تلکس خوزنا : بررسي چالش‌ها و فرصت‌هاي هوش مصنوعي در پنل تخصصي يازدهمين سمپوزيوم بين‌المللي مخابرات
پنجشنبه، 19 مهر 1403 - 14:36     کد خبر: 210017

خوزنا :

به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، يازدهمين دوره سمپوزيوم بين المللي مخابرات با شعار «ارتباطات در عصر هوش مصنوعي» روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳، به ميزباني پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات آغاز به كار كرد. اين سمپوزيوم با هدف ايجاد بستري براي تبادل دانش و تجربيات ميان پژوهشگران، نخبگان، صنعتگران و مديران دولتي و خصوصي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار مي شود.

 

در اين سمپوزيوم علاوه بر ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و پژوهشي از طريق سخنراني هاي كليدي، نشست هاي تخصصي، مقالات و كارگاه هاي آموزشي، پنلي با موضوع «نقش هوش مصنوعي در ارائه خدمات جديد در صنعت ارتباطات و فناوري اطلاعات» برگزار شد. در اين پنل، حميد بهروزي قائم مقام مديرعامل همراه اول، علي اصغر انصاري معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي وزارت ارتباطات، علي حكيم جوادي رييس سازمان نظام صنفي رايانه اي كشور، حسين رياضي رييس سنديكاي صنعت مخابرات ايران و حسن بلوردي معاون فني و مهندسي ايرانسل به عنوان نقش آفرينان اصلي اين صنعت حضور داشتند.

 

محور اصلي اين پنل كه با حمايت مركز تحقيق و توسعه همراه اول برگزار شد، نقش فزاينده هوش مصنوعي در ارتباطات سيار و توانايي اين فناوري در خودكارسازي وظايف و توسعه شبكه هاي نسل آينده بود. 

 

بهروزي، قائم مقام مديرعامل همراه اول در اين پنل به بنچمارك هاي انجام شده در اين اپراتور اشاره كرد و توضيح داد: بر اين اساس، كاربردهاي هوش مصنوعي در سه حوزه «داخل اپراتور» با هدف بهينه سازي فرآيندها، «سرويس‌هاي جديد» كه به مشتركان ارائه مي شود و «هوشمندسازي» صنايع تعريف و پياده سازي شده است.

 

وي با ارائه مثالي به چالش هاي موجود در مسير هوشمندسازي و ارتقاي كارايي اشاره كرد و افزود: اميدواريم با همكاري متخصصان اين حوزه، بتوانيم اين چالش ها را پشت سر بگذاريم.

 

در اين پنل همچنين به موضوعاتي از جمله رقابت بانك ها با اپراتورها در زمينه هوش مصنوعي پرداخته و اشاره شد كه ۸۰ درصد بانك‌ها استراتژي هاي هوش مصنوعي را در دستور كار خود قرار داده‌اند. امروزه چت بات ها به عنوان يكي از ابزارهاي رايج در شبكه بانكي جهان براي ارائه خدمات به مشتريان مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

از ديگر نكات كليدي مطرح شده در اين پنل مي توان به ضرورت توسعه زيرساخت هاي مبتني بر نسل هاي نوين ارتباطي براي ارائه خدماتي نظير 5G عمومي و خصوصي، آغاز انقلاب صنعتي پنجم با ظهور هوش مصنوعي و دستيابي بازار اين فناوري به ارزش ۳.۱ ميليارد دلار تا سال ۲۰۳۲ اشاره كرد.

 

اين سمپوزيوم روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ به كار خود پايان مي دهد.


برگشت به تلکس خبرها