تلکس خوزنا : هشدار درباره رفتارهاي خارج از عرف در جلسات مشاوره؛ كدام رفتارها ممنوع است؟
چهارشنبه، 5 آبان 1400 - 21:40     کد خبر: 120319

ايسنا: يك بازرس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور، با بيان اينكه روانشناسان و مشاوران موظف‌اند در فرآيند جلسات مشاوره از مراجعين خود درباره تمام اطلاعات لازم براي تشخيص و درمان مشكلات سوال كنند، به مردم هشدار داد: برخي رفتارهاي خارج از عرف در فرآيند جلسات مشاوره نظير بازنمايي رفتارهاي جنسي و يا لمس مراجعين غير هم‌جنس خلاف قوانين است و روانشناسان و مشاوران مي‌توانند تنها درباره مشكلات مراجعين با آنها صحبت كنند.

دكتر عليرضا آقايوسفي با اشاره به ارائه خدمات روانشناسي و مشاوره از سوي افرادي كه پروانه اشتغال ندارند و بعضا سوء استفاده‌هايي كه در اين راستا از مراجعين مي‌شود، اظهار كرد: روانشناسان و مشاوران موظف‌اند در فرآيند مصاحبه تشخيصي، درباره تمام اطلاعات لازم براي تشخيص مشكل مراجع را از او سوال كنند و از اين رو روانشناس و مشاور مي‌تواند حتي شخصي ترين سوالات را از مراجع بپرسد اما اينكه اين سوالات به جا و يا نا به جا پرسيده شده است تنها توسط مشاوران و روانشناسان متخصص امكان پذير است و مردم نمي‌توانند اين موارد را تشخيص دهند.


به گفته اين دانشيار دانشگاه پيام نور، روانشناسان و مشاوران موظف‌اند حتي سوالات بعضا شخصي را نيز از مراجع بپرسند چراكه پاسخ اين سوالات براي شناخت بيشتر مراجع و هدايت او در جهت پيدا كردن خطاها و كشف راه حل‌هاي از بين بردن خطاها لازم است.


اين روانشناس در عين حال اين را هم گفت كه مراجع مي‌تواند در صورت عدم تمايل، به سوالات روانشناس و مشاور خود پاسخ ندهد اما همين امر منجر به سخت شدن همراهي روانشناس و مشاور و ادامه دادن جلسه مشاوره مي‌شود.


آقايوسفي با تاكيد بر اينكه بروز رفتارهاي خلاف قانون از سوي روانشناسان و مشاوران در جلسات مشاوره جرم محسوب مي‌شود، با ذكر مثالي تصريح كرد: براي مثال اگر مراجعي مورد ضرب  وشتم قرار گرفته باشد، روانشناس و مشاور حق  ندارد  از مراجع تقاضا كند كه بدنش را به او نشان دهد. همچنين مشاور و روانشناس نمي‌تواند تحت هيچ شرايطي مراجع غير هم‌جنس خود را لمس كند و تنها روانشناس و مراجع هم‌جنس مي‌توانند در ابتدا و انتهاي جلسه براي رعايت ادب با يكديگر دست دهند كه اين مورد نيز در شرايط پاندمي كوويد ۱۹ انجام نمي‌شود. از سوي ديگر مشاور و روانشناس نمي‌تواند از مراجع بخواهد در جلسات درمان اعمالي حاكي از رفتار جنسي انجام دهد. اين موارد معمولا در آيين نامه اخلاق حرفه‌اي روانشناسان و مشاوران آمده و تمام روانشناسان و مشاوران از اين موارد مطلع هستند و خوب هست مردم نيز بدانند.


به گفته وي، دريافت هديه از مراجع و ايجاد روابط دوگانه يا چندگانه ميان روانشناس و مراجع، بازنمايي رفتارهاي جنسي و لمس مراجع غير هم‌جنس در حين جلسات ممنوع است و روانشناسان و مشاوران تنها مي‌توانند درباره مسائل و مشكلات مراجعين با آنها صحبت كنند.


اين بازرس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور، در مورد نحوه ثبت شكايات پيرامون تخلفات جلسات مشاوره و روانشناسي نيز خطاب به مردم تاكيد كرد: اگر افراد شاهد تخلفاتي بودند و مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند، مي‌توانند به معاونت انتظامي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره در تهران و يا به شوراي استاني در هر استان مراجعه كنند. افراد بايد شكايت خود را كتبا همراه با شماره ملي، آدرس، شماره تلفن و نام خود ثبت كنند تا توسط هيات هاي بدوي رسيدگي به تخلفات، بررسي شود.


وي همچنين با بيان اينكه استاندارد مكتوبي براي وقت دهي جلسات مشاوره و روانشناسي به مراجعين وجود ندارد، درباره ساعات خارج از عرف جلسات مشاوره و روانشناسي، تصريح كرد: اگرچه استاندارد مكتوبي در اين زمينه وجود ندارد اما ساعت كار جلسات بايد در ساعات عرف و نهايتا تا ۱۰ و نيم شب در زمستان و يا حداكثر تا ۱۱ شب در تابستان باشد و جلساتي كه پس از نيمه شب و در ساعات ۱۲ و يك يا دو نيمه شب برگزار شوند، قابل قبول نيستند.


آقايوسفي در پايان سخنان خود، خطاب به مردم تاكيد كرد: هر مراجعي اين حق را دارد كه در آغاز جلسات از روانشناس و يا مشاور خود بخواهد نام و نام خانوادگي كامل خود و شماره پروانه فعاليت خود در سازمان نظام روانشناسي را در اختيار او قرار دهد و حتي درخواست كند تا پروانه اشتغال مشاور يا روانشناس را ببيند. در پروانه اشتغال نوشته شده است كه روانشناس يا مشاور چه تحصيلاتي دارد و در چه حوزه‌اي مي‌تواند كار كند و خدمات ارائه دهد. افراد بايد در همان حوزه‌اي كه اجازه فعاليت و پروانه اشتغال دارند مشغول به ارائه خدمات شوند


برگشت به تلکس خبرها