تلکس خوزنا : خط كشتيراني منظم از ايران به غرب آفريقا راه‌اندازي مي‌شود
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 19:05     کد خبر: 199691

خوزنا :

معاون وزير و رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در «دومين اجلاس بين‌المللي ايران و آفريقا» ضمن اشاره به دستور كار قرار گرفتن ايجاد خط كشتيراني منظم به غرب آفريقا، از افزايش تعداد رايزنان بازرگاني به ۱۴ نفر در قاره آفريقا خبر داد.

 خبرگزاري تسنيم به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني سازمان توسعه تجارت ايران، مهدي ضيغمي، معاون وزير و رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در «دومين اجلاس بين‌المللي ايران و آفريقا» گفت: يكي از افتخارات بزرگ نظام ج. ا ايران و دولت سيزدهم اين است كه تحت منويات و تاكيدات مقام معظم رهبري سياست توجه به آفريقا را در كانون توجه سياست‌هاي خارجي كشور به‌ويژه در حوزه تجاري قرار داده است.

وي با خطاب قرار دادن رئيس جمهور، افزود: موفقيت‌هاي اولين اجلاس ايران و كشورهاي غرب آفريقا در سال گذشته منجر به توافقات خوب در تجارت بين‌المللي شد؛ آن موفقيت انگيزه‌اي شد تا شما دستور بفرماييد اجلاس ايران و قاره آفريقا ادامه پيدا كند. مفتخر هستم كه اعلام كنم ابتكار شما منجر به بزرگترين رويداد همكاري‌هاي اقتصادي ايران و قاره آفريقا شده است.

به گفته معاون وزير، در اين اجلاس، ج. ا ايران ميزبان بيش از 30 كشور آفريقايي است و وزرات صمت به عنوان سياست‌گذار و سازمان توسعه تجارت ايران به عنوان متولي برگزاري اين اجلاس در تعامل نزديك با وزارت امور خارجه كشور، سفراي محترم كشورهاي آفريقايي در ايران و نمايندگان ايران در قاره آفريقا، برنامه‌ريزي گسترده‌اي را براي برگزاري هدفمند اين اجلاس انجام داده است. همانگونه كه مستحضريد اين رويداد همزمان با ششمين نمايشگاه توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در حال اجرا است.

ضيغمي با بيان اينكه آشنايي با بخشي از توانمندي‌هاي صادراتي ايران در دستور اين اجلاس است، افزود: دستگاه‌هاي تخصصي، اتاق‌هاي بازرگاني و فعالان اقتصادي طي جلسات مكرر و نشست‌هاي تخصصي نسبت به ارتباط تجاري و اقتصادي با همتايان خود تبادل نظر خواهند كرد و سعي كرديم در اين اجلاس در قالب 12 كميته تخصصي نسبت به همكاري‌هاي مشترك تبادل نظر كنيم.

وي با تاكيد بر لزوم افزيش سطح روابط اقتصادي ايران با قاره آفريقا، گفت: اقتصاد ايران و بسياري از كشورهاي آفريقايي مكمل يكديگر هستند و به راحتي مي‌توان از مسير تجارت آزاد دوطرفه نسبت به جهش در مناسبات تجاري اقدام كرد. در همين راستا سازمان توسعه تجارت در نظر دارد با همراهي و همفكري معاونت ديپلماسي وزارت امور خارجه تعداد رايزنان بازرگاني را در سال جاري در قاره آفريقا از 3 نفر به 14 نفر افزايش دهد.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران ضمن برشمردن موانع توسعه اقتصادي ايران با كشورهاي آفريقايي، گفت: شناخت از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي طرفين محدود است؛ اميدواريم از مسير اين اجلاس و نمايشگاه ايران اكسپو 2024 و نشست‌هاي فراواني كه برنامه‌ريزي كرديم اين نقيصه را برطرف كنيم. همچنين حل اين مسائل زيرساختي كه به آنها اشاره مي‌كنم، از جمله ضرورت راه‌اندازي خط منظم هوايي به ويژه به غرب و جنوب آفريقا، ( توافقنامه‌اي در اين زمينه امضا شد اما اجرايي نشده است) و ضرورت راه‌اندازي خط كشتيراني به غرب و جنوب آفريقا الزامي است. وي ادامه داد: همانگونه كه مي‌دانيد ما به شرق و شمال آفريقا خط منظم كشتيراني راه‌اندازي كرديم و با دستور رئيس جمهوري در سفر به الجزاير موضوع كشتيراني به غرب آفريقا نيز در دستور كار قرار گرفته است.

وي ادامه داد: موضوع بعدي زيرساخت‌ها در تبادلات مالي و بانكي است كه ابتكارات خوبي را در اين اجلاس با همتايان آفريقايي خود به اشتراك خواهيم گذاشت و اميدواريم اين سه موضوع اصلي در اجلاس بعدي حل و فصل شوند.

ضيغمي در پايان پيشنهاد داد با توجه به دستاوردها و توافقات اين اجلاس، همزمان با ايران در دبيرخانه اتحاديه آفريقا نيز ساز و كاري براي حفظ، توسعه و اين ارتباطات شكل بگيرد. امروز ضمن رونمايي از تنديس و لوح يادبود دبيرخانه دائمي ايران و آفريقا در اين زمينه با مقامات آفريقايي مذاكراتي خواهيم كرد؛ اميدواريم اين اجلاس نقطه عطف جهش روابط اقتصادي، تجاري و فرهنگي ايران با كشورهاي قاره بزرگ آفريقا باشد.


برگشت به تلکس خبرها