تلکس خوزنا : علت اصلي ابتلا به ديابت نوع ۲ را بشناسيد
سه شنبه، 12 مهر 1401 - 08:56     کد خبر: 152751

به گزارش پايگاه خبري خوزنا و به نقل از فرارو: توصيه‌هايي كه امروزه در زمينه مصرف نان‌هاي سبوس‌دار و برنج قهوه‌اي وجود دارد، اما خوب است بدانيم شكر قهوه‌اي از لحاظ تغذيه‌اي هيچ مزيتي بر شكر سفيد ندارد. در ادامه مهم‌ترين تفاوت‌هاي شكر سفيد و شكر قهوه‌اي از نظر نحوه فرآوري و ارزش غذايي را مرور مي‌كنيم.

به گزارش همشهري آنلاين، با وجود توصيه‌هايي كه امروزه در زمينه مصرف نان‌هاي سبوس‌دار و برنج قهوه‌اي وجود دارد، اما خوب است بدانيم شكر قهوه‌اي از لحاظ تغذيه‌اي هيچ مزيتي بر شكر سفيد ندارد. بنابراين بايد نسبت به تبليغاتي كه در اين زمينه انجام مي‌شود، هوشمندانه‌تر رفتار كنيم. در ادامه مهم‌ترين تفاوت‌هاي شكر سفيد و شكر قهوه‌اي از نظر نحوه فرآوري و ارزش غذايي را مرور مي‌كنيم:

 

 

از نظر نحوه فرآوري براي هر دو نوع شكر فرآيند طولاني طي مي‌شود. در فرآيند توليد شكر سفيد، با استخراج عصاره چغندر يا نيشكر و انجام فرايندهاي خالص سازي و تشكيل كريستال‌هاي شكر و ملاس (به عنوان محصول جانبي فرآيند توليد شكر و فيبر قند) شكر سفيد تهيه مي‌شود. اما شكر قهوه اي به يكي از دو روش زير توليد مي‌شود:

۱- شكر خام كه به‌طور كامل تصفيه نشده است و قبل از فرآيند حذف ملاس از كريستال‌هاي شكر به دست مي‌آيد. در اين روش، دانه‌هاي شكر بزرگ‌تر از شكر معمولي با رنگ طلايي است.

 

 

۲- در روش دوم با افزودن ملاس به شكر سفيد تصفيه شده، شكر به رنگ قهوه‌اي در آمده و در اين صورت حتي بيش از شكر سفيد فرآوري مي‌شود. همچنين حجم ملاس موجود در شكر قهوه اي، علاوه بر رنگ مي‌تواند بر عطر و طعم شكر نيز تاثيرگذار باشد.

مهم‌ترين نكته در خصوص شكر سفيد و قهوه‌اي بررسي تفاوت اين دو نوع شكر در ارزش غذايي است. همانطور كه گفته شد، هر دو نوع شكر (سفيد و قهوه اي) از لحاظ تغذيه‌اي مشابه هستند. از نظر كالري، ۱۰۰ گرم شكر سفيد حاوي ۳۹۶ كيلوكالري است و همين مقدار شكر قهوه اي حاوي ۳۷۳ كيلوكالري است. همچنين شكر سفيد حاوي ۹۷-۹۶درصد ساكارز است و شكر قهوه اي با توجه به نحوه فرآوري و درصد ملاس، حاوي ۹۶-۹۳ درصد ساكارز است. بدين ترتيب مي‌توان گفت كه شكر قهوه اي هيچ برتري تغذيه اي به شكر سفيد ندارد و تنها تفاوت اصلي بين اين دو نوع شكر، طعم و رنگ آنها است.

 

 

مصرف شكر، عامل مهمي‌ در اپيدمي‌ چاقي و علت اصلي بيماري‌هايي مانند ديابت نوع ۲ و بيماري هاي قلبي است. از اين رو توصيه مي‌شود كه مصرف انواع شكرها و مواد غذايي حاوي شكر زياد را محدود كنيم و آگاه باشيم كه شكر قهوه اي ارزش تغذيه اي بالا يا كالري كمتري ندارد و در مصرف آن زياده روي نكنيم.


برگشت به تلکس خبرها