تلکس خوزنا : ۵۵ تا ۶۰ درصد مرگ‌ها در كشور بر اثر مسموميت موادمخدر و الكل است
پنجشنبه، 6 آبان 1400 - 04:27     کد خبر: 120330

مديركل دفتر نظارت و پايش مصرف فرآورده‌هاي سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: ۵۵ تا ۶۰ درصد مرگ‌ها در كشور به دليل مسموميت بر اثر مصرف مواد مخدر، محرك و الكل است.

ايرنا، نوشين محمد حسيني روز چهارشنبه در نشست خبري افزود: مصرف متانول و ترامادول در بين مواد مخدر و محرك بيشترين مسموميت و مرگ را شامل مي شود، به همين دليل نگهداري داروهاي متانول كه براي درمان استفاده مي شود، بايد دور از دسترس ديگران بويژه كودكان باشد.

وي اظهار داشت: مسموميت ناشي از منوكسيد كربن ۱۱ تا ۱۵ درصد، دارويي هفت تا ۱۰ درصد، سموم دفع آفات، قرص برنج و غيره  باعث بيشترين مرگ ها مي شود. نجات دادن فردي كه قرص برنج مصرف كرده، غير ممكن است، نگهداري و مصرف اين قرص ممنوع بوده و حتي گازي كه ناشي از قرص برنج كه در كيسه هاي برنج و حبوبات در انبارها نگهداري مي شود نيز باعث مسموميت شده و مي تواند كشنده باشد.

محمدحسيني تصريح كرد: مسموميت ناشي از منو كسيد كربن در فصل سرما بسيار شايع است و افراد بايد از استاندارد بودن بخاري ها و دودكش ها اطمينان حاصل كننده زيرا مي تواند در غير اينصورت جان افراد خانواده را بگيرد.

فوت يكهزار نفر بر اثر متانول 

وي با  بيان اينكه در ۶ ماه سال گذشته يكهزار نفر بر اثر مسموميت ناشي از مصرف متانول جان خود را از دست دادند، ادامه داد: در ۶ ماه نخست سال جاري نيز ۴۷ نفر بر اثر استفاده از متانول فوت كردند كه مصرف آن غيرعمدي بوده و بيشتر در كودكان زير پنج سال كه شباهت زيادي به آب و مواد سفيد كننده دارد، اتفاق افتاده است.

مديركل دفتر نظارت و پايش مصرف فرآورده‌هاي سلامت محور خاطر نشان كرد: مصرف خودسرانه دارو بويژه آرام بخش ها در كشور بالا است و براي استفاده منطقي از دارو و آنتي بيوتيك ها برنامه هاي زيادي انجام شده و بصورت برنامه آموزشي تهيه و به بيمارستانها ارسال شده كه قابل دسترس پزشكان است.

به گفته محمدحسيني، با توجه به شيوع كرونا، آمار مصرف استفاده از آنتي بيوتيك ها بسيار افزايش يافته است.


برگشت به تلکس خبرها