مديرعامل سازمان تأميناجتماعي رسيدگي و رفع مشكلات تمامي بيماران خاص را از اولويتهاي اين سازمان معرفي و تأكيد كرد: سعي داريم در اين دولت خدمات ويژه بيماران خاص را بيش از پيش توسعه بدهيم تا به معناي واقعي اين بيماران و خانواده آنان همانطور كه مقام معظم رهبري سفارش كردهاند، به جز رنج بيماري، دغدغه ديگري نداشته باشند.
ايسنا، ميرهاشم موسوي كه به همراه جمعي از مديران حوزه درمان اين سازمان در اين جلسه شركت كرده بود، افزود: بيماري اتيسم از جمله بيماريهايي بود كه در ماههاي گذشته در شوراي عالي بيمه، تصميمات خيلي خوبي در مورد توسعه خدمات و پوشش هزينههاي درمان اين بيماران اتخاذ شد و در آن جلسه معاون اول رئيسجمهور هم تأكيد داشتند كه سازمانهاي بيمه پايه برخي مشكلات باقيمانده اين افراد را هم در مسير استفاده از خدمات درماني برطرف كنند.
وي افزود: بهموجب مصوبات شوراي عالي بيمه، مقرر شده كه تمامي خدمات مورد نياز اين بيماران در قالب پوشش بيمهاي انجام بگيرد و سازمانهاي بيمه پايه هزينه درمان آنان را به حداقل برسانند. در اجراي اين مصوبه از جهت اجرايي مشكلاتي وجود داشت كه با هماهنگي با سازمان بيمه سلامت، مقرر شده است طي يك ماه آينده تمام ظرفيتهاي سامانه براي رفع مشكل، فراهم شود تا اين عزيزان بهشكل غيرحضوري از تمام خدمات و پشتيبانيهاي مالي مقرر بهرهمند شوند.
موسوي همچنين گفت: در اين مدت يك ماه هم با هماهنگي كه با صندوق بيماريهاي صعبالعلاج در مديرعامل سازمان بيمه سلامت انجام پذيرفت، قرار شد در اين يك ماه و تا زمان آماده شدن سامانه موردنياز براي ارائه خدمات غيرحضوري به بيماران اتيسم، اسناد كاغذي هزينه خدمات پذيرش شود تا اين عزيزان در دريافت خدمات و حمايتهاي مالي و پشتيباني بيمهاي مشكلي نداشته باشند.
مديرعامل سازمان تأميناجتماعي همچنين با اشاره به موضوع يكپارچگي سامانههاي بيمهاي كه در برنامه هفتم توسعه، وزارت بهداشت متولي آن شده است، افزود: ما در سازمان تأميناجتماعي و سازمان بيمه سلامت، سازوكارهاي اجرايي مربوط به هماهنگي مقررات، رويهها و دسترسيها را آغاز كردهايم و همكاريها با فراهم شدن تدريجي امكان دسترسي و استفاده از سامانههاي هر دو سازمان براي ارائهدهندگان خدمات و متوليان حوزه سلامت آغاز شده و گام به گام در اين مسير پيش ميرويم و انشاءالله يكپارچگي واحد به شكل كامل انجام خواهد شد.
وي افزود: بناي ما بر اين است كه همانطور كه توسعه سامانه نسخه الكترونيك و پرونده الكترونيك، با هماهنگي حداكثري بين بيمههاي پايه و تكميلي و متولي سلامت كه وزارت بهداشت است و نقش تنظيمگري را دارد، انجام شد با هماهنگي حداكثري و انسجام، يكپارچگي سامانهها نيز رقم بخورد.
براساس اين گزارش، محمد مهدي ناصحي مديرعامل سازمان بيمه سلامت نيز در اين نشست گفت: در اين نشست، مقرر شد تا زمان اتصال سازمان تأميناجتماعي به سامانه برخط، اسناد كاغذي هزينه درمان بيماران اتيسم پذيرفته شود و حداكثر زمان اتصال سامانهها نيز يك ماه درنظر گرفته شد. خوشبختانه حركت خيلي خوبي آغاز شده تا مشكلات اين عزيزان در تأمين مالي در مراكز درماني برطرف شود.
بهگزارش روابطعمومي سازمان تأميناجتماعي، مديرعامل سازمان بيمه سلامت افزود: در سازمان بيمه سلامت با مصوبه شوراي عالي بيمه و دستور وزير محترم بهداشت و درمان، بستههاي توانبخشي كه قبلاً كودكان تا ۷ سال را پوشش ميداد اكنون تا ۱۲ سال را هم شامل ميشود و بيماران تا ۱۲ سال هم ميتوانند از خدمات بيمه پايه استفاده كنند.
ناصحي در خصوص يكپارچهسازي سامانههاي بيمههاي پايه گفت: زيرساختهاي موردنياز براي اتصال سامانهها آماده شده است. در صندوق بيماران صعبالعلاج، مخصوصاً قدم اول كه بحث دارو بوده انجام شده و اين اتصال صورت گرفته است و در حال حاضر بيمه تأميناجتماعي هزينههاي بيمه پايه را پرداخت ميكند و صندوق بيمه سلامت بخش دوم هزينهها را كه هزينههاي خاص بيماران صعبالعلاج است پرداخت ميكند. همكاري دوجانبه وجود دارد و بستر نسخه الكترونيك هم فراهم است.