تلکس خوزنا : چگونگي مشاركت جوانان در حكومت اسلامي
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 06:47     کد خبر: 170015

خوزنا:

شيرين عبدالهي

آيت الله مرتضي مطهري، استاد فكر و از انديشمندان دينداري بود كه بيشتر عمر پربركت خود را براي رهبري نسل جوان سپري و در اين راه از هيچ كوشش علمي فروگذار نكرد زيرا ايشان معتقد بود كه «اگر فكري براي هدايت و رهبري اين نسل نشود، آينده به كلي از دست خواهد رفت.»

به گزارش خوزنا؛لذا با اين نظر كه حساسيت و دردمندي استاد مطهري (ره) در خصوص نسل جوان، هنوز قابل ستايش، سرمشق و راهگشا است و با تكيه بر اين باور كه ما هميشه به مطهري نياز داريم و خود را ريزه‌خوار سفره انعام فكر اين شهيد بزرگوار مي‌دانيم، در روز معلم توفيقي به دست آمد تا لحظاتي را به بازخواني انديشه مطهري، مطر انديشه‌ها در باب دردشناسي و روش رهبري نسل جوان، بپردازيم و توشه برداريم، تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد.انسان‌ها رفتني هستند و انديشه‌ها ماندني و چه والاست انديشه‌اي كه پنجره زيبايي‌ها را بر همگان بگشايد. مطهري‌ها هميشه مي‌مانند و بر ما است كه موج يادشان را همواره به تلاطم آوريم.

استاد مطهري، طبيبي دردآگاه و آشنا با مشكلات و نارضايتي‌ها بود و اين شناخت و بصيرت را نه تنها به واسطه وسعت و عمق غناي انديشه، فراچنگ آورده بود بلكه خود درد كشيده و رنج بيماري به جان خريده بود و همين خصلت دوگانه سبب شده بود تا آنچه به مقوله درمان، پيشنهاد و ارائه مي‌كرد، به فوريت و سهولت اثر نيكوي خود را برجاي مي‌گذاشت و در جان‌ها كارگر مي‌افتاد.

در باب دردشناسي نسل جوان و نحوه برخورد با اين نسل از زبان استاد فكر چنين مي‌خوانيم: «نسل جوان ما مزايايي دارد و عيب‌هايي، زيرا اين نسل يك نوع ادراكات و احساساتي دارد كه در گذشته نبود و از اين روي بايد به او حق داد؛ در اين حال، يك انحرافات فكري و اخلاقي دارد كه بايد آن را چاره كرد؛ چاره كردن اين انحرافات بدون در نظر گرفتن مزايا و احترام گذاشتن به آن، يعني ادراكات، احساسات و آرمان‌هاي عالي، ميسر نيست. بايد به اين جهات احترام گذاشت؛ رو در بايستي ندارد.

در نسل‌هاي گذشته فكرها اين اندازه باز نبود، اين احساسات با اين آرمان‌هاي عالي نبود، بايد به اين آرمان‌ها احترام گذاشت. اسلام به اين امور احترام گذاشته است. اگر ما بخواهيم به اين امور بي اعتنا باشيم، محال است كه بتوانيم جلوي انحرافات فكري و اخلاقي نسل آينده را بگيريم. روشي كه فعلاً ما در مقابل اين نسل گرفته‌ايم، روش انتقاد صرف و مذمت است و دائماً فرياد ما بلند است و واي واي مي‌كنيم، درست نيست؛ بايد فكر اساسي براي اين انحرافات كرد...

در قديم سطح فكر مردم پايين بود، كمتر در بين مردم شك و ترديد و سوال پيش مي‌آمد؛ اما امروزه بيشتر ديده مي‌شود، طبيعي است وقتي كه فكر كمي بالا برود، سؤالاتي برايش مطرح مي‌شود كه قبلاً مطرح نشده بود؛ بايد شك و ترديدش را رفع كرد و به سوالات و احتياجات فكري اش پاسخ گفت؛ نمي‌شود به او گفت برگرد به حالت عوام، بلكه اين خود زمينه مناسبي است براي آشنا شدن ايشان با حقايق و معارف اسلامي. با يك جاهل بي‌سواد كه نمي‌شود حقيقتي را در ميان گذاشت؛ بنابراين در هدايت و رهبري نسل قديم كه سطح فكرش پايين‌تر بود، ما احتياج نداشتيم به يك طرز خاص بيان و تبليغ و يك جور كتاب‌ها؛ اما امروز آن طرز بيان و آن طرز كتاب‌ها به درد نمي‌خورد و لازم است رفورم و اصلاح عميقي در اين قسمت‌ها به عمل آيد، با منطق روز و زبان روز و افكار آشنا شد و از همان راه به هدايت و رهبري نسل جوان پرداخت.»

خوشبختانه امروز در نظام مقدس جمهوري اسلامي، به مسائل ايشان توجه و اهتمام مي‌شود و بيش از هر جاي ديگر به لحاظ علمي و تحقيقاتي در اين زمينه كار انجام مي‌شود اما اين حركت شايسته نمي‌تواند شرط لازم و كافي براي يك قشر عظيم مستعد از جمعيت كشور محسوب شود بايد جوان را باور كرد و با نگاه جوان و مشاركت جوان به حل اين مسئوليت بزرگ پرداخت.

اگر كمي در تاريخ يعني به زمان صدر اسلام برگرديم، در شيوه حكومت پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) و فرزانگان اسلام، به نكته بسيار جالبي بر مي‌خوريم؛ به عنوان مثال: گزينش يك جوان ۲۱ ساله به نام «عتاب ابن اسيد»، فرماندار مكه در جنگ مهم و سرنوشت ساز حنين، در آن زمان كه جامعه در مجموع به ريش سفيدي معروف بود، باعث تعجب و حيرت بسياري از مسلمين شد.

 


برگشت به تلکس خبرها