تلکس خوزنا : با اصلاح نظام كارمزد‌ها بنگاه‌داري بانك‌ها كمرنگ مي‌شود؟
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 06:48     کد خبر: 170019

خوزنا:

اعظم راهدار عريضي

كمال دستجردي؛ كارشناس اقتصادي در گفت وگو با خوزنا بيان كرد: بانك‌ها در ايران بايد به سمتي حركت كنند كه به سودآوري برسند يعني بانك‌ها فعاليت‌هاي جانبي نداشته باشند، بلكه بتوانند از محل خدمات، درآمد به دست آورند تا هزينه‌هاي خود را پوشش دهند و به عنوان يك بنگاه اقتصادي سود دهي داشته باشند.

كمال دستجردي افزود: بانك‌ها بايد در ازاي خدمات كارمزد كسب كنند، اما بايد خدمات با كيفيت ارائه دهند تا رضايت‌مندي مشتريان را جلب كنند، ولي بانك‌ها در جهت حمايت از مردم كارمزد‌هاي پاييني دريافت مي‌كنند به همين دليل سودآوري ندارند و براي جبران اين درآمد به حوزه‌هايي مثل بنگاهداري و سرمايه‌گذاري در مسكن وارد مي‌شوند.

اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه وظيفه اصلي بانك بنگاهداري نيست، گفت: وظيفه اصلي بانك جذب منابع و تخصيص بهينه آن به بخش‌هاي مختلف اقتصادي به عنوان تامين كننده است. بانك‌ها بايد عمدتا بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را تامين مالي كنند، تا بنگاه‌هاي بزرگ به سمت بازار سرمايه حركت و خود را از اين طريق تامين مالي كنند، بنابراين بايد اين اصلاح‌ها در نظام بانكداري صورت بگيرد.

كمال دستجردي افزود: عمليات و خدمات بانكي بايد به نحوي باشد كه درآمد و هزينه‌هاي مورد نياز را پوشش دهد تا بانك به سودآوري برسد و از عمليات غير بانكي و تبديل شدن به بنگاه‌دار خارج شود.

اين كارشناس اقتصادي در پاسخ به اين پرسش كه با اصلاح نظام كارمزد‌ها بنگاه‌داري بانك‌ها كمرنگ مي‌شود؟ بيان كرد: محدوديت‌هاي بين المللي باعث كمتر شدن منبع درآمدي بانك‌ها مي‌شود، ولي اصلاح نظام كارمزد‌ها اقدامي رو به جلو براي صنعت بانكداري است و هر چه ما بتوانيم سيستم بانكداري كشور خودمان را با ساير نقاط دنيا انطباق دهيم روند توسعه را در پيش گرفته‌ايم.

كمال دستجردي؛ كارشناس اقتصادي در پايان گفت وگو با خوزنا بيان كرد: در برخي حوزه‌ها براي نظام بانكداري محدوديت‌هايي وجود دارد، اما در بعضي موارد مانند كارمزد امكان اصلاح وجود دارد بنابراين بايد بهره‌وري را بالا ببريم. مخصوصا در حوزه بانك بايد بهره‌وري داشته باشيم تا بتوانيم بهاي تمام شده پول را كاهش دهيم و با نرخ‌هاي مناسب‌تري به متقاضيان تسهيلات دهيم.


برگشت به تلکس خبرها