تلکس خوزنا : سركوب HIV با يك روش جديد
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 10:02     کد خبر: 117707

ايرنا: محققان دانشگاه گريفيث در كويينزلند يك پروتئين جديد ضد ويروس اچ آي وي توسعه دادند كه سطح ويروس را در مغز استخوان،‌ طحال و مغز مدل‌هاي حيواني سركوب كرده و مانع از تكثير و رشد ويروس مي‌شود.

 اين پروتئين سركوب‌كننده ZPAMt نام دارد. بر اساس اين مطالعات محققان بخش‌هايي از سلول كه نانوساختار هستند و اگزوزوم نام دارند را به گونه‌اي مهندسي كرده‌اندكه قادر است دارو را به نقاط دور از دسترس برساند و حتي از سد خوني مغز عبور كند.

سركوب HIV با يك روش جديد

در اين روش پروتئين سركوب‌كننده ZPAMt در نانوذرات اگزوزوم بسته‌بندي مي‌شوند و به ويروس تحويل داده مي‌شود.

سد خوني مغز يك غشاي تقريبا غيرقابل نفوذ و پيچيده از جنس رگ‌هاي خوني است كه از مغز و رگ‌ها محافظت مي‌كند. اين سد خوني متشكل از اتصالات بين سلول‌هاي سازنده رگ‌هاي خوني است كه مانع ورود سموم خطرناك و ميكروب‌ها به مغز مي‌شود، با وجود اين ممكن است مانع رسيدن داروهاي مورنياز براي درمان بسياري از بيماري‌ها به مغز شود.

اين سد خوني علاوه بر اينكه نقش محافظتي دارد، گاهي مشكل ساز مي‌شود؛ زيرا از ورود مولكول‌هاي دارو جلوگيري مي‌كند كه سبب اختلال درمان در شرايطي مانند تومور مغزي مي‌شود؛ در واقع سد خوني مهمترين مانع درمان بيماراني است كه تومور مغزي دارند.

محققان اگزوزوم را به گونه‌اي مهندسي كردند كه در آينده‌اي نزيدك مي‌تواند بيماري هاي عفوني را سركوب كند و مواد ژنتيكي را بازسازي كند. اين روش علاوه بر اچ آي وي در درمان ساير بيماري‌هاي مغزي از قبيل آلزايمر و پاركينسون نيز موثر است.

سازمان جهاني بهداشت خواستار "اتحاد جهاني" براي تداوم خدمات ضروري به بيماران مبتلا به HIV در دوران شيوع كوويد ۱۹ و دوران پساكرونا است. محافظت از اين افراد به دليل نقص سيستم ايمني، در دوران پاندمي كوويد ۱۹ ضروري است.

مطالعات نشان مي‌دهد اين بيماران در برابر ويروس جديد كرونا آسيب‌پذيرترند و از طرفي درمان‌هاي ضد ويروسي نبايد به دليل مشكلات بهداشتي و درماني ناشي از كرونا مختل شود.

در ادامه اين گزارش آمده است كه بسياري از كشورهاي در زمينه دارورساني و ارائه خدمات، سازوكارهاي نوآورانه و موثري داشته‌اند كه در كنترل و مراقبت از بيماران مبتلا به اچ اي وي نقش بسزايي داشته است.

آمار جديد نشان مي‌دهد در اواسط سال ۲۰۲۰ ميلادي حدود ۲۶ ميليون نفر تحت درمان‌هاي ضدويروسي بوده‌اند كه نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد افزايش داشته است.

اچ اي وي يكي از مهمترين معضلات بهداشت عمومي است كه تاكنون جان بيش از ۳۳ ميليون نفر را در جهان گرفته است. با اين حال با افزايش آگاهي عمومي در مورد روش‌هاي پيشگيري،‌ پيشرفت روش‌هاي تشخيصي و درماني اين بيماري سبب شده است عفونت اچ اي وي به يك بيماري مزمن قابل كنترل تبديل شود و افراد مبتلا را قادر سازد زندگي طولاني و سالمي داشته باشند.

آخرين آمار منتشرشده توسط سازمان جهاني بهداشت

-اچ آي وي و ايدز يكي از بزرگترين معضلات حوزه سلامت عمومي؛ به ويژه در كشورهاي كم درآمد است و آمار نشان مي‌دهد تا به حال بيش از ۳۳ ميليون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر اين بيماري از دست داده‌اند.

- با افزايش آگاهي افراد در زمينه پيشگيري، تشخيص، درمان و مراقبت‌هاي لازم در مقابل انواع عفونت، بيماري ايدز به يك شرايط كنترل‌شده تبديل شده و براي بيمار امكان زندگي طولاني و سالم را فراهم مي‌كند.

- بر اساس آمار انجام شده تا پايان سال ۲۰۱۹ ميلادي، ۳۸ ميليون نفر به ايدز مبتلا هستند.

- در نتيجه تلاش‌هاي بين‌المللي براي مقابله با اچ آي وي، پوشش خدماتي به طور پيوسته رو به افزايش است. در سال ۲۰۱۹ ميلادي ۶۸ درصد از بزرگسالان و ۵۳ درصد از كودكان مبتلا به ايدز در كشورهاي فقير و متوسط تحت درمان‌هاي ضد ويروسي مادام‌العمر قرار گرفتند.

- پوشش درمان‌هاي ضد ويروسي براي زنان باردار و شيرده مبتلا به HIV در حدود ۸۵ درصد گزارش شده است.

- در اواخر سال ۲۰۱۹ ميلادي بر اساس آمار حدود ۸۱ درصد از افراد مبتلا از شرايط خود آگاه بودند. از اين ميان ۶۷ درصد تحت درمان ضد ويروسي دريافت كردند.

- تا ژوئن سال ۲۰۲۰ ميلادي، ۲۵.۴ درصد به داروهاي ضدويروسي دسترسي داشتند كه نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد رشد داشته است.

- بين سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ ميلادي، ميزان ابتلا ۳۹ درصد و مرگ و مير مرتبط با اچ آي وي ۵۱ درصد كاهش يافت و زندگي ۱۵.۳ ميليون نفر به دليل درمان‌هاي ضد ويروسي نجات يافت.

نتايج اين مطالعه در نشريه Nature Communications منتشر شده است.


برگشت به تلکس خبرها