تلکس خوزنا : وضعيت بودجه‌ «توانبخشي» بهزيستي در لايحه ۱۴۰۱ و كسري‌ها و نيازها
شنبه، 2 بهمن 1400 - 18:40     کد خبر: 127472

معاون توسعه مديريت و منابع سازمان بهزيستي كشور از افزايش ۲۶ درصدي بودجه حوزه توانبخشي در لايحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در لايحه، دولت براي سال آينده ۵۶۶۰ ميليارد تومان در نظر گرفته است.

سيدمرتضي حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به وضعيت تخصيص بودجه حوزه توانبخشي در سال جاري اظهار كرد: در سال جاري حدود ۴۵۰۰ ميليارد تومان براي حوزه توانبخشي اعتبار در نظر گرفته شد كه تاكنون حدود ۷۰ درصد اين رقم تخصيص اعتبار يافته است و اين درحاليست كه در اين حوزه با مشكلات جدي روبه‌رو هستيم و نياز به منابع بيشتري براي رفع مشكلات حداقلي معلولان داريم كه اميدواريم در ۲ ماه آينده بخش باقي مانده از بودجه در اين زمينه به سازمان پرداخت شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه در صورتي كه همه مبلغ در نظر گرفته شده در اين حوزه طي سال محقق و پرداخت نشود، آيا اين رقم در سال بعد به بودجه اضافه و پرداخت مي‌شود؟ توضيح داد: درصوت محقق نشدن همه اعتبار، رقمي به سال بعد اضافه نخواهد شد. امسال براي اولين بار در قانون بودجه، دولت مكلف شده است ۱۰۰ درصد اعتبار در نظر گرفته شده را پرداخت كند و ما نيز اميدواريم تا پايان سال اعتبار در نظر گرفته شده محقق شود، اما درصورتي كه دولت نتواند اعتبار را به طور كامل پرداخت كند، به اعتبار سال آينده اضافه نخواهد شد.

معاون توسعه مديريت و منابع سازمان بهزيستي كشور ادامه داد: از سوي ديگر اعتباراتي كه به سازمان تخصيص يافته است در استان‌ها هزينه شده و انتظار داريم سريعتر مابقي اعتبارات به سازمان پرداخت شود تا تقاضاهاي پشت نوبت را پاسخ دهيم.

به گفته وي تمامي پرداخت‌ها به استان‌ها به منظور فعاليت‌هاي مستمر تا ۲۷ دي‌ماه پرداخت شده؛ به اين معني كه فعاليت‌هاي مستمر مددجويان مانند فعاليت‌هاي دانشجويي، هزينه‌هاي نگهداري معلولان در مراكز، حق پرستاري، ضايعه نخاعي، مراكز نگهداري كودكان و... را قبل از پرداخت حقوق پرسنل سازمان بهزيستي انجام مي‌گيرد و از اين پس روند سازمان اينگونه خواهد بود.

حسيني در ادامه درخصوص پيشنهاد دولت براي حوزه توانبخشي معلولان سازمان بهزيستي در سال آينده به ارائه توضيحاتي پرداخت و بيان كرد: در لايحه رديف بودجه سال ۱۴۰۱ براي حوزه توانبخشي تنها ۲۶ درصد بودجه نسبت به سال قبل افزايش پيدا كرده و رقم در نظر گرفته شده در اين حوزه معادل ۵۶۶۰ ميليارد تومان است.

وي يادآور شد: اگر بخواهيم مشكلات معلولان را به طور مناسبي محقق كنيم سالانه به رقمي معادل ۶۰ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است و اين درحاليست كه اگر صرفا قانون جامع حمايت از حقوق معلولان رعايت شود، سازمان سالانه حداقل به ۳۱ هزار ميليارد تومان اعتبار در اين حوزه نياز دارد.

معاون توسعه مديريت و منابع سازمان بهزيستي كشور در ادامه از رايزني‌هايي براي افزايش بودجه سازمان بهزيستي در سال آينده خبر داد و گفت: سازمان بهزيستي در حال حاضر از طريق دولت براي افزايش بودجه در حال پيگيري است.

وي بيان كرد: جامعه هدف سازمان بهزيستي از اقشار آسيب‌ديده هستند و نمي‌توان اين را با درصدهاي رشدي كه اكنون در لايحه براي عموم دستگاه‌ها ديده‌اند در نظر گرفت. ضمن اينكه مكلف به عملياتي كردن قانون جامع حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت هستيم؛ تا زماني كه اين بودجه محقق نشود نمي‌توان به تكاليف خود عمل كرد.

حسيني معتقد است كه فاصله ۵۶۶۰ ميلياردي تا ۳۱ هزار ميلياردي عملا همه فعاليت‌هاي سازمان بهزيستي اعم از پرداخت مستمري‌ها، مددكاري و تامين تجهيزات توانبخشي را به شدت دچار مشكل مي‌كند.

 


برگشت به تلکس خبرها