يك روانشناس باليني، گفت: مطالعه كتابهاي مختلف و در واقع يادگيري روشهاي حل مسئله منجر به افزايش خلاقيت و به تبع آن تضمين سلامت روان كودكان ميشود؛ چرا كه كودك در مواجه با مشكلات و چالشهاي زندگي خلاقانه به ارائه راهكار ميپردازد و منفعلانه عمل نميكند.
دكتر مرضيه عزيزي معين روانشناس باليني و مدرس دانشگاه در گفتوگو با ايسنا، در خصوص تاثير مطالعه بر سلامت روان كودكان، عنوان كرد: والدين بايد به نكته توجه كنند كه تاثيرات مطالعه بر سلامت روان كودكان در طولاني مدت قابل مشاهده است.
عزيزي معين بهبود ارتباطات كودكان را اولين تاثير مطالعه بر سلامت روان، عنوان كرد و گفت: خزانهي لغات كودكان با مطالعه كتاب به ويژه در سنين دبستان گسترش پيدا ميكند و همين مسئله منجر به توسعه مهارتهاي گفتاري و زباني و به تبع بهبود تعامل و برقراري ارتباط با اطرافيان، ابراز بهتر احساسات و بيان راحتتر نيازهاي خودشان به دوستان، خانواده و معلم ميشود.
اين مدرس دانشگاه گسترش دايره واژگاني را يكي از اثرات مهم مطالعه براي كودكان دانست و افزود: استفاده كودكان از دايرهي واژگاني وسيع براي بيان بهتر احساسات، از سركوب احساسات و ايجاد اضطراب و استرس ناشي از آن جلوگيري ميكند و همين امر تاثير بسزايي در سلامت روان كودكان دارد.
اين روانشناس باليني با بيان اينكه كه كودك از طريق مطالعهي كتاب، اعتماد به نفس بالاتري پيدا ميكند، اظهار كرد: كودك با مطالعهي كتاب ميآموزد زماني كه در يك موقعيت قرار ميگيرد چطور ميتواند آن موقعيت را مديريت كند.
مطالعه و افزايش هوش هيجاني در كودكان
وي افزايش هوش هيجاني را به عنوان يكي از تاثيرات مطالعه براي كودكان مورد توجه قرار داد و گفت: زماني كه هوش هيجاني كودك بالا باشد ميتواند با شخصيتهاي مختلف آن كتاب همزادپنداري و در واقع همانندسازي كند و متوجه ميشود اگر خودش در آن موقعيتها قرار گرفت چطور بايد مسائل را حل كند و لذا نسبت به احساسات خود اطمينان بيشتري پيدا ميكند و نسبت به زندگي اميدوارتر ميشود.
عزيزي معين ادامه داد: با افزايش هوش هيجاني و اعتماد به نفس، كودك ميفهمد تنها كسي نيست كه با مشكلات و برخي مسائل مواجه است بلكه همه افراد در زندگي خود با چالشهايي مواجه هستند، بنابراين در آينده و در خصوص نحوه مواجه با موقعيتهاي مختلف آشنا است.
وي ادامه داد: كودكان از طريق مطالعهي كتابهاي مختلف به خصوص زندگينامهي شخصيتهاي بزرگ ميتوانند درك بهتري از تجارب زندگي ديگران داشته باشند و همين مسئله به كيفيت تصميمگيريها و مواجه درست آنها با چالشهاي زندگي در بزرگسالي كمك خواهد كرد.
اين روانشناس باليني، تصريح كرد: كودكان همچون بزرگسالان نياز به سرگرمي دارند و زماني كه از مدرسه، انجام دادن تكاليف و ديگر مسئوليتهاي خسته ميشوند ميتوانند از طريق مطالعه براي خودشان سرگرمي داشته باشند؛ بنابراين همانطور كه كتاب ميتواند براي بزرگسالان سرگرمي محسوب شود ميتواند كودكان را از افكار منفي يا استرسهاي روزانه دور كند.
عزيزي معين افزايش خلاقيت را از ديگر تاثيرات مطالعه دانست و گفت: مطالعه كتابهاي معمايي كه در آنها حل يك مسئله بيان ميشود منجر به افزايش خلاقيت در كودك ميشود؛ زيرا ميتواند روش بارش فكري كه يكي از راههاي رسيدن به خلاقيت است را در كودك تقويت كند.
وي تاكيد كرد: مطالعه كتابهاي مختلف و در واقع يادگيري روشهاي حل مسئله منجر به افزايش خلاقيت و به تبع آن تضمين سلامت روان كودكان ميشود؛ چرا كه كودك در مواجه با مشكلات و چالشهاي زندگي خلاقانه به ارائه راهكار ميپردازد و منفعلانه عمل نميكند.
اين مدرس دانشگاه با بيان اينكه مطالعه حواس پنج گانه را در كودك تقويت ميكند، يادآور شد: به عنوان مثال مطالعه كتاب و ورق زدن آن به حس بينايي و لامسه كودك كمك ميكند و اگر والدين براي كودك كتاب بخوانند نيز حس شنوايي كودك را تقويت ميكند.
عزيزي معين با اشاره به اينكه بوي كاغذهاي كتاب ميتواند به انسان آرامش بدهد، اظهار كرد: تحقيقات مختلفي نشان داده كه كتاب ميتواند در طول شبانه روز براي فرد احساس آرامش ايجاد كند، كودكان نيز از اين مسئله مستثني نيستند؛ از طرفي كتابهايي همچون ارتباط با دوستان، مهارت نه گفتن، آداب اجتماعي و برخورد با ديگران ميتواند كودك را براي زندگي با كيفيت آماده كند و همين امر آرامش روحي را براي او رقم ميزند.
خواندن و نوشتن؛ عاملي در بهبود سلامت رواني كودك
وي افزايش سطح آگاهي را در تأمين سلامت روان كودكان مهم دانست و گفت: تصور كنيد كه كودكي با مطالعه كتاب در مورد بيماريها و يا خود مراقبتي اطلاعاتي كسب ميكند؛ مطمئنا اين كودك نسبت به خود حس مسئوليت بيشتري دارد، از طرفي سطح اطلاعات او بالا ميرود، قدرت تحليل شرايط در كودك افزايش پيدا ميكند و لذا ميتواند در شرايط مختلف با آگاهي بيشتر تصميمات بهتري بگيرد.
اين روانشناس باليني خواندن و نوشتن را عاملي در بهبود سلامت رواني كودك عنوان كرد و گفت: توانايي خواندن و نوشتن كه در پي مطالعهي كتاب تقويت ميشود؛ منجر به افزايش اعتماد به نفس و علاقه به يادگيري در كودكان ميشود.
اين مدرس دانشگاه بيان كرد: ايجاد رغبت و افزايش تمايل كودكان به خواندن كتاب در وهله اول تحت تاثير رفتار والدين است به اين معنا كه والدين بايد فضاي خانه را به نحوي آماده كنند كه فرزندان بتوانند ساعتي از روز را به خواندن كتابهاي غير درسي اختصاص دهند؛ همچنين والدين بايد اول خودشان اهل مطالعه باشند و نشان دهند كه از خواندن كتاب لذت ميبردند.
وي يادآور شد: قرار دادن يك قفسهي كوچك كتاب در اتاق كودكان ميتواند انگيزه آنها را براي مطالعه افزايش دهد؛ والديني كه خودشان اهل مطالعه نيستند و بيشتر وقت خود را صرف فضاي مجازي ميكنند نميتوانند مشوق خوبي براي فرزندانشان باشند.
عزيزي معين تاكيد كرد: والدين بايد مطالعه كتاب را جزء روزمرگيهاي زندگي خود قرار دهند؛ چرا كه كودكان همواره از رفتار والدين تقليد ميكنند، از طرفي خواندن كتاب در جمعهاي خانوادگي و اينكه حتي اجازه دهند كه كودكان براي در جمع كتاب بخوانند و در واقع والدين مستمع باشند در افزايش علاقه و انگيزه آنها براي مطالعه بسيار تاثيرگذار است.