تلکس خوزنا : اثرات اجراي طرح ماليات بر سوداگري بر بازار ارز و طلا
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 06:49     کد خبر: 170023

خوزنا:

اعظم راهدار عريضي

سليمان امرالهي، كارشناس اقتصادي در گفت وگو با خوزنا در خصوص لزوم اجراي طرح ماليات بر سوداگري و تاثير آن بر بازار ارز و طلا، گفت: جزئيات و تاثير واقعي طرح ياد شده در زمان اجرا مشخص خواهد شد كه اميدوارم با توجه به اهدافش بتواند در كنترل بازار ارز، سكه، خودرو و مسكن تاثيرگذار باشد. البته نبايد در اين طرح، ماليات مضاعف و يا چند باره شامل حال سرمايه گذار در بازار‌هاي مختلف شود؛ به گونه‌اي كه اگر مالياتي بر معامله يا كسب درآمدي اعمال شده باشد، نبايد چندي بعد، ماليات دوباره‌اي حاصل از نرخ تورم و افزايش كاذب قيمت‌ها اخذ شود.

سليمان امرالهي با تاكيد بر لحاظ كردن بحث تورم در طرح ماليات بر عايدي سرمايه، گفت: طبق اين طرح نبايد روند ماليات به گونه‌اي باشد كه افزايش نرخ تورم و قيمت‌ها، به منزله درآمد ناگهاني تلقي شود، چراكه بسياري از سرمايه‌گذاران با نيت حفظ ارزش سرمايه وارد بازار مي‌شوند در نتيجه مشكل تورم نيز بايد در تعيين ماليات لحاظ شود.

اين كارشناس اقتصادي با تاكيد بر لزوم كوتاه شدن دست دلالان و سفته‌بازان از بازار ارز و سكه، تصريح كرد: اجراي هر طرح و برنامه‌اي از سوي دولت و بانك مركزي بايد به گونه‌اي باشد كه دلالان و واسطه‌گران را بصورت جدي و اساسي به حاشيه براند. به عنوان مثال بايد به خريد و فروش كد‌هاي ملي در بازار ارز اشاره كرد كه به ضرر بازار و مصرف‌كننده واقعي است كه البته طرح افتتاح حساب ارزي، توانست تا حد قابل توجهي آنرا كنترل كند.

سليمان امرالهي، كارشناس اقتصادي در پايان گفت وگو با خوزنا حمايت از توليدكنندگان و فعالان اقتصادي را يكي از ملزومات طرح‌هاي اين چنيني خواند و گفت: به موازات اجراي طرح ماليات بر عايدي سرمايه بايد از توليدكنندگان واقعي و سرمايه‌گذاران بخش مولد هم حمايت ويژه‌اي صورت گيرد. در واقع اگر زيرساخت‌ها براي سرمايه‌گذاران بخش مولد مهيا شود و آن‌ها دغدغه‌اي براي تهيه زمين، ارز و وام‌هاي بانكي نداشته باشند، مطمئنا شاهد بهبود وضعيت و به ثمر رسيدن طرح‌هاي مختلف براي كنترل بازار خواهيم بود.


برگشت به تلکس خبرها