تلکس خوزنا : چگونه ديجيتالي‌شدن صنعت مد را پايدارتر مي‌كند؟
چهارشنبه، 5 آبان 1400 - 23:00     کد خبر: 120323

ايسنا: هميشه صنعت مد به دليل ناپايداري از نظر محيط‌زيست مورد انتقاد قرار گرفته است، به‌عنوان مثال، توليد يك شلوار جين بيش از ۴۰۰۰ ليتر آب مصرف مي‌كند كه بيشتر آن بازيافت نمي‌شود. همچنين اين صنعت مسئول ۱۰ درصد از انتشار سالانه كربن جهاني است كه از انتشار آلودگي پروازهاي بين‌المللي و كشتيراني دريايي بيشتر ارزيابي شده است اما فناوري و ديجيتالي‌شدن سريع زنجيره‌ تامين مي‌تواند مد را پايدارتر كند.

به نقل از ويفروم، مد از ديرباز به‌عنوان عامل اصلي آتش‌سوزي جنگل‌ها، بالا آمدن سطح آب درياها، دستمزدهاي ناعادلانه، بهره‌برداري از نيروي كار و مكاني براي دفن زباله در نظر گرفته شده است.

ما به‌عنوان انسان، فشار اجتماعي را براي انطباق خود با نگرش‌هايي كه به‌طور گسترده توسط جامعه پذيرفته شده است، احساس و اغلب از نظر اجتماعي ادعا كرديم كه از اين موارد حمايت مي‌كنيم حتي اگر اقدامات ما با ادعاهاي ما همسو نبوده است. در حالي كه اكثر مردم مي‌دانند كه ابتكارات اخلاقي براي آينده‌اي بهتر مهم است، آنان به راحتي از رفتار پيش‌فرض خود منحرف نمي‌شوند، به خصوص زماني كه مزايايي مانند مقرون به صرفه‌بودن، سبك و راحتي ارائه مي‌دهد و در اين زمان  فناوري و ديجيتالي‌ شدن سريع زنجيره‌ تامين مي‌تواند در عملكرد صنعتي ما تفاوت ايجاد كند.

مورد ديگر غير از حفظ بهتر كره زمين براي نسل هاي آينده، سود اين صنعت است كه با ديجيتالي‌ شدن مي‌تواند سودآوري و زنجيره‌ تامين شفاف ايجاد كرد.

ديجيتالي‌ كردن واسطه‌ها را حذف مي‌كند، سرعت را بهبود مي‌بخشد و مزاياي مهم ديگري مانند شفافيت، قابليت پيش‌بيني، پاسخ‌گويي و قابليت رديابي را نيز به همراه دارد كه همگي براي ايجاد تغييرات مثبت برگشت‌ناپذير در زنجيره تامين مد بسيار مهم هستند.

هنگامي كه تمام طبقات كارخانه ديجيتالي مي‌شوند، توليدكنندگان، برندها و مصرف‌كنندگان مي‌توانند دقيقا محل توليد محصول و نحوه ساخت محصول را تاييد كنند.

اگر فرآيندهاي توليد ديجيتالي و ثبت شوند، ردپاي كربن نيز براي همه شفاف مي‌شود. در نهايت، اگر كنترل‌هاي كيفيت، مميزي‌ها و ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي، اجتماعي و حاكميتي ديجيتالي شوند، گزارش‌هاي آنها قابل تاييد و در دسترس همه برندها و مصرف‌كنندگان خواهد بود.

ديجيتالي‌ شدن كسب‌وكارها  نتايج بهتري به همراه خواهد داشت و در ازاي آن سطوح قابل‌توجهي از شفافيت و پايداري فراهم مي‌شود و اين موارد براي سازگاري با محيط‌زيست و كاركنان موثر خواهد بود.

اين تغييرات در نهايت به اخلاقي‌تر شدن چشم‌انداز كسب‌وكار كمك مي‌كند. استفاده از فناوري در كسب‌وكارها به دليل كارايي تراكنش‌ها و اثر چند برابري نوآوري كه از فرآيندهاي ديجيتالي حاصل مي‌شود، تاثير بيشتري بر افزايش بهره‌وري جمعي خواهد گذاشت. اكنون زمان آن است كه تحول سرمايه‌داري جهاني را به سوي آينده‌اي ديجيتالي‌تر، فراگيرتر و اخلاقي‌تر سوق دهيم.


برگشت به تلکس خبرها