تلکس خوزنا : كمبود اين ويتامين‌ها باعث سردرد مي‌شود
سه شنبه، 12 مهر 1401 - 08:55     کد خبر: 152749

به گزارش پايگاه خبري خوزنا و به نقل از همشهري آنلاين: اگر جزو افرادي هستيد كه به سردردهاي مزمن مبتلا هستيد، بهتر است بدانيد كمبود برخي ويتامين‌ها باعث سردرد مي‌شود و مي‌توانيد با مصرف ويتامين سردردتان را كاهش دهيد.

 

 

كمبود هر ماده در بدن مي‌تواند باعث سردرد شود؛ ويتامين‌ها جزو اين دسته از مواد هستند. رژيم و سبك زندگي در كمبود اين مواد موثرند و عاملي براي سردرد. كمبود ويتامين دي باعث سردردهاي شديد مي‌شود. افرايش مواد غذايي كه حاوي ويتامين‌ها و مكمل‌ها هستند نيز سردرد را كاهش مي‌دهند.

پس بهتر است زماني كه به سردرد دچار مي‌شويد، به سبك زندگي خود بيشتر دقت كنيد و با شناخت آن‌ها از عوامل سردرد جلوگيري كنيد. يكي از آنها بازبيني دوباره رژيم غذايي و سبك زندگي است. در ادامه ويتامين‌هايي را به شما معرفي مي‌كنيم كه كمبود آن عاملي براي سردرد است.

 

 

ويتامين دي

ويتامين دي در واقع يك هورمون توليد شده توسط كليه‌ها است. بيشتر ما اين ويتامين را از طريق مصرف غذا، مكمل‌ها و يا در معرض نور خورشيد بودن به دست مي‌آوريم. اگر هر كدام از اين روش‌ها كافي نباشد، ممكن است به سردرد دچار شويم اما بايد مراقب بود كه بيش از حد از ويتامين دي استفاده نكرد زيرا تاثير منفي روي سلامتي دارد.

افراد بين سنين ۱۹ تا ۷۰ سال به ۶۰۰ IU و افراد ۷۱ سال به بالا به ۸۰۰ IU ويتامين دي نياز دارند. منبع ويتامين دي نور خورشيد است كه البته بيش از حد در معرض آن بودن نيز خطرات زيادي دارد. مكمل‌ها، ماهي، لبنيات، آب پرتقال و گندم نيز منبع مناسبي از ويتامين دي هستند.

 

 

كمبود اين ويتامين‌ها باعث سردرد مي‌شود

ويتامين آ 

اين ويتامين يك نوع محلول در چربي است و دوز روزانه آن براي مردان ۳۰۰۰ هزار واحد و براي زنان ۲۳۰۰ واحد محسوب مي‌شود. ويتامين آ براي تسكين سردردهاي شديد عالي است اما بايد در ميزان مصرف اين ويتامين احتياط كرد زيرا ممكن است موجب سردرد، مسموميت و تهوع شود و يا حتي تعادل اعصاب مركزي را به هم بريزد.

 

 

ويتامين آ در خوراكي هايي مثل هويج، قسمت سبز كاهو، شير و گوجه فرنگي به وفور يافت مي‌شود.

كمبود اين ويتامين‌ها باعث سردرد مي‌شود

كم آبي بدن

كم آبي يكي از مشكلات رايج براي ايجاد دردهاي متفاوت است. آب در دسترس همه است اما بسياري خواص آن را ناديده مي‌گيرند. افراد بايد در طول روز بدن خود را رطوبت رساني كنند. بعضي از افراد ساعت‌ها و ساعت‌ها هيچ آبي نمي‌نوشند و در نتيجه با مشكلاتي مثل سردرد روبرو مي‌شوند.

پس حتماً مصرف آب را در برنامه روزانه خود قرار دهيد. اگر فراموشكار هستيد، مي‌توانيد از اپليكيشن‌هاي مخصوص نيز استفاده كنيد كه هر چند ساعت يكبار به شما يادآوري مي‌كند كه آب بنوشيد. مصرف ۸ ليوان آب در روز توصيه مي‌شود. البته نياز بدن به مايعات براي هر كس متفاوت است اما در روز بايد مقدار قابل توجهي آب بنوشيد.

 

 

كمبود اين ويتامين‌ها باعث سردرد مي‌شود

منيزيم

منيزيم به تنظيم اعصاب و عملكرد عضلات كمك مي‌كند، قند خون را در سطح متناسب نگه مي‌دارد و فشار خون را نيز تنظيم مي‌كند. متخصصان بر اين باورند كه كمبود منيزيم با ميگرن مرتبط است.

 

 

به همين دليل است افرادي كه از مكمل‌هاي كلسيم استفاده مي‌كنند، مي‌توانند مشكلات مربوط به سردرد را بهبود ببخشند زيرا منيزيم به طور طبيعي يك عامل آرامش دهنده عضلات و سيستم عصبي محسوب مي‌شود و كمبود اين ماده معدني باعث سوزش عضلاني، درد عضلاني، كم خوابي و سردرد مي‌گردد. منابع غذايي حاوي منيزيم شامل آجيل ها، دانه‌هاي گياهي، سبزيجات برگ دار سبز، سرلاك، شير و ماست است.

كمبود اين ويتامين‌ها باعث سردرد مي‌شود

ويتامين‌هاي B

ويتامين‌هاي B از سيستم عصبي محافظت مي‌كنند. اين ويتامين‌ها پيچيده هستند و حاوي فوليك اسيد مي‌باشند كه براي سيستم عصبي مناسب است و سطح هوموسيستئين را كاهش مي‌دهد كه عاملي براي ميگرن است.

مصرف انواع ديگر ويتامين‌هاي B از جمله B۱, B۲ , B۳, B۵ , B۶ , B۱۲، بيوتين و فولات نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد. البته بايد مراقب باشيد كه در اين امر زياده روي نكنيد.

 

 

ويتامين B۲

ويتامين‌هاي B نقش مهمي را در محافظت از بدن در برابر سردرد ايفا مي‌كنند. ويتامين‌هاي B به ريبوفلاوين نيز مشهور هستند. كمبود آن‌ها عاملي براي مشكلاتي مثل سردردهاي ميگرني است.

مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين b۲ يا مكمل‌هاي آن‌ها به افزايش انرژي و متابوليسم بدن كمك مي‌كند و احتمال ابتلا به سردردهاي ميگرني را كاهش خواهد داد.

همچنين مصرف اين ويتامين براي آقايان ۱۹ سال به بالا به اندازه ۱.۳ ميلي گرم و براي خانم‌ها در اين سن به اندازه ۱.۱ ميلي‌گرم توصيه مي‌شود. اگر باردار يا شيرده هستيد، مصرف روزانه شما بايد بين ۱.۴ و ۱.۶ ميلي‌گرم باشد و همچنين مي‌توانيد اين ويتامين را از مواد غذايي مثل تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز، شير، سبزيجات سبز و غلات به بدن برسانيد. پس اگر از ميگرن رنج مي‌بريد، حتما از دوز بالايي از اين مكمل‌ها استفاده كنيد.

كمبود اين ويتامين‌ها باعث سردرد مي‌شود

سديم

اگر هنگام ورزش كردن يا هر گونه فعاليت فيزيكي بيش از حد عرق مي‌كنيد، ممكن است كه با كمبود نمك يا همان سديم در بدن مواجه باشيد كه عاملي براي سردرد است.

خوشبختانه مي‌توان كمبود سديم را به راحتي با خوردن نوشيدني‌هاي نمك دار و يا حاوي الكتروليت جبران كرد. كمبود نمك در بدن همچنين مي‌تواند از طريق مشكلات ادراري و يا مصرف داروهاي خاص ايجاد شود.


برگشت به تلکس خبرها