تلکس خوزنا : وزير كشور: زائران هنگام بازگشت بايد تست بدهند
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 10:03     کد خبر: 117710

ايرنا: وزير كشور گفت: همه زائران ايراني در بازگشت از مراسم اربعين حسيني هنگام ورود به كشور از مرزهاي هوايي و زميني بايد تست PCR بدهند.

« احمد وحيدي » يكشنبه شب در برنامه تيتر امشب شبكه خبر سيما، افزود: دو مرز زميني شلمچه و مهران براي بازگشت زائران ايراني در نظر گرفته شده است و وزارت راه و شهرسازي براي تامين ناوگان مورد نياز هماهنگي هاي لازم را به عمل خواهد آورد.

وزير كشور يادآور شد: تمهيدات مورد نياز براي بازگشت زائران ايراني از مرزهاي زميني انجام شده و با توجه به اينكه عده زيادي از هموطنان ما از طريق مرز زميني وارد كشور خواهند شد، لذا در حمل ونقل هوايي مشكلات كمتري خواهيم داشت.

وزير كشور: زائران هنگام بازگشت بايد تست PCR بدهند

وي با اشاره به سابقه حضور زائران ايراني در مراسم اربعين حسيني گفت: سال هاي قبل حتي 3 ميليون و 700 هزار زائر ايراني در كربلا حضور مي يافتند اما پس از شيوع بيماري كرونا سال گذشته دولت عراق اعلام كرد كه زائر نمي پذيرد و امسال نيز در مرحله نخست دولت عراق با سفر هوايي 30 هزار زائر ايراني موافقت كرد.

وحيدي افزود: در سفر نخست وزير عراق به ايران در خصوص افزايش تعداد زائران ايراني مذاكراتي انجام شد و در نهايت دولت عراق با عزيمت 60 هزار زائر ايراني به مراسم اربعين حسيني از طريق مرزهاي هوايي موافقت كرد .
وزير كشور اظهار داشت: انتقال 60 هزار زائر ايراني طي 6 روز به عراق كاري بزرگي بود كه با هماهنگ يهاي وزارت راه وشهرسازي و سازمان هواپيمايي كشوري انجام شد و نرخ مصوب بليت براي رفت و برگشت 5 ميليون تومان و قيمت بليت يك طرفه نيز 3 ميليون و 200 هزار تومان تعيين شد.

به گفته وحيدي، شرط دولت عراق تزريق دو دوز واكسن كرونا بود و چون آزمايش پي سي آر 40 دلار هزينه داشت ما در مذاكراتي با دولت عراق اين مساله را حذف كرديم تا زائران ايران به راحتي بتوانند به مراسم اربعين حسيني عزيمت كنند.

وي گفت: مساله شركت هوايي العراقيه كه مشكلاتي براي زائران ايراني به وجود آورده بود از بحث مربوط به اربعين خارج بود و ربطي به اربعين نداشت، ولي چون هموطنان ما به دنبال عزيمت به عراق بودند تلاش كرديم كه سفارت عراق به اين عزيزان ويزا دهد تا آنها نيز بتوانند در اربعين حسيني در كربلا حضور پيدا كنند.

وزير كشور افزود: با اين حال براي بازگشت زائران ايراني به كشور قرار است كه زائران ايراني از دو مرز شلمچه و مرز مهران وارد كشور شوند و ستاد اربعين در حال هماهنگي هاي لازم است تا زئران و عاشقان امام حسيني ( ع) بدون معطلي از ظهر اربعين وارد كشور شوند.

وي اظهار داشت: با استقرار دوستان ما از وزارت بهداشت و درمان قرار است همه زائران ايراني كه از مرز هوايي و يا زميني وارد كشور مي شود تست PCR داشته باشند و توصيه ما اين است كه با توجه به اعتبار 72 ساعته اين تست، هموطنان ما در عراق اين تست را انجام دهند تا هنگام ورود به كشور معطل نشوند.

وزير كشور تاكيد كرد: دوستان ما در وزارت راه و شهرسازي براي انتقال زائران ايراني از مرزهاي زميني تمهيدات لازم را انجام خواهند داد و اگر نياز باشد هنگام بازگشت هموطنان ممكن است در برخي از محورهاي مورد نياز محدوديت هايي را اعمال كنيم.

وي در خصوص لغو رواديد بين ايران عراق بيان كرد: دو ملت ايران و عراق عاشق هم هستند و مشتركات فراواني دارند و اين نشان مي دهد كه دو ملت روابط بسيار دوستانه دارند ، هرچند كه دشمنان سعي مي كنند كه براي زائران عراقي در ايران و براي زائران ايراني در عراق خبرهاي منفي منتشر كنند.

وزير كشور تاكيد كرد: مذاكرات اوليه براي لغو رواديد بين ايران و عراق انجام شده و وزارت امور خارجه پيگير اين مساله است و اميدواريم كه زائران ايراني در بازگشت از مراسم اربعين حسيني به ميهن اسلامي بدون هيچ مشكلي به مقاصد خود باز گردند.


برگشت به تلکس خبرها