تلکس خوزنا : پايگاه عقاب ۴۴؛ لرزه اي بر دل دشمنان نظام
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 06:46     کد خبر: 170011

خوزنا:

شيرين عبدالهي

عقاب ۴۴ يك پايگاه زيرزميني كامل است از باند پروازي بسيار خوبي برخوردار است تمام تجهيزات يك پايگاه را در اين ديده اند، ولي به سمتي رفته است كه بايد تمام آن‌ها به صورت آشكار نباشد و ما در اين گزارش سعي داريم تا اثبات كنيم چگونه اين پايگاه لرزه بر دل دشمنان نظام انداخته است.

به گزارش خوزنا؛ پايگاه هوايي راهكنشي عقاب ۴۴، يكي از پايگاه‌هاي بزرگ زيرزميني است كه با رعايت اصول پدافند غير عامل احداث شده‌است. اين پايگاه امكان پذيرش و عملياتي كردن انواع جنگنده‌هاي شكاري و بمب‌افكن و همچنين پرنده‌هاي بدون سرنشين، نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران را دارد.

در همين راستا؛ امير سرتيپ خلبان واحدي، فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران درباره ويژگي هاي پايگاه عقاب ۴۴  گفت: عقاب ۴۴ يكي از ده‌ها پايگاه‌هاي زيرزميني نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است كه خدا را شكر مي‌كنم پروژه بسيار عظيمي را در عقاب ۴۴ اجرا كردند عزيزان ما و ما هم به عنوان استفاده كننده و با تدابيري كه در سلسله مراتب بالاي نيروهاي مسلح تصميم گرفته شد، هر سال بايد محله‌هاي امني براي هواپيماهاي شكاري مان داشته باشيم كه اگر مورد تهاجم كشورهاي بيگانه و ابرقدرت‌ها قرار گرفتيم بتوانيم وسايل پرنده خودمان را حفظ و به موقع از آن‌ها استفاده كنيم.

وي ادامه داد: در جنگ عراق يك تجربه‌اي براي ما بود وقتي كه امريكا به عراق حمله كرد صدام و صداميان چنين امكاناتي را نداشتند و پيش بيني نكرده بودند. ديديم چه بلايي بر سر هواپيماهاي‌شان آمد، تعدادي از آن‌ها را به قول ما، خاك روي آن‌ها ريختند و نتوانستند آن‌ها را حفظ و محافظت كنند و اتفاقاتي كه براي آن‌ها افتاد. مسئولين عالي رتبه ما ديدند كه نياز داريم به چنين پايگاه‌هايي به هر صورت يكي از پايگاه‌هاي بسيار مهم و راهبردي است، ما اصل پدافند غيرعامل را در آن به كار برده ايم و مي‌توانيم پرنده‌هاي راهبردي و مهم مان را در آن نگهداري كنيم تا در زمان لزوم بتوانيم از آن استفاده كنيم.

وي افزود: پايگاه عقاب ۴۴ يك پايگاه كامل و تجهيزشده است كه در آن تجهيزات مختلف از جمله تجهيز محل‌هايي براي عزيزان فني مان داريم براي تعمير و نگهداري و هم براي اينكه بتوانيم هواپيما را در زير زمين لود كنيم به مهماتي كه نياز داريم در مأموريت‌هاي مختلف و مي‌توانيم تعداد زيادي هواپيما را در آن حفظ كنيم. خدا را شكر در محلي قرار گرفته است كه وقتي ما ديديم محل را و بررسي كه انجام شده بسيار عالمانه بوده است و نفرات خبره ما رفتند و اين محل را انتخاب كردند و خدا را شكر يك پايگاه خوب و موفقيت آميزي بوده است و به اقتضاي زمان توانستيم آن را به مردم نشان دهيم تا دل مردم عزيزمان را گرم كنيم تا اطمينان داشته باشند كه پرنده‌هاي راهبردي كه نيروي هوايي در زماني كه نياز باشد كه ما آن‌ها را حفظ كنيم در اين پايگاه‌ها بتوانيم حفظ كنيم و به موقع از آن‌ها استفاده كنيم و اهدافي را كه به ما مأموريت داده شده است از آن پايگاه بلند شويم و آن‌ها را مورد اصابت قرار دهيم.

فرمانده نيروي هوايي ارتش اضافه كرد: عقاب ۴۴ يك پايگاه زيرزميني كامل است از باند پروازي بسيار خوبي برخوردار است تمام تجهيزات يك پايگاه را در اين ديده اند، ولي به سمتي رفته است كه بايد تمام آن‌ها به صورت آشكار نباشد. الان داريم مي‌بينيم كه دشمنان ما ادعاهايي مي‌كنند بمب‌هاي سنگرشكن، از همين جا اعلام مي‌كنم عقاب در محلي ساخته شده است كه هيچ تجهيزاتي به آن نخواهد رسيد و ما اطمينان صددرصد داريم كه با ايمني كامل مي‌توانيم از آن استفاده كنيم. واقعاً كشورهايي كه با ما نيستند به قول معروف، از گروه ما خارج هستند باورشان نمي‌شد كه اين توان در جمهوري اسلامي باشد و يكي از افتخارات ما كه صفر تا صد اين پايگاه توسط عزيزان مان در كشور ما انجام شد و اينقدر سيستم امنيتي اين عقاب بالا بود كه واقعاً همه كساني هم كه در آنجا كار مي‌كردند واقعاً افراد شناس شده حتي آن كارگري هم كه آنجا بود آن را كاملاً رويش كار شده بود تا خدايي ناكرده اطلاعات در زماني كه نبايد درج كند، كه درج نكرد و ما به موقع اش آن لحظه كه ما اجازه داشتيم از آن رونمايي كرديم.

وي درباره اين‌كه آيا شبيه اين پايگاه‌هاي زيرزميني هوايي در دنيا وجود دارد؟ گفت: كشورهاي مختلف استفاده مي‌كنند و خيلي از كشورها اين را دارند و اين واقعاً نياز يك كشور است كه بتواند تجهيزات راهبردي خود را در زماني كه نياز است حفظ كند. امكان دارد ما مورد يك حمله سهمگين قرار بگيريم مي‌توانيم هواپيماي مان را حفظ كنيم و در زماني كه موقعيت مناسب بوده از آن پايگاه، هواپيما بيايد در همان دل زمين در اعماق زمين هواپيما تجهيز شود، يكي از ويژگي‌هاي پايگاه عقاب ۴۴ اين است كه همه امكانات يك پايگاه هوايي را در دل زمين دارد.

وي درباره زمان استفاده از چنين پايگاه‌هاي گفت: معمولاً از اين پايگاه‌هاي زيرزميني در زمان‌هاي مورد نياز استفاده مي‌شود به هر صورت يك تعداد آن‌جا هستند بايد پايگاه يكسري از قسمت‌هاي آن هميشه در حال كار باشد كه خدا را شكر عزيزان ما دارند آنجا فعاليت مي‌كنند، ولي بيشتر در زمان بحران از اين پايگاه‌ها براي پدافند غيرعامل استفاده مي‌شود. اين يكي از ده‌ها پايگاه‌هاي ما است، ان شاالله به موقع پايگاه‌هاي ديگر را هم رونمايي مي‌كنيم شايد بعضي‌ها بيشتر از اين، چون ما بايد در اقصي نقاط كشور اين پايگاه‌ها را داشته باشيم كه الان آماده هستند و زماني كه نياز باشد از آن‌ها استفاده مي‌كنيم.

امير واحدي درباره ويژگي‌هاي جنگنده و تسليحات نقطه زني كه روي آن نصب شده است توضيح داد: براي هر هواپيما يك پروژه خاص تعريف شده است. پروژه شهيد دوران براي ارتقاي هواپيماي اف ۴ و فانتوم ماست. هواپيماي اف ۴ از نسل هواپيمايي است كه خود امريكاهايي دو هواپيما را مي‌گويند ”جاست هپن“، يعني اتفاقي ساخته شده است كه هنوز دارند استفاده مي‌كنند يكي اف ۴ است و يكي هواپيماي سي ۱۳۰ است كه ما هم الان استفاده مي‌كنيم. يعني اين خط خوب درآمده است يعني از آن چيزي كه فكر مي‌كردند بهتر درآمد. بمب افكني بود كه در دوران دفاع مقدس واقعاً بار اصلي مأموريت‌هاي برون مرزي ما را هواپيماي اف ۴ مان كشيد. البته هواپيماهاي شكاري ديگر هم در مأموريت‌هاي جنگي خوب استفاده شد، ولي هواپيماي اف ۴ خيلي مأموريت‌هاي سنگيني كه انجام داديم، همانطور كه استحضار داريد در همه مأموريت‌هايي كه به ما مي‌دادند، نيروي هوايي در نوك پيكان بود يا حمل كننده و يا پشتيباني كننده بود. يكي از مأموريت‌هاي افتخارآفرين نيروي هوايي حمله به اچ ۳ است كه در جريان هستيد فيلم آن هم ساخته شده است توسط هواپيماي اف ۴ انجام شد كه در چند مرحله سوخت گيري در فاصله بسيار دور توانستند اهدافي را در مرز اردن سه پايگاه عراق را مورد اصابت قرار دهند. پروژه شهيد دوران كه فرموديد تصميم گيري شد كه هواپيماي اف ۴ ما، چون هواپيماي خيلي خوبي بود بتوانيم از تجهيزات مان به نحو احسن استفاده كنيم توانستيم در اين پروژه همه سيستم‌هاي اف ۴ را به روز كنيم. توانستيم رادار اين هواپيما را به روز كنيم و برد رادار آن را بالا ببريم. سيستم هواپيما را ارتقاء به روز دنيا شد و همه سيستم‌هاي تسليحات آن به روز شد و الان همانطور كه شما فرموديد داريم از بمب‌هاي دور ايستاي نقطه زن، موشك‌هايي با برد بلند استفاده مي‌كنيم، اينجا جا دارد از عزيزان در وزارت دفاع تشكر كنم كه بسيار خوب عمل كردند و توانستند اين تجهيزات به روز دنيا را بسازند، در روي هواپيماي اف ۴ اين‌ها را آزمايش كرديم و اهداف را از فاصله‌هاي بسيار دور مورد اصابت قرار دهيم، بمب‌هايي با برد ۶۰ كيلومتر ۴۰ كيلومتر و الان داريم با بردهاي بيشتر كار مي‌كنيم كه هواپيماي اف ۴ در فاصله ۶۰ كيلومتري هدف بمب را رها مي‌كند و اين بمب دقيق مي‌رود به هدف مي‌خورد و همچنين ارتقاي برد موشك‌هاي هوا به هواي ما بسيار خوب بوده است كه الان در روي هواپيماي اف ۴ دارد استفاده مي‌شود و همچنين موشك‌هاي هوا به سطح ما و همچنين موشك‌هاي هوا به زمين ما، ارتباط خيلي خوبي انجام شده است كه همه اين‌ها توسط برادران ما در وزارت دفاع انجام شده و پروژه‌هاي ارزشمندي بوده است و در پروژه دوران يكي از افتخارات جمهوري اسلامي ايران كه هواپيماي اف ۴ را به روز كرده اند. اين هواپيماي اف ۴ كه شما مي‌بينيد يك پوسته اف ۴ است. تقريباً به جرأت مي‌گويم شايد ۸۰ درصد تجهيزات اين هواپيما به روز دنيا شده است.

وي افزود: همينطور كه استحضار داريد هواپيما اف ۱۴ را در دنيا فقط ايران دارد يعني امريكا كه خودش آن را كنار گذاشت و اف ۱۴ هايش را در قبرستان هواپيما برد فقط ما داشتيم. حتي براي اينكه خدايي ناكرده به دست ما نرسد آن‌ها هدف شان اين بود كه يك موقع قطعات آن نيايد باز شود هواپيماهاي اف ۱۴ خودشان را از بين بردند تا هيچ قطعه‌اي سالم نماند تا به دست ما نرسد. يك هواپيماي بسيار مهم يك هواپيماي شكاري قدرتمند يك هواپيماي روز دنيا بوده است در آن زمان الان هم حرفي براي گفتن دارد ما براي اينكه بخواهيم هواپيما سرپا نگه داريم اين را مي‌گويند خواستن و توانستن است در نيروي هوايي در جمهوري اسلامي ايران ما خواستيم و توانستيم، به جرأت مي‌گويم قطعاتي كه در اين هواپيما كه امريكايي‌ها فكر آن را نمي‌كردند ما در نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي و وزارت دفاع با كمك دانشمندان نخبه كشورمان از دانشگاه‌ها قطعات جلوگاهي و نياز هواپيما را ساختيم و الان خدا را شكر مي‌بينيم كه اف ۱۴‌هاي ما سرحال‌تر از گذشته و آماده اجراي مأموريت هستند. حتي بعضي از قطعات آن را هم به روز دنيا كرده ايم. براي مثال در سيستم ناوبري هواپيما ديگر نياز به مهندسي معكوس نبود ما بايد تجهيزات روز دنيا، چون سيستم ناوبري دنيا عوض شده است و توانستيم اين را ارتقاء دهيم و داريم الان از آن استفاده مي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد: يكي از افتخارات نيروي هوايي اين است كه نيازمان را اعلام مي‌كنيم و خدا را شكر مي‌كنم با آن علاقه‌اي كه ذات انسان‌ها به پرواز دارند اين طبيعي است كه در جامعه از ۱۰ جوان ۱۵ يا ۱۶ ساله مي‌پرسيد مي‌خواهيد چه كاره شويد من مي‌گويم از اين ۱۰ جوان ۸ نفر از آن‌ها مي‌گويند خلبان، چون ذات انسان پرواز را دوست دارد. مردم هم به همين علت علاقه دارند وقتي ما نيازمان را اعلام مي‌كنيم به جامعه اين دانشمندان كشورمان و اين شركت‌هاي دانش بنيان با همه وجود مي‌آيند و لبيك مي‌گويند و با كمترين توقعي مشكل ما را حل مي‌كنند خدا را شكر و از همه شركت‌هاي دانش بنيان تشكر مي‌كنم و اين مسيري را كه نيروي هوايي در آن موفقيت‌هاي بسيار خوبي كسب كرده است.

فرمانده نيروي هوايي ارتش در پايان گفت: در گام دوم انقلاب هميشه اعتقاد دارم فرمايشاتي را كه حضرت آقا مي‌فرمايند در هر زمينه‌اي اگر كسي آمد يك جمله بهتر از آن را بياورد ما پذيرا هستيم. من به جرأت در هر زمينه‌اي كه حضرت آقا دستوري را فرمودند و جمله‌اي را گفته اند بهترين جمله دنيا براي ما بوده است. وقتي مقام معظم رهبري اينقدر تأكيد دارند روي اين شركت‌ها ما هم اطاعت امر كرديم و ديديم واقعاً به ما جواب داد و توانستيم استفاده كنيم از اين دانش بنيان‌ها كه اهميت بسيار خوبي در ارتقاي توان عملياتي نيروي هوايي دارند و كمك خيلي خوبي به ما كردند.


برگشت به تلکس خبرها