تلکس خوزنا : مواد غذايي سالمي كه بايد در مصرف آنها احتياط كرد
شنبه، 2 بهمن 1400 - 18:20     کد خبر: 127471

اگر به اين باور رسيده‌ايد كه هرچه بيشتر ميوه و سبزي مصرف كنيد، سلامتي خود را بيشتر تضمين كرده‌ايد، وقت تجديدنظر فرا رسيده است. به‌ گزارش ايسنا، دويچه وله در مطلبي به نقل از نشريه "ريدرز دايجست" آورده است: متخصصان هشدار مي‌دهند كه مصرف بيش‌ از حد و افراطي مواد غذايي هر چقدر هم كه سالم باشند، مجاز نيست و سلامت شما را به خطر خواهد انداخت. برخي از خوردني‌هاي مفيد كه نبايد در مصرف آنها افراط كرد شامل موارد زير است:

كلم بروكلي

يك ماده غذايي فوق‌العاده و مملو از آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد است كه خطر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد، اما زماني كه كلم بروكلي در مقادير بسيار زياد مصرف شود، ممكن است منجر به كم‌كاري تيروئيد گردد. اين سبزي حاوي تيوسيانات است كه مي‌تواند جذب يد را براي بدن شما دشوار كند.

شير بادام و شيرهاي گياهي

مشكل جايگزين‌هاي شير گاو، مانند شير بادام، جوي دوسر، كنف، سويا، نارگيل و ... اين است كه آنها اغلب بسيار فرآوري شده هستند و قندهاي اضافه زيادي دارند. در واقع، اين شيرهاي گياهي معمولا مقدار كمي از گياه واقعي را دارند. به‌عنوان‌مثال، يك ليوان شير بادام متوسط، فقط حدود چهار عدد مغز بادام دارد.

چاي سبز

اين چاي مملو از كاتچين‌ها يا همان آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي است كه به دفع سرطان، التهاب و بيماري‌هاي قلبي كمك مي‌كند. با اين حال، تانن‌هاي موجود در چاي سبز مي‌تواند با جذب «آهن غير هِم» (آهن منابع گياهي) نيز تداخل داشته باشد، بنابراين اگر سطح آهن پاييني داريد يا در معرض خطر كمبود آهن هستيد، از نوشيدن چاي سبز همراه با وعده‌هاي غذايي خودداري كنيد.

مركبات

در حالي كه مركبات براي اكثر افراد سالم هستند، مركباتي مانند گريپ‌فروت، مي‌توانند با فهرست طولاني از داروها، از جمله برخي استاتين‌ها و آنتي‌هيستامين‌ها تداخل داشته باشند. اگر دارو مصرف مي‌كنيد، هميشه با پزشك يا داروساز خود مشورت كنيد تا مطمئن شويد كه مي‌توانيد با خيال راحت مركبات را مصرف كنيد.

برنج قهوه‌اي

در حالي كه برنج قهوه‌اي مي‌تواند منبع غلات كامل باشد، ممكن است بسته به محل رشد آن، سطوح بالاتري از آرسنيك نسبت به برنج سفيد داشته باشد. خوردن روزانه برنج قهوه‌اي و محصولات با مشتقات برنج قهوه‌اي مي‌تواند منجر به قرار گرفتن در معرض آرسنيك بيشتر شود. مسموميت با آرسنيك مي‌تواند باعث ايجاد عوارض جدي در سلامتي و حتي مرگ، در صورت عدم درمان شود.

اسفناج

اكثر مردم تقريباً به‌ اندازه كافي سبزيجات برگ‌دار از جمله اسفناج در رژيم غذايي خود دريافت نمي‌كنند. سبزي‌هاي برگ‌دار منبع فوق‌العاده كم‌كالري ويتامين‌ها و مواد معدني از جمله منيزيم، لوتئين، اسيد فوليك و ويتامين K هستند. اما براي افرادي كه شايع‌ترين نوع سنگ كليه موسوم به اگزالات كلسيم را دارند، اسفناج مي‌تواند مشكل‌ساز باشد زيرا حاوي سطوح بالايي از اگزالات است كه مي‌تواند منجر به تشكيل سنگ كليه در افراد در معرض خطر شود.

آب

حتي نوشيدن بيش‌ازحد آب در مدت زمان كوتاه هم مي‌تواند تعادل الكتروليت‌ها را مختل كند و به نوبه خود منجر به كاهش خطرناك سطح سديم در بدن شود.

 

 


برگشت به تلکس خبرها