تلکس خوزنا : ضرورت آگاهي والدين از اصول فرزند پروري
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 06:46     کد خبر: 170010

خوزنا:

شيرين عبدالهي

ما والدين بايد حواسمان به رفتار خودمان باشد و اگر تمركز بر رفتار و كردار خود داشته باشيم، قطعاً تربيت در مسير درست قرار مي‌گيرد و جاي نگراني وجود نخواهد داشت و ما در اين گزارش سعي داريم به اين اولويت حساس به گونهاي وارد شويم كه قابل فهم و درك باشد.

به گزارش خوزنا؛وقتي در مورد فرزند پروري صحبت مي‌شود، در واقع بايد در خصوص والدين صحبت كرد، چراكه بسياري از تعارضات و مشكلات كودكان و نوجوانان به نحوه رفتار والدين بر مي‌گردد.

والدين قبل از بچه دار شدن، بهتر است به اين آگاهي برسند كه چرا مي‌خواهند فرزند خود را به دنيا آورند و مسئوليت آنها در قبال فرزند شأن چيست؟ و به اين سوال اساسي فكر كنند؛ زيرا نكته مهم اين است كه مهمترين و تاثيرگذارترين و پايدارترين عامل مؤثر بر شخصيت فرزندان پدر و مادر هستند.اگر والدين بتوانند رابطه‌اي مناسب و درست با فرزندان خود برقرار كنند، قطعاً فرزندان سالم و مطلوبي را پرورش خواهند داد.

هدف فرزندپروري كمك به فرزندان است تا بياموزند كه به صورت مستقل و با كمك والدين خود يك فرد سالم، شاد و مسئوليت پذير باشند و با رضايت و با كيفيت زندگي كنند و در اين مسير، تربيت يعني پرورش دادن و با آموزش دادن تفاوت دارد.

اغلب والدين فكر مي‌كنند كه تربيت كردن يعني ادب كردن، در حالي كه تربيت فرايندي است كه به صورت منظم و مستمر انجام مي‌گيرد و هدف آن هدايت آنها به سمت رشد جسماني و رواني و به طور كلي رشد همه جانبه در راستاي كسب و درك معارف بشري و هنجارهاي مورد پذيرش جامعه و همچنين كمك به شكوفا شدن استعدادهاي آنها است.

در روانشناسي شروع تربيت از دوران جنيني آغاز مي‌گردد و تا زمان مرگ ادامه دارد و همه ما در فرايند تربيت سهيم و مسئول هستيم. ويليام گلاسر؛ نظريه پرداز تئوري انتخاب مي‌گويد «بزرگترين مشكلاتي كه انسان‌ها در عصر حاضر دارند، نارضايتي از روابط است، چون در روابط زور، اجبار و كنترل وجود دارد و در مورد بچه‌ها هم همينطور است، والدين از نظر خودشان كه تربيت نام دارد، به زور متوسل مي‌شوند و سعي در كنترل بچه‌ها از طرق مختلف دارند و آزادي عمل را از اين طريق از بچه‌ها مي‌گيرند».

ما بايد به تفاوت‌هاي فردي كودكان توجه و احترام بگذاريم، همانطور كه يك باغبان از همه دانه‌هايي كه مي‌كارد انتظار محصول يكسان را ندارد، والدين هم بايد بدانند كه بچه‌ها از جنبه‌هاي گوناگون، متفاوت هستند و در زمان متفاوت شكوفا مي‌شوند.

در آموزش و پرورش هم توجه به تفاوت‌هاي فردي بسيار مهم است و لازم است كه معلمان و مديران هم اين تفاوت‌ها را ببينند و نگاه جمعي و يكسان به دانش آموزان نداشته باشند و به تفاوت‌هاي فردي آنها توجه و احترام بگذارند؛ بنابراين طبق نظريه انتخاب، ما والدين بايد حواسمان به رفتار خودمان باشد و اگر تمركز بر رفتار و كردار خود داشته باشيم، قطعاً تربيت در مسير درست قرار مي‌گيرد و جاي نگراني وجود نخواهد داشت.

 


برگشت به تلکس خبرها