تلکس خوزنا : صفر تا صد فصل جذاب نقل و انتقالات!
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 10:53     کد خبر: 170038

خوزنا:

مجتبي احساني

انتقال در فوتبال يك معامله تجاري بين دو باشگاه است كه بازيكن را از يك باشگاه به باشگاه ديگر منتقل مي كند.

اگر بازيكني تحت قرارداد باشگاهي باشد براي انتقال به به باشگاهي ديگر بايد مبلغي به باشگاه مالك بازيكن پرداخت شود كه مبلغ ترانسفر نام دارد.

در فوتبال علاوه بر بازي، ضلع دومي هم وجود دارد كه به بحث مالي مربوط مي شود. هواداران واقعي نه تنها نتايج مسابقات، بلكه انتقال بازيكنان فوتبال مورد علاقه خود را نيز دنبال مي كنند.

نقل و انتقالات فوتبال همانطور كه اشاره شد انتقال بازيكن از يك باشگاه به باشگاه ديگر است. در طول انتقال، بازيكن قراردادي با باشگاه جديد امضا مي كند كه نشان دهنده اطلاعات دستمزد، پاداش ها و البته مبلغ انتقال است. گاهي اين مبلغ پرداخت نمي شود، اين اتفاق در مواردي رخ مي دهد كه قرارداد بازيكن با باشگاه قبلي اش تمام شده باشد و او به صورت آزاد راهي انتقالي شود.

همانطور كه هر طرفدار فوتبال مي‌داند، مجلات ورزشي و وب‌سايت‌هاي جهاني هميشه اطلاعاتي در مورد انتقال احتمالي منتشر مي‌كنند. انتقال بخش مهمي از حرفه هر فوتباليستي است. اگر از بازيكني بپرسيد كه انتقال براي او چيست، پاسخ مي دهد كه اين يكي از مهمترين بخش هاي زندگي حرفه اي اوست. به هر حال، در اين دوره است كه تصميم مي گيرد با چه كسي و كجا خود را به عنوان يك بازيكن فوتبال بشناسد.

هزينه نقل و انتقالات فاكتورهاي زيادي را در نظر مي گيرد، از جمله كيفيت يك بازيكن، طول قرارداد فعلي، ارزش تجاري و ارزش بالقوه سن و...

البته يك عامل بسيار مهم كم بسياري آن را مهم ترين بخش نقل و انتقالات مي نامند، مديربرنامه يا اصطلاحي كه در ايران وجود دارد يعني «دلال» است. در حالت عادي او فردي است كه منافع عمومي يك بازيكن را نمايندگي مي كند، اما به طور خاص در مورد موضوعاتي مانند مذاكرات قرارداد با باشگاه هاي خواهان بازيكن مذاكره مي‌كند.

در زمان مذاكرات براي قرارداد، مديربرنامه در اصل نماينده قانوني بازيكن است كه وظيفه دارد بهترين پيشنهاد ممكن را براي مشتري خود تضمين كند. يك مدير برنامه خوب از مهارت هاي پيچيده حقوقي برخوردار و همچنين يك مذاكره كننده توانمند است. بعضاً يك مدير برنامه مي‌تواند نماينده يك باشگاه براي جذب بازيكن باشد. نمايندگان هزينه خدمات خود را كه اغلب آن‌ها درصدي از دستمزد مشتري خود را نيز دريافت مي كنند، به هنگام بستن قرارداد جديد براي موكلشان با باشگاه ها دريافت مي‌كنند و در برخي موارد، آن‌ها مبلغي را براي جبران هزينه هاي خود براي بازيكن از باشگاه براي قرارداد جديد تقاضا مي كنند.

براي مثال خورخه مندز نمونه معروف عوامل فوتبال است. شهرت او كمك كرده است كه سبد عظيمي از استعدادهاي بسيار ارزشمند را بدست آورد و وكالت آن‌ها را با اختيارات تام به عنوان مديربرنامه اصلي بدست آورد.

اما در حالت غيرعادي كه در كشور خودمان اتفاق مي افتد، مديران فاسد، خبرنگاران و افراد ذي نفع در باشگاه ها در عرصه دلالي فعاليت دارند. آن ها مافياي فوتبال دارند و داراي منافع مشترك هستند.

 برخي مربيان براي افزايش دستمزد خود، دستمزد بازيكنان را بالا مي برند و پول هاي ميلياردي مي دهند. در فوتبال ما افرادي كه از آن ها به عنوان مدير برنامه يا دلال ياد مي شود به همه چيز فكر مي كنند به جز خير و صلاح بازيكن. در واقع آن ها به دنبال چرب تر كردن قرارداد خود هستند و هيچ اهميتي براي آينده بازيكن تحت نظر خود ندارند.

 


برگشت به تلکس خبرها