تلکس خوزنا : جهت عملياتي شدن شعار سال چه بايد كرد؟
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 06:47     کد خبر: 170017

خوزنا:

اعظم راهدار عريضي

اصغر همايوني، كارشناس اقتصادي در گفت وگو با خوزنا درباره اقدامات دولت در رابطه با شعار سال گفت: براي بررسي اقدامات دولت جهت عملياتي شدن شعار سال بايد در نظر داشت كه از سال جديد دو ماه گذشته و هنوز فرصت زيادي باقي است، اما تا همين زمان هم مانند سال‌هاي گذشته دولت براساس توقعات پيش نرفته است.

اين كارشناس اقتصادي افزود: مقام معظم رهبري شعار سال را مشخص مي‌كنند، اما متاسفانه در سال هاي گذشته در حد همان شعار، بنر و كار‌هاي اينجوري باقي مي‌ماند. البته دولت سيزدهم قول داده كه اين شعار عملياتي شود و حركت‌هايي هم انجام داده، اما بايد سرعت خود را افزايش دهد.

اصغر همايوني درباره تاثير حضور بانك‌هاي خارجي بر بازار ارز و ايجاد ثبات اظهار داشت: حركت بسيار مفيدي است، البته هر كاري در جهت مبادلات تجاري، پولي بين ايران و ديگر كشور‌ها پرفايده است و در جهت مهار تورم تاثيرگذار خواهد بود.

اين كارشناس اقتصادي ضمن اشاره به تسريع در مبادلات تجاري از طريق راه اندازي بانك‌هاي خارجي تصريح كرد: مهمترين مسئله در جريان راه اندازي بانك‌هاي خارجي بحث مبادلات تجاري است. اين كاراثر مثبتي در كاهش تورم خواهد داشت، بنابراين هم در جهت مباحث اقتصادي و هم رواني كار ارزشمندي به حساب مي‌آيد، زيرا در بسياري از مواقع افزايش قيمت‌ها درباره كالا‌ها و حتي ارز رواني است، بنابراين كار‌هاي تجاري و مذاكرات با كشور‌هاي مختلف در ايجاد بانك اين اثر را خنثي مي‌كند و آن را از بين مي‌برد.

اصغر همايوني در رابطه با لايحه افزايش اختيارات بانك مركزي چنين توضيح داد: افزايش اختيارات بانك مركزي از اين حيث اثرگذار است كه تنها يك مجموعه براي سياست‌هاي پولي كشور تصميم گير خواهد بود و امكان لحاظ كار‌هاي غيركارشناسانه از بين مي‌رود. علاوه براين چنانچه تصميمات شكست بخورد و شرايط اقتصادي كشور در نتيجه آن با مشكلاتي روبرو شود، به خوبي روشن است كه كدام نهاد بايد مورد پرسش قرار گيرد.

اصغر همايوني، كارشناس اقتصادي در پايان گفت وگو با خوزنا عنوان كرد: برهمين اساس هراندازه استقلال و اختيارات بانك مركزي كه در قانون هم پيش بيني شده، افزايش پيدا كند بر سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف اثر مثبتي برجاي گذاشته مي‌شود.


برگشت به تلکس خبرها