تلکس خوزنا : بانك مركزي مقتدر بهتر مي‌تواند جلوي رشد تورم را بگيرد
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 06:49     کد خبر: 170026

خوزنا:

اعظم راهدار عريضي

محمد فروغي زاده، كارشناس اقتصادي در گفت وگو با خوزنا با تاكيد بر كارآمدي سياست‌هاي تثبيت ارزي بانك مركزي اظهار داشت: با توجه با اينكه روابط اقتصادي و تجاري ما با كشور‌هاي همسايه رو به افزايش است، طبعا صادرات و توليدات ما نيز به تناسب افزايش پيدا مي‌كند و ارز بيشتري هم وارد كشورمان مي‌شود.

محمد فروغي زاده افزود: خوشبختانه روابط ما با كشور‌هاي همسايه بهبود پيدا كرده و همچنان در حال توسعه است كه اين روند از نظر رواني هم موجب آرامش جامعه مي‌شود و توليدكنندگان هم احساس مثبتي نسبت به اين شرايط خواهند داشت.

اين كارشناس اقتصادي با تاكيد بر اهميت سياست تثبيت نرخ ارز در شرايط تحريم گفت: پيش بيني مي‌شود سياست‌هاي اتخاذ شده توسط بانك مركزي نسبت به ارز موجب تثبيت قيمت آن شود و قطعا با ثبات قيمت ارز ديگر شاهد تكرار آن نوسانات كه در گذشته رخ مي‌داد نخواهيم بود. همچنين اميدواريم كه سياست‌هاي مطلوب بانك مركزي بتواند به ثبات قيمت در بازار كالا‌ها و خدمات هم بيانجامد.

محمد فروغي زاده با تاكيد بر لزوم پيش‌بيني‌پذير كردن اقتصاد به ويژه براي فعالان اقتصادي و كسب‌وكار‌ها ادامه داد: هم اكنون شرايط به گونه‌اي است كه كسب و كار‌هاي اقتصادي و صاحبان آن‌ها احساس مي‌كنند بهتر مي‌توانند تصميم گيري و روي آينده قابل پيش‌بيني خود و بازار حساب باز كنند. در نتيجه از اين جهت شاهد بهبود كسب و كار هستيم. همچنين سامانه واحدي كه دولت راه‌اندازي كرد به ايجاد و موفقيت كسب و كار‌ها و شركت‌ها كمك زيادي مي‌كند. همچنين با ايجاد سهولت براي دست يافتن به مجوز‌ها نيز شرايط كسب و كار در جامعه ما رو به بهبود است.

محمد فروغي زاده، كارشناس اقتصادي در پايان گفت وگو با خوزنا با اشاره به لزوم افزايش اقتدار و اختيارات بانك مركزي در تصميمات و سياست‌گذاري‌ها گفت: هر چقدر بانك مركزي از اقتدار بيشتري برخوردار باشد، بهتر مي‌تواند بازار ارز را مديريت كرده و جلوي رشد تورم را بگيرد. همچنين اختيارات كافي بانك مركزي، اين توان را به آن خواهد داد تا بانك‌ها را تحت نظارت قرار دهد كه اضافه برداشت از بانك مركزي نداشته باشند و جلوي رشد بي رويه پايه پولي گرفته شود. طبعا دادن اختيارات بيشتر به بانك مركزي به سود كشور است.

 


برگشت به تلکس خبرها