تلکس خوزنا : موانع و كمبود‌هاي گردشگري زيارت چيست؟
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 06:48     کد خبر: 170022

خوزنا:

اعظم راهدار عريضي

مريم بابايي، كارشناس گردشگري در گفت وگو با خوزنا در پاسخ به اين سوال كه موانع و كمبود‌هاي گردشگري زيارت چيست؟ عنوان كرد:  بايد بر موضوع فرهنگ مواجهه، برخورد و رفتار با زائر و گردشگر از سوي ارائه‌كنندگان خدمات گردشگري در همه بخش‌ها از جمله حمل و نقل، اسكان و... توجه كرد زيرا برخورد خوب و مناسب سبب جذب گردشگر بيشتر و بازگشت مجدد گردشگران و برخورد نامناسب سبب دفع مي‌شود.

مريم بابايي افزود: حرم‌هاي زيارتي ظرفيت مناسبي براي كشور است و اگر نتوانيم از اين ظرفيت استفاده كنيم اشتباه كرديم. يك مجله بين‌المللي گردشگري آمار جالبي داده مبني بر اينكه حدود ۴۰۰ ميليون گردشگر هر ساله از مكان‌هاي مذهبي بازديد مي‌كنند كه ۱۸ ميليارد دلار درآمدي جهاني دارد؛ بايد توجه كرد كه از اين فرصتي كه وجود دارد چه ميزان توانسته‌ايم استفاده كنيم.

وي ادامه داد: گردشگر خارجي بسيار مي‌تواند به كشور كمك كند و با برنامه‌ريزي مي‌توانيم گردشگران زيادي را براي زيارت و بازديد از حرم‌ها جذب كنيم. فرودگاه و ايستگاه راه‌آهن مشهد مترجم زبان خارجي ندارد و اين براي گردشگران مشكل ايجاد مي‌كند و بايد به اين موضوع توجه كرد. ما بايد به حوزه‌هاي مردمي توجه كنيم تا مردمي كه علاقه‌مند به كمك هستند حضور پيدا كنند. ما حدود ۳۲۰ ايستگاه صلواتي در مسيرهاي منتهي به مشهد براي زائران پياده طراحي كرديم كه نياز به كمك دارند البته منظور كمك از دولت نيست بلكه يعني موانعي كه براي مردمي كه به عشق امام رضا(ع) فعاليت مي‌كنند برطرف شود. همچنين بايد هزينه‌هاي سفر به شهر مشهد و قم را كم و مردم را به اين سفرهاي زيارتي تشويق كنيم.

مريم بابايي افزود: بيشتر حرم‌ها كارهاي مربوط به خود را انجام مي‌دهند و ارتباطي با حرم‌هاي ديگر ندارند در صورتي كه وجود ارتباط فرهنگي بسيار مهم است. در زماني كه آقاي رئيسي در آستان قدس رضوي حضور داشتند توليت‌هاي اماكن مقدسه را جمع كردند و چندين جلسه برگزار شد تا از كارهاي جزيره‌اي پرهيز شود و كار كلي با يك برنامه‌ريزي واحد شكل گيرد. بايد سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان فرهنگي كشور به اين موضوع توجه كنند.

مريم بابايي، كارشناس گردشگري در پايان گفت وگو با خوزنا عنوان كرد: توصيه مي‌كنم كه معاونت‌هاي زيارت در استان‌هايي كه تشكيل شده فعاليت خود را بيشتر كنند. اكنون سازمان بزرگي به نام حج و زيارت داريم كه امسال براي ۸۰ هزار نفر برنامه‌ريزي مي‌كند در صورتي كه ما بيش از چند ميليون زائر داريم و بايد براي اين تعداد گردشگر و زائر برنامه‌ريزي كرد. بودجه زيارت بايد تقويت شود و نمايندگان مجلس در برنامه‌ هفتم توسعه به اين امر توجه كنند. بايد از خدمات مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد در اين حوزه استفاده كرد و هيئات مذهبي به موضوعات فرهنگي بپردازند تا بتوان به مقاصد و اهدافي كه دارند دست يابند.

 

 


برگشت به تلکس خبرها