تلکس خوزنا : افزايش ۶ برابري مصرف برق با استفاده از كولر گازي در مناطق معتدل
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 16:01     کد خبر: 199685

خوزنا :

مديركل امور انرژي و مشتريان شركت توانير گفت: استفاده از كولر گازي در مناطق معتدل و در ماه‌هاي گرم، مصرف برق سرمايشي را نسبت به كولر آبي بيش از ۶ برابر افزايش مي‌دهد.

 خبرگزاري مهر به نقل از وزارت نيرو، عبدالامير ياقوتي اظهار كرد: ما دنبال آن هستيم كه فرصت‌ها و مؤلفه‌هاي مختلف مصرف برق را به خوبي شناسايي كنيم و تعرفه‌هاي برق به گونه‌اي طراحي شود كه هم رفاه و آسايش مردم را تأمين كنند و هم تأمين انرژي مطمئن و پايدار مد نظر قرار گيرد كه يكي از مؤلفه‌هاي مهم مصرف، سامانه‌هاي سرمايشي و كولرها است.

وي افزود: تعرفه برق در ايران به ۵ اقليم دسته بندي شده كه ۴ اقليم آن گرم و داراي ويژگي‌هاي خاص بوده و يك اقليم نيز غير گرم يا مناطق عادي است كه بخش عمده‌اي از جغرافياي كشور را شامل مي‌شود و حدود ٨٠ درصد مشتركان را در خود جاي داده است.

ياقوتي اضافه كرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق كشور، تهران، زنجان، تبريز، قزوين، اصفهان و شهرهاي غربي، شيراز و … عمدتاً در اين حوزه قرار دارند كه با توجه به دماي هوا و شاخص‌هايي كه سطح رفاه را اندازه‌گيري مي‌كنند. همچون حداكثر دماي مرطوب‌، كولرهاي آبي مي‌توانند دماي مطلوب بين ٢١ تا ٢٥ درجه سانتيگراد را در بيشتر ايام در اين مناطق تأمين كنند.

مديركل امور انرژي و مشتريان شركت توانير در ادامه تاكيد كرد: كولرآبي با توجه به ميزان مصرف، به عنوان وسيله سرمايشي مناسب براي مناطق عادي است. ميزان مصرف برق ماهانه يك كولر آبي حدود ٩٠ تا ١٢٠ كيلووات ساعت است كه اين ميزان مصرف به همراه مصرف ساير تجهيزات از جمله روشنايي و وسايل برقي منزل كه مجموعاً حدود ١۵۰ تا ١٨٠ كيلووات ساعت را شامل مي‌شود، مصرف برق ماهيانه در ماه‌هاي گرم سال را به دامنه ٣٠٠ كيلووات ساعت كه همان الگوي مصرف مناطق عادي است مي‌رساند.

به گفته ياقوتي، الگوي مصرف مناطق عادي نيز ٣٠٠ كيلووات است كه بيش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثير قرار مي‌دهد، يعني ٧٥ درصد جامعه كمتر از اين مقدار استفاده مي‌كنند؛ در واقع مؤلفه مصرف كولر آبي در ماه‌هاي گرم سال بين ٩٠ تا ١٢٠ كيلووات ساعت از مجموع ٣٠٠ كيلووات ساعت را به خود اختصاص مي‌دهد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه يك قبض معمول براي زير الگوي مصرف طوري طراحي شده كه متناسب با درآمد و ويژگي اقتصادي كساني كه اين الگو را رعايت مي‌كنند، باشد، گفت: اين قبض معمولاً در يك ماه ٣٥ هزار تا ٣٧ هزار تومان مي‌شود و از آنجايي كه قبض‌هاي ما هر دو ماه يك بار صادر مي‌شود، به طور متوسط در تابستان حدود ٧٠ هزار تومان و به همراه ارزش افزوده و ساير مؤلفه‌هاي موجود حدود ٨٠ هزار تومان پيش‌بيني مي‌شود.

مديركل امور انرژي و مشتريان شركت توانير تاكيد كرد: با همه اين اوصاف اگر مشتركي از كولر گازي استفاده كند معمولاً مصرف سرمايش آن حدود ٦ تا ٧ برابر اين مقدار مي‌شود و با توجه به ويژگي خاص كولر گازي كه به صورت نقطه‌اي خنك مي‌كند، حداقل ٨٠٠ كيلووات ساعت صرفاً براي مصرف سرمايشي در يك خانه معمولي استفاده مي‌شود كه با توجه به مصرف ساير تجهيزات برقي، متوسط مصرف ماهانه قريب ٩٠٠ تا ١٠٠٠ كيلووات ساعت خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: اين ميزان مصرف بيش از ٣ برابر مصرف مشتركي با همان ويژگي‌ها و همان تجهيزات خانگي است كه به جاي كولر گازي از كولر آبي استفاده مي‌كند؛ اين مقدار مصرف موجب افزايش پلكاني تعرفه برق مصرفي مي‌شود، يعني وقتي كه مشترك برق در پله‌هاي بيش از الگو قرار مي‌گيرد نرخ برق زياد مي‌شود.

ياقوتي تصريح كرد: در واقع در دامنه ٣٠٠ كيلووات ساعت هر كيلووات ساعت به طور متوسط ١٢٠ تومان در قبوض برق مشتركان محاسبه مي‌شود، اما در دامنه ٩٠٠ يا ١٠٠٠ كيلووات ساعت، مشترك بايد به ازاي هر كيلووات ساعت ١٠٠٠ تومان يعني حدود ٨ برابر بيشتر هزينه برق را بپردازد، بنابراين مصرف ٣ برابر و افزايش نرخ ٨ برابري سبب افزايش ٢٤ برابر قبض برق مشتركاني كه كولر گازي استفاده مي‌كنند خواهد شد. به عبارتي قبض برق اين مشتركان در دوره ٢ ماهه بيش از ٢ ميليون تومان مي‌شود.

ياقوتي تاكيد كرد: قبض برق مشتركي كه در تابستان از كولر گازي استفاده مي‌كند بالاي ٢ ميليون تومان پيش‌بيني مي‌شود در حالي كه امكان استفاده از كولر آبي و هزينه به مراتب كمتر براي تمام مشتركان در مناطق عادي وجود دارد.


برگشت به تلکس خبرها