تلکس خوزنا : خدمات زيبايي توسط پزشكان مورد تاييد وزارت بهداشت انجام شود
چهارشنبه، 5 آبان 1400 - 22:35     کد خبر: 120382

مديركل امور كميسيون هاي سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: تنها افراد صلاحيت دار براي اعمال زيبايي، پزشكان تأييد شده وزارت بهداشت هستند و مردم براي دريافت خدمات زيبايي تنها به افراد صلاحيت دار مراجعه كنند.

به گزارش سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر بابك سلحشور افزود: تمايل به انجام اعمال جراحي پلاستيك و خدمات زيبايي طي سال هاي اخير در كشور روندي رو به رشد و افزايشي قابل توجه داشته است و همواره تعداد زيادي از مردم براي دريافت اين خدمات به مراكز و كلينيك هاي زيبايي مراجعه مي كنند؛ خدماتي كه به نظر مي رسد در بسياري موارد غيرضروري و تنها به دليل برخي وسواس‌هاي نابجا نسبت به زيبايي ظاهري انجام مي شود و بعضي تبعات و آسيب هاي جبران ناپذيري را براي افراد ايجاد مي كند.

وي ادامه داد: به ويژه در مواردي كه افراد به دلايلي همچون پايين تر بودن هزينه و يا تحت تأثير تبليغات نامعتبر براي دريافت خدمات زيبايي به مراكز و يا افراد غيرمتخصص مراجعه مي كنند و پس از اقدام زيبايي دچار عوارض و نواقصي در چهره يا ساير اعضاي بدن خود مي شوند كه به سادگي قابل جبران نيست و منجر به شكايت و تعيين خسارت مي شود.

مديركل امور كميسيون هاي سازمان پزشكي قانوني كشور با اشاره به افزايش شكايات در حوزه خدمات زيبايي گفت: يكي از مشكلات عمده در بررسي پرونده هاي قصور پزشكي به ويژه در رشته جراحي هاي پلاستيك و زيبايي مراجعه مردم به افراد غير متخصص و غيركارشناس و يا مراكز نا معتبر براي دريافت خدمات زيبايي است كه عمدتا مشكلاتي را براي اين افراد ايجاد مي كند.

  وي افزود: دليل اصلي مراجعه مردم به افراد غير متخصص براي دريافت خدمات ترميمي و زيبايي عدم آگاهي در خصوص آن اقدام تشخيصي يا درماني و نيز اعتماد به تبليغات مطرح شده از مراكز نامعتبر در صفحات اينستاگرام و شبكه هاي مجازي است.

شبكه هاي مجازي و ارايه خدمات زيبايي

وي با اشاره به اينكه بسياري از شاكيان امور زيبايي كه به كميسيون هاي پزشكي قانوني مراجعه مي كنند از طريق مراجع غير رسمي و شبكه هاي مجازي با مراكز خدمات زيبايي آشنا شده اند، افزود: متاسفانه بسياري از مردم در مورد كارشناس و يا مركزي كه مدعي اقدام درماني و خدمات زيبايي است، پرس و جو نمي كنند و بدون كسب اطلاعات دقيق، خود را در معرض اقدامات و مداخلات زيبايي قرار مي‌دهد.

مديركل امور كميسيون هاي سازمان پزشكي قانوني به مردم توصيه كرد: همانطور كه مردم در بسياري از امور زندگي خود حساس و دقيق هستند، از آنان درخواست مي كنم قبل از دريافت هر اقدام درماني و تشخيصي به خصوص اقدامات زيبايي كه متاسفانه در كشور ما بسيار زياد شده وبه نظر مي رسد تعداد اعمال جراحي در حوزه زيبايي از ميانگين جهاني هم بالاتر رفته است، تحقيقات كافي به عمل آورند و با حساسيت و وسواس زياد، پزشك و درمانگر خود را انتخاب كنند.

سلحشور با اشاره به اينكه جراحي هاي پلاستيك و زيبايي به سه نوع تقسيم مي شوند، گفت: اقدامات زيبايي و جراحي هاي پلاستيك يا صرفا جنبه درماني دارد يا درماني- زيبايي است و يا آنكه تنها با هدف زيبايي انجام مي شود.

وي ادامه داد: در دسته اول كه اقدام درماني است اعمال جراحي پلاستيك و ... به منظور درمان فرد و رفع يك مشكل يا ضايعه انجام مي شود، مثل سوختگي شديدي كه براي فرد اتفاق افتاده و آثار ناشي از آن براي بيمار بسيار شديد و از نظر اختلال حسي، خارش هاي شديد، شكل و ظاهر غير طبيعي و ... مشكل آفرين شده است كه در زندگي روزمره تاثير منفي گذاشته؛ بنابراين اقدام براي رفع اين مشكل جنبه درماني خواهد داشت.

مديركل امور كميسيون هاي سازمان افزود: در اقدامات همزمان درمان و زيبايي، فرد علاوه بر درمان، خدمات زيبايي را نيز دريافت مي كند، به عنوان مثال گاهي فردي براي جراحي انحراف شديد تيغه بيني و مشكلات ناشي از آن مثل خرخر شبانه و اشكال در خواب شبانه و سردردهاي طولاني مدت ناشي از سينوزيت به پزشك متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه مي كند و ممكن است در حين عمل جراحي تيغه بيني كه گاهي در شكل ظاهري آن هم تأثيرگذار است، عمل زيبايي بيني را هم انجام دهد كه در اين حالت براي فرد سپتورينوپلاستي انجام شده است.

وي در خصوص اعمالي كه صرفا با هدف زيبايي انجام مي شود نيز گفت: گاهي يك عمل جراحي صرف با هدف زيبايي انجام مي شود. در موارد اقدامات درماني، انجام عمل يا هر اقدام ديگري بر اساس نياز بيمار و حسب ضرورت، اجتناب ناپذير بوده و گريزي از آن نيست، اما در خصوص انجام اقدامات زيبايي مثل تزريق ژل يا انجام مزوتراپي يا تزريق فيلر، ميكرونيدلينگ ها و بسياري از موارد ديگر و نيز اقدامات جراحي پلاستيك براي ليفت صورت، رينوپلاستي و... و. بايد گفت كه اين اقدامات به وفور در كشورمان انجام مي شود در حالي كه شايد در برخي موارد هيچ ضرورتي نيز براي انجام آن وجود نداشته باشد.

برخي عوارض اعمال جراحي زيبايي اجتناب ناپذير است

سلحشور با تأكيد بر اينكه برخي عوارض اعمال زيباي اجتناب ناپذير است، اظهار داشت: در پزشكي معتقد هستيم كه يكسري عوارض در اعمال جراحي اجتناب‌ناپذير هستند و به رغم رعايت كليه موازين علمي ممكن است براي بيمار اتفاق بيفتد و اين موضوعي بسيار مهم و نقطه عطف اعمال جراحي است.

وي خاطرنشان كرد: فردي كه صرفا با هدف زيبايي عمل جراحي انجام مي‌دهد بايد بداند كه ممكن است به دليل تزريق مواد و داروها، حساسيت هايي در بدنش ايجاد شود كه اين موضوع هيچ ارتباطي به پزشك و ارتكاب قصور از جانب او ندارد.

به گفته وي در برخي مواقع، عفونت هاي ناشي از اعمال جراحي نيز از عوارض اجتناب ناپذير اقدام جراحي است و بدين معنا نيست كه لزوما پزشك قصور و كوتاهي داشته است؛ چراكه يكسري از عوارض اجتناب ناپذير و غير قابل پيشگيري هستند و حتي با رعايت تمام مسائل باز هم ممكن است اتفاق بيفتد.

مديركل امور كميسيون هاي پزشكي قانوني تصريح كرد: هرچند برخي عوارض در اعمال جراحي و اقدامات زيبايي اجتناب ناپذير هستند، اما اگر ضمن بررسي ها مشخص شود كوتاهي و يا قصوري از جانب پزشكي اتفاق افتاده و بيمار به دليل آن دچار عارضه شده است حتما در كميسيون مورد توجه قرار مي گيرد و خطاي پزشك گزارش مي شود.

وي در اين خصوص به يكي از پرونده هاي ارجاعي به كميسيون اشاره كرد و گفت: برخي مواقع تغيير رنگ پوست بعد از انجام ليزر مي تواند امري طبيعي تلقي شود كه عارضه موقتي بوده و رفع مي شود، اما چندي پيش پرونده اي به كميسيون ارجاع شد كه فردي پس از انجام ليزر دچار سوختگي شديد پوستي و عارضه اي جدي شده بود. بررسي ها در خصوص اين پرونده نشان داد كه هرچند پزشك معالج تخصص لازم را در اين زمينه داشته، اما ليزر توسط اپراتور و متاسفانه با طول موج بالاتر انجام شده بود و همين امر عارضه سوختگي پوستي را براي فرد ايجادكرده بود.

سلحشور با تأكيد بر اينكه به طور قطع در اين پرونده قصور اتفاق افتاده، تصريح كرد: اگر پزشك همه موازين علمي را رعايت كند و عارضه اي اجتناب ناپذير براي بيمار اتفاق بيفتد قصوري رخ نداده است، اما اگر فرد در حين اقدام درماني كوتاهي و قصور كرده باشد به طور قطع برايش در نظر گرفته خواهد شد.

تنها افراد صلاحيت دار براي اعمال زيبايي، پزشكان تأييد شده وزارت بهداشت هستند

وي با تأكيد مجدد بر مراجعه مردم به افراد صلاحيت دار براي دريافت خدمات زيبايي گفت: در حوزه جراحي پلاستيك و زيبايي تنها افرادي قابل اعتماد هستند كه صلاحيت آنان به صراحت از طرف وزارت بهداشت تاييد شده باشد و در اين زمينه فارغ التحصيل شده و يا داراي مدرك معتبر و مورد تاييد وزارت بهداشت باشند.

سلحشور تصريح كرد: براي دريافت خدمات زيبايي از مراجعه به آرايشگرها و افرادي كه هيچگونه تخصص و مدرك تحصيلي در اين مورد ندارند و صرفا با گذراندن يك دوره آموزشي كوتاه مدت دست به اين اعمال مي زنند، خودداري كنند، زيرا در صورت مراجعه به اين افراد عوارض بيشتر و درمان هاي طولاني تري براي آنان ايجاد خواهد شد.

وي به پرونده اي در اين خصوص اشاره كرد و افزود: اخيرا پرونده اي به كميسيون ارجاع شد كه توسط فرد غير پزشك و در يك آرايشگاه براي يكي از مشتريان خانم ژل لب و گونه تزريق شده بود. از آنجا كه اين ژل حاوي مواد تاريخ گذشته، غير استاندارد و بدون تأييد وزارت بهداشت بوده موجب عفونت خيلي پيشرفته و نكروز (بافته مردگي) در لب تحتاني آن خانم شده بود.

وي با تأكيد بر اينكه برخي به دليل ارزان بودن و يا تحت تأثير تبليغات نادرست به افراد غير متخصص مراجعه مي كنند، گفت: اين خانم بعد از تزريق ژل براي اصلاح مشكل ايجاد شده در چهره اش، دو يا سه بار تحت عمل جراحي پلاستيك قرار گرفت اما متاسفانه شرايط نرمال و قابل قبولي پيدا نكرد و زيبايي ظاهري اش را تقريبا از دست داد.

سلحشور يادآور شد: در موارد اين چنيني كه فرد در پي مراجعه به افراد يا مراكز غير متخصص دچار عارضه مي شوند، پزشكي قانوني بر اساس صدمه وارده تعيين خسارت كرده و تأكيد مي كند كه انجام اين اقدام در صلاحيت آن فرد نبوده، پس از آن هر گونه جريمه و خسارت توسط قاضي تعيين مي شود.


برگشت به تلکس خبرها