معصومه زنگنه
متاسفانه نبود امكانات تفريحي و سرگرمي مناسب مخصوصا در فضاي مجازي از جمله بازيهاي مناسب رايانه اي باعث شده تا دشمنان از اين غفلت استفاده كرده و تفكرات خود از جمله كشتن نمادهاي ملي و مذهبي ما را در بازيهايشان در ذهن نوجوانان ما پرورش دهند. بنابر آمار ارائه شده از سوي بنياد بازيهاي ملي، در ايران بيش از ۳۲ ميليون گيمر وجود دارد اما اين جمعيت بيشتر مصرف كننده محصولات خارجي هستند و بازار داخلي در جذب آنها ناكام مانده است. گواه همين بس كه از مجموع هزينهكرد بازيكنان پلتفرم موبايل كه بالغ بر ۲۹۰ ميليارد تومان است، تنها حدود ۲۸ درصد به سهم بازيهاي بومي اختصاص دارد. در حوزه بازيهاي پلتفرمهاي كنسول و رايانه وضع از اين هم نااميدكنندهتر است، از مجموع هزينهكرد بازيكنان ايراني در اين حوزه كه به ۴ هزار ميليارد تومان ميرسد، بازيهاي بومي تنها ۲ درصد سهم دارند.
بر اساس اين آمار ميتوانيم متوجه شويم كه چرا نوجوانان ايراني به راحتي به دام توطئه هاي و تله هاي معاندان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران ميافتند بله امروز اگر جايگاه سازندگان داخلي بازي هاي رايانه اي و تلفن همراهي و كنسولي بالا بود ميتوانستيم تمامي نوجوانان را به سمت بازي كردن با داستان هاي داخلي سوق دهيم اما متاسفانه با كم كاري هايي كه در زمان گذشته اتفاق افتاد امروز شاهد اين هستيم كه نوجوان ايراني اقبال كمي به بازي هاي داخلي دارد و غرق در بازي هاي پر از زرق و برق خارجي است كه ميخواهد نوجوان ايراني را از تعالي و كمال دور كند و او را در دام شهوت و ثروت گرفتار كرده و چون دست يابي به ثروت با زحمت ميسر خواهد بود لذا نوجواني كه توانايي در آمد زايي ندارد خيلي زود خود را باخته و به سمت بزهكاري روي ميآورد.
بله نقشه دمشنان نظام مقدس جمهوري اسلامي در اين سال ها بسيار ماهرانه و بدون نقص طراحي شده اما جا دارد كه مسئولان فرهنگي كشور به ويژه سازمان تبليغات اسلامي در زمينه توليد محتواي سرگرمي براي كودكان و نوجوانان نظام مقدس جمهوري اسلامي اقدام عاجل و فوري انجام دهد و در اين مهم نيز به نيازهاي اين رده سني بر اساس جذابيت هاي روز دقت شود تا بتوانيم خيلي زود توليدات داخلي را جايگزين محتواي هنجار شكنانه و خارج از عرف بيگانگان كنيم.
در پايان بايد خاطر نشان كرد كه بازيسازي مدتهاست كه مجموع فروش بازيهاي رايانهاي در جهان از مجموع فروش بازار كتاب و گيشه سينما جلو زده است با اين وجود در داخل ايران هنوز اهميت اين صنعت درك نشده است و متاسفانه اگر وضعيت به همين منوال پيش برود متاسفانه در نهايت تنها سه تا چهار استوديوي بازيسازي در ايران ميتوانند به حيات ادامه دهند و استوديوهاي كوچكتر و تيمهاي كوچكي كه صرفا با تكيه بر خلاقيت خود بازي ساختهاند، طي چند سال آينده از بين خواهند رفت البته دولت مردمي سيزدهم با تفكر انقلابي خود خيلي زود اين معضل را درك كرده است و براي آينده بازي سازي در كشور برنامه هاي مفصلي در دست اجرا دارد كه اميدواريم اين برنامه ها خيلي زود به ثمر بنشيند.