تلکس خوزنا : ۱۲۳۰۰ مرگ به دليل مسموميت طي ۱۸ ماه گذشته
چهارشنبه، 5 آبان 1400 - 21:20     کد خبر: 120318

ايسنا: رئيس گروه تجويز و مصرف منطقي و اطلاع رساني فرآورده‌هاي سلامت سازمان غذا و دارو با بيان اينكه داروهاي آرامبخش، مسكن‌هاي مخدر و غيرمخدر در رتبه اول تا سوم مسموميت‌هاي دارويي قرار دارند، گفت: بر اساس اعلام سازمان پزشكي قانوني، بيش از ۸۴۰۰ نفر در سال گذشته و نزديك به ۳۹۰۰ نفر در نيمه نخست امسال، جان خود را بر اثر انواع مسموميت از دست داده‌اند.

دكتر يسنا به‌منش  ‌همزمان با هفته پيشگيري از مسموميت‌ها با اشاره به بيشترين نوع مسموميت‌ها در كشور، گفت: اغلب مسموميت‌هاي مراجعه شده به بيمارستان‌هاي كشور مسموميت دارويي هستند. ميزان شيوع مسموميت دارويي در شهرها و بيمارستان‌هاي مختلف، متفاوت است؛ اما به صورت ميانگين، ۴۰ درصد از مسموميت‌هاي مراجعه شده به بيمارستان‌ها ناشي از دارو است.

وي افزود: بر اساس آمار به دست آمده از مسموميت‌هاي مراجعه شده به بيمارستان‌هاي كشور، در سال گذشته و نيمه نخست امسال، بين ۴۰ تا ۴۸ درصد از انواع مسموميت‌هاي مراجعه شده به بيمارستان‌ها تعمدي بوده است و با توجه به شيوع مسموميت دارويي، متاسفانه اغلب مسموميت‌هاي دارويي نيز تعمدي است و فرد مسموم، دارو را تعمدا در ميزاني بالاتر از دوز درماني و به قصد خودكشي مصرف كرده است.

به‌منش ادامه داد: از سوي ديگر بسياري از مسموميت‌هاي دارويي توسط متخصصين و با مراجعه فرد مسموم به بيمارستان، درمان مي‌شود و به اين ترتيب به نقل از سازمان پزشكي قانوني كشور، مرگ ناشي از مسموميت دارويي در سال‌هاي اخير به ميزان هفت تا هشت درصد از كل مرگ و مير ناشي از مسموميت را به خود اختصاص داده است.

تقريبا نيمي از مسموميت‌هاي مراجعه شده به بيمارستان‌ها، دارويي است

وي درباره ميزان مسموميت‌هاي ناشي از دارو ‌ در كشور، اظهار كرد: بر اساس آمار اوليه به دست آمده از ۷۰ درصد دانشگاه‌هاي كشور در سال گذشته، ۱۴۰ هزار مورد مسموميت به بيمارستان‌هاي كشور مراجعه شده است كه بدون در نظر گرفتن داروي مسكن مخدر مانند متادون، ترامادول و مورفين، ۳۲ درصد از آنها مسموميت‌هاي دارويي بوده است. البته اگر داروهاي مسكن مخدر را به بقيه مسموميت‌هاي دارويي اضافه كنيم، به عدد ۴۵ درصد مي‌رسيم. يعني تقريبا نيمي از مسموميت‌هاي مراجعه شده به بيمارستان‌ها دارويي است.

آرامبخش‌ها، در صدر مسموميت‌هاي دارويي

به‌منش همچنين گفت: در سال گذشته و نيمه نخست امسال، داروهاي آرامبخش بيشترين عامل مسموميت دارويي بوده‌اند و در رتبه دوم مسكن‌هاي مخدر شامل متادون، ترامادول و مرفين و در رتبه سوم مسكن‌هاي غير مخدر قرار دارند.

وي ادامه داد: مصرف دارو در مقادير بالاتر از دوز درماني ممكن است به صورت اتفاقي رخ دهد يا در افرادي كه از اختلالات خلق و خو مانند افسردگي شديد رنج مي‌برند، به قصد وارد كردن صدمه به خودشان انجام شود. اغلب داروهاي مسكن مخدر كه در ترك اعتياد به اوپيوئيدها مصرف مي‌شوند، ممكن است به صورت سوء‌مصرف توسط افرادي كه وابستگي به عوامل مخدر دارند، استفاده و منجر به مسموميت شوند. داروهاي ترك اعتياد مانند شربت و قرص متادون براي كودكان بسيار خطرناك است و بايد دور از دسترس قرار داده شود.

سهم كودكان از مسموميت‌ها

وي با بيان اينكه اغلب مسموميت‌هاي مراجعه شده به بيمارستان‌ها مربوط به بزرگسالان به ميزان ۸۰ تا ۸۵ درصد بوده و سهم كودكان از مسموميت‌ها، به ميزان ۱۵ تا ۲۰ درصد است، گفت: اين در حالي است كه اغلب مسموميت‌هاي كودكان، در سنين زير پنج سال رخ مي‌دهد و اين گروه سني به دليل كنجكاوي خاص سن كودكي و اينكه كودكان اغلب مواد اطراف خود را براي شناسايي به دهان مي‌برند، معمولا آسيب‌پذيرتر هستند.

به‌منش گفت: بروز مسموميت در سالمندان گرچه خيلي شايع نيست، اما به دليل وضعيت جسمي و همراهي بيماري‌هاي مزمن در سالمندان، مي‌تواند بسيار خطرناك باشد. گروه خطر ديگر زنان باردار هستند كه بروز مسموميت در اين افراد علاوه بر خطراتي كه براي سلامت خودشان در پي خواهد داشت، منجر به صدمات جنيني نيز خواهد شد.

وضعيت مرگ‌ومير ناشي از مسموميت‌

رئيس گروه تجويز و مصرف منطقي و اطلاع‌رساني فرآورده‌هاي سلامت سازمان غذا و دارو درباره ميزان مرگ و مير ناشي از مسموميت در سال گذشته نيز، گفت: بر اساس آمار ارسالي از جانب سازمان پزشكي قانوني كه به مناسبت برگزاري هفته پيشگيري از مسموميت ارائه شده است، با افزايش ۸۵۰ نفري نسبت به سال ۱۳۹۸، بيش از ۸۴۰۰ نفر در سال گذشته و نزديك به ۳۹۰۰ نفر در نيمه نخست امسال ، جان خود را بر اثر انواع مسموميت از دست داده‌اند. در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۹، مرگ ناشي از سموم دفع آفات به طور ميانگين ۳۰ درصد و مرگ ناشي از داروهاي مخدر افزايش داشته و مرگ ناشي از انواع الكل، تا ۷۸ درصد كاهش داشته است.


برگشت به تلکس خبرها