تلکس خوزنا : زنگ خطر شاخص آلودگي هوا در خوزستان
شنبه، 2 بهمن 1400 - 17:43     کد خبر: 127463

خبرگزاري ايرنا: با گذشت سه روز از ۲۹ دي ماه روز هواي پاك، بار ديگر هواي شهرهاي مختلف استان با افزايش غلظت آلودگي در شرايط ناسالم براي گروه هاي حساس و ناسالم قرار گرفت.

بر اساس اعلام روز شنبه مركز كنترل و پايش محيط زيست شاخص كيفيت هواي شهرهاي بندر امام خميني(ره) با ثبت عدد ۱۶۶، اهواز با ۱۶۱ و ماشهر با ۱۵۸ در وضعيت قرمز و ناسالم براي همه گروه هاي سني قرار گرفت.

شادگان با ثبت عدد ۱۴۶، رامشير ۱۴۱، خرمشهر ۱۳۹، شوش ۱۲۸، سوسنگرد ۱۲۰ و شوشتر ۱۰۹ در وضعيت نارنجي و ناسالم براي گروه هاي حساس قرار دارند همچنين شاخص كيفيت هواي شهرهاي اهواز، سوسنگرد و شادگان روز شنبه نيز با افزايش غلظت آلودگي در وضعيت ناسالم است.

شاخص كيفيت هوا معياري براي تعيين روزانه كيفيت هوا و ميزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است كه به ترتيب از صفر تا ۵۰ در شرايط پاك يا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرايط قابل قبول يا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرايط ناسالم براي گروه حساس يا نارنجي، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرايط ناسالم براي همه يا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرايط بسيار ناسالم يا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرايط خطرناك يا ارغواني تعيين شده است.

در شرايط هواي پاك (۰ تا ۵۰) كيفيت هوا خوب است و پيامدي بهداشتي ندارد. در شرايط هواي سالم (۵۱ تا ۱۰۰) كيفيت هوا قابل قبول است؛ اما برخي از مواد آلاينده ممكن است مشكلات مختصري براي شماري از افراد به‌ طور غيرمعمول حساس به آلودگي هوا ايجاد كنند.

در شرايط هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس (۱۰۱-۱۵۰) افراد گروه حساس از جمله افراد مبتلا به بيماريهاي ريوي مانند آسم، افراد داراي بيماري قلبي، كودكان و سالمندان ممكن است دچار مشكل و ناراحتي تنفسي شوند.

در شرايط هواي ناسالم (۱۵۱-۲۰۰) همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هواي با اين شدت آلودگي ممكن است دچار علايم تنفسي شوند همچنين افراد گروه حساس ممكن است دچار پيامدهاي بيشتري شوند.


برگشت به تلکس خبرها