تلکس خوزنا : اوضاع قيمت كالا‌ها با برگشت روند افزايشي تورم
شنبه، 2 بهمن 1400 - 17:42     کد خبر: 127461

خبرگزاري ايسنا: تورم كه از مدت‌ها قبل در روند افزايشي قرار داشت، در شهريور ماه سال جاري ركوردهاي تازه‌اي ثبت كرد و تورم سالانه به ۴.۸ درصد رسيد كه طي سال‌هاي گذشته بي‌سابقه بود. در همين فاصله نرخ تورم نقطه به نقطه به ۴۳.۷ و ماهانه  ۳.۹ درصد رسيد. اما در مهرماه روند تورم معكوس شد و در هر سه شاخص روند كاهشي در پيش گرفت؛ به‌طوري‌كه تا آذرماه تورم سالانه به ۴۳.۴ درصد نقطه به نقطه ۳۵.۲ و ماهانه ۱.۷ درصد كاهش يافت.

اما اعلام تورم دي ماه توسط مركز آمار ايران نشان داد كه در شاخص ماهانه و نقطه به نقطه برگشت روند افزايشي تورم اتفاق افتاده است، هر چند كه تورم سالانه كاهشي پيشرفته بود.

بر اساس اين گزارش تورم ماهانه ۲.۴ درصد و نقطه به نقطه به ۳۵.۹ افزايش يافته و تورم سالانه با كاهش يك درصدي ۴۲.۴ درصد ثبت شده است.

اينكه دليل روند رو به رشد تورم در دو شاخص ماهانه و نقطه به نقطه از كجا نشأت مي‌گيرد، موضوعي است كه مسئولان مربوطه به ويژه در سازمان برنامه و بودجه و يا بانك مركزي بايد به آن پاسخ دهند اما دولت در ماه هاي اخير، توقف روند افزايشي تورم را  به نوعي متوقف كردن استقراض از بانك مركزي و عدم تامين كسري بودجه از اين محل اعلام كرده بود.

به هر حال آنچه در تورم ثبت شده بيانگر آن است كه خانوارهاي ايراني براي تامين كالا و خدمات مصرفي خود در دي ماه به طور متوسط حدود ۳۵.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزايش هزينه داشته است.

در بين اقلام مصرفي مردم گروه شكر، مربا، عسل و ... با ۵۸.۶ درصد و همچنين ماهي‌ها و صدف‌داران با ۵۵ درصد و سبزيجات با ۵۱ درصد بيشترين افزايش قيمت را نسبت به دي‌ماه پارسال داشته‌اند.

در خدمات نيز هتل و رستوران با ۶۲.۱ و حمل و نقل با ۳۵.۳ و همچنين بهداشت و درمان با ۳۴.۳ درصد بيشترين افزايش هزينه را دارا هستند. در افزايش قيمت هاي ثبت شده نسبت به آذرماه نيز بالاترين ميزان مربوط به دخانيات با ۴.۸ درصد و بعد از آن پوشاك و كفش ۲.۸ و حمل و نقل با ۲.۷ درصد است.

بالاترين ميزان تورم سالانه نيز براي روغن و چربي ها با ۷۸ درصد و گروه شير، پنير و تخم مرغ با ۶۸.۲ درصد ثبت شده است.


برگشت به تلکس خبرها