تلکس خوزنا : خطر ريزگردهاي قم بيخ گوش تهران
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 19:06     کد خبر: 199692

خوزنا :

مدير كل منابع طبيعي استان قم گفت: يكي از علل اصلي پديده گرد و غبار در قم وجود بيابان‌هاست كه تبديل به كانون‌هاي ايجاد ريزگردها شده و اگر زود برطرف نشود فراتر از قم رفته و پايتخت را هم دربر مي‌گيرد.

محمد شعاعي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در قم در رابطه با معضل حل نشده گرد و غبار در استان گفت: مهم‌ترين مسئله‌اي كه در سال‌هاي اخير با آن درگير هستيم موضوع گسترش بيابان، فرسايش خاك و گرد و غبار است كه زندگي مردم و شهروندان قم را دچار اختلال كرده است.

وي افزود: از نظر آماري بيش از 84 درصد از مديريت عرصه‌هاي استان در اختيار منابع طبيعي است كه معمولا در 4 محور حفظ، احيا، توسعه و بهره برداري تعريف شده و موضوع پديده گرد و غبار گره خورده به بحث بيابان، كه تقريبا حدود 20 درصد يعني 200 هزار هكتار عرصه‌هاي بياباني داريم.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قم با بيان اينكه 300 هزار هكتار از مساحت قم مستعد توليد گردوخاك است، گفت: حدود 105 هزار هكتار از عرصه‌هاي بياباني قم عرصه‌هايي هستند كه تبديل به كانون‌هاي ايجاد گرد و غبار شده است.

 

وي خاطرنشان كرد: گردوغبار و ريزگردها در سال‌هاي اخير براي قم يك معضل شده و اگر اين معضل زود برطرف نشود فراتر از استان خواهد رفت و حتي مي‌تواند پايتخت را هم در بر بگيرد.

شعاعي، تاريخچه آغاز بحث بيابان‌زدايي در استان قم را از سال 1349 دانست و در اين راستا عنوان كرد: با توجه به‌ اعتبارات  تخصيص يافته، كارهاي زيادي انجام شده و از سال 1349 كه طرح مقابله با بيابان آغاز شده، كارهايي صورت گرفته اما متأسفانه سرعت بياباني‌شدن از سرعت عمليات بيشتر بوده است.

وي تصريح كرد: علل مختلفي زمينه‌ساز اين امر شده، كه يكي از آن بحث‌هاي طبيعي چون؛ اقليم، گرم شدن زمين و چيزهايي كه در طبيعت اتفاق مي‌افتد؛ مانند دخالت‌هاي بشري و ... و همچنين بحث قطع حق آبه هاي زيست محيطي كه شايد بيشترين ضربه را وارد كرده، به طور مثال منطقه شرق قم زماني چراگاه دام‌ها بوده كه اكنون تبديل به بيابان شده است.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قم درباره احياي عرصه‌هاي بياباني استان عنوان كرد: حدود 15 هزار هكتار مناطق بياباني از سال 1349 تاكنون در مناطق مختلف احيا شده، كه نمونه شاخص آن، منطقه كوه نمك در مسير قم_ جعفريه است كه كانون ايجاد ريزگردها بوده و از سال 70 مهار و تقويت شده است.

شعاعي تصريح كرد:  چهار كانون مولد اين ريزگردها در استان شامل حسين آباد ميش مست، مسيله، قم و كوه نمك را داريم كه بايد تدابيري ويژه و فوري براي كنترل و جلوگيري و مهار آن در نظر گرفته شود.

شعاعي خاطر نشان كرد: در بحث احيا، طبق آيين‌نامه مبارزه با پديده گرد و غبار، 14 دستگاه متولي مبارزه با گرد و غبار هستند كه بايد همه پاي كار بيايند، طرحي كه پيگير آن در استانداري و سازمان مديريت هستيم، اين كار را بايد در سطح ملي و به عنوان ابر پروژه معرفي كنيم، چون اگر زود به داد آن نرسيم استان‌هاي همجوار از جمله تهران را هم درگير خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، محمدحسين بازگير مديركل محيط زيست استان قم نيز با بيان اينكه اكوسيستم درياچه نمك قم به شدت شكننده شده است، گفت: ستاد ملي مديريت گردوغبار كشور اعلام كرده اگر درياچه نمك آسيب ببيند، فلات بخش مركزي نيز آسيب خواهد ديد و كانون گردوغبار و ريزگردها در منطقه فعال خواهد شد.

به گفته بازگير درياچه نمك، يكي از فرصت‌هاي خوب استان قم است كه بين سه استان قم، اصفهان و سمنان قرار گرفته و وسعتي حدود 200 هزار هكتار دارد و از دشت مسيله پشتيباني مي‌كند و خوشبختانه هنوز به وضعيتي كه گرد و غبار و ريزگرد ايجاد كند نرسيده است.

مديركل محيط‌زيست استان قم با بيان اينكه متأسفانه به دليل قطع حقابه ها و خشكسالي گسترده، اكوسيستم اين منطقه به شدت شكننده شده است، گفت: متأسفانه كم كم با تهديد اين فرصت گرانبها روبه‌رو مي‌شويم و حق آبه هايي كه بايد به تالاب‌هاي اقماري درياچه، مثل؛ تالاب مُرّه، تالاب حوض سلطان، تالاب بند علي خان در استان تهران و ...  برسد، نرسيده و رودخانه‌ها، ورودي و آوردهاي گذشته را ندارد، در بالادست، هم سدهاي زيادي و هم برداشت‌هاي زيادي داشتيم.

وي تصريح كرد: لازمه مديريت و ساماندهي آن كارهاي فرااستاني است كه در سفر قبلي رئيس جمهور به استان قم، موضوع درياچه نمك در يك كارگروه ملي به تصويب رسيد و بيش از يك سال كار انجام شد و يك برنامه جامعي براي مديريت اين حوزه تهيه و با دستگاه‌هاي مختلفي كه مرتبط با اين حوزه اند، همچون وزارت كشور، وزارت نيرو و جهاد كشاورزي، وزارت صمت و ‌... تبادل اطلاعات صورت گرفت و در اين راستا طرحي نوشته شد كه در ششمين جلسه ستاد ملي تالاب هاي كشور به تصويب رسيد.


برگشت به تلکس خبرها