تلکس خوزنا : حفاظت از زيستگاه‌هاي كشور با اجراي سند ملي آمايش سرزمين
سه شنبه، 12 مهر 1401 - 09:01     کد خبر: 152755

 معاون دفتر زيستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مهم ترين بحث در حفاظت از زيستگاه هاي كشور، اجراي سند ملي آمايش سرزمين است.

به گزارش پايگاه خبري خوزنا و به نقل از  سازمان حفاظت محيط زيست، علي بالي با اشاره به روز جهاني زيستگاه ها (۱۱ مهر) اظهار داشت: ايران با توجه به تنوعي كه در اقليم و وضعيت توپوگرافي دارد، داراي تنوع زيستي غني است به طوري كه در برخي از برآوردها جزو ۲۰ كشور برتر دنيا از نظر تنوع زيستي محسوب مي شود.

وي افزود: بخشي از اين زيستگاه ها كه گونه هاي مختلف جانوري و گياهي در آنها زيست مي كنند و در تعامل با يكديگر هستند، در قالب مناطق چهارگانه، تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارند. البته بخشي از زيستگاه ها و كريدورهاي حيات وحش ما هم در خارج از محدوده تحت مديريت اين سازمان هستند و اين باعث شده كه ما نتوانيم در مناطق چهارگانه خود، تمام تنوع زيستي كشور را تحت پوشش و مديريت قرار دهيم، اگرچه در يك سير ۴۰ تا ۴۵ ساله، تعداد مناطق چهارگانه از ۴۵ منطقه به ۳۰۹ منطقه با وسعتي در حدود ۱۹ ميليون هكتار افزايش يافته است كه ۱۱.۶ درصد از وسعت كشور را در بر مي گيرد.

معاون دفتر زيستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست، خاطرنشان كرد: بسياري از زيستگاه هاي ما تحت تاثير فعاليت هاي انساني دچار اختلال در عملكرد اكوسيستمي شده اند تا آنجا كه برخي از پروژه هاي زيرساختي به از هم گسيختگي زيستگاه ها منجر شده اند.

بالي با بيان اينكه در هر زيستگاه يا ناحيه رويشي نوع چالش ها و تعارضات متفاوت است، گفت: به عنوان مثال در حوزه زاگرسي چراي مفرط دام بيش از ظرفيت مرتع از مهمترين چالش ها است. همچنين تغييرات اقليمي، زادآوري جنگل هاي بلوط را با مشكل مواجه كرده است.

وي افزود: در حوزه مركزي ايران، توسعه راه ها باعث شده كه ارتباط بين كريدورهاي ما قطع شود. در شمال كشور نيز صرفنظر از تغييرات اقليمي و توسعه راهسازي، تغيير كاربري اراضي از مشكلات اصلي در حفاظت از زيستگاه ها به شمار مي آيد.

معاون دفتر زيستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست، تصريح كرد: راهكار سازمان حفاظت محيط زيست براي حفظ و نگهداري از اين زيستگاه ها، ارتقاي آنها به مناطق حفاظت شده است تا از اين طريق، زمينه حفظ تنوع زيستي در آنها فراهم شود.

بالي تاكيد كرد: مهم ترين بحث در حفاظت از زيستگاه هاي كشور، اجراي سند ملي آمايش سرزمين است، با اجراي اين سند، در بارگذاري ها و بهره برداري هايي كه در اين مناطق انجام مي شود، يك نگاه اكولوژيك جاري خواهد شد.

به گفته وي، براي ارتقاي كيفيت زيستگاه ها در وهله اول بايد يك هماهنگي مطلوب بين دستگاه هاي اجرايي و حاكميتي به وجود آيد.  

بالي افزود: افزايش اعتبارات جهت پايش و مديريت زيستگاه ها، خيلي مهم است كه البته در اين زمينه با قدري كمبود مواجه هستيم.  

معاون دفتر زيستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه در سياست هاي كلي محيط زيست ابلاغي مقام معظم رهبري بر مديريت يكپارچه زيست بوم ها تاكيد شده است، گفت: اگر ما بتوانيم همين سياست ها  را با همكاري ديگر دستگاه ها اجرايي كنيم يك گام بزرگ براي حفاظت از تنوع زيستي و توسعه پايدار برداشته ايم.

سازمان ملل متحد اولين دوشنبه ماه اكتبر را به عنوان روز جهاني زيستگاه نامگذاري كرده است.


برگشت به تلکس خبرها