تلکس خوزنا : كتابخانه‌هاي ما متناسب با پيشرفت‌هاي فن‌آوري دنيا رشد نكرده‌اند
سه شنبه، 6 تیر 1396 - 01:26     کد خبر: 66413

خوزنا:

استاندار خوزستان گفت: ‌وضعيت فرهنگي استان به گونه‌اي است كه از روي نوع انتخاب كتاب‌ها براي مطالعه و نوع گرايش افراد مي‌توان تحليل كرد كه جامعه در چه مسيري در حال حركت است. 

غلام‌رضا شريعتي  در جلسه شوراي انجمن كتابخانه‌هاي عمومي استان كه امروز در استانداري خوزستان برگزار شد با تبريك فرارسيدن عيد سعيد فطر  ادامه داد:‌ عقيده ‌دارم تيم كتابخانه‌هاي استان بايد مشاوراني داشته باشد تا اين موضوعات را تحليل و آنها را در قالب گزارش به ما ارايه دهند تا به واسطه آن ما نيز بتوانيم تصميماتي اتخاذ كنيم و در جهت اصلاح و تقويت گام برداريم. 

وي افزود: تحليل‌هاي محتوايي علاوه بر پربار شدن جلسات باعث تاثيرگذاري بر روند استان نيز خواهد شد، اما نكته‌اي كه مهم است اين است كه اين تحليل‌هاي محتوايي بايد عميق‌تر شوند كه در اين راستا انتظار داريم نهاد كتابخانه‌هاي استان فعال‌تر و عميق‌تر عمل و ارايه گزارش كند تا بتوانيم تصميمات عالمانه‌تر و مطابق با ذوق جامعه اتخاذ كنيم. 

استاندار خوزستان اضافه كرد: بعضا اين ذهنيت وجود دارد كه مسؤولان با مردم فرسنگ‌ها فاصله دارند؛ بنابراين تحليل محتوايي اين فاصله را كم مي‌كند و باعث مي‌شود آنچه ما فكر و برداشت مي‌كنيم با برداشت جامعه يكسان شود. 

شريعتي با تاكيد بر لزوم سرمايه‌گذاري در حوزه آموزش و پرورش، ‌كانون پرورش فكري و كتابخانه‌ها خاطرنشان كرد: در اين حوزه هر اندازه سرمايه‌گذاري شود جاي دوري نخواهد رفت و در نهايت بر روند جامعه تاثير مثبت خواهد گذاشت. 

وي گسترش كتابخانه‌ها، فرهنگ كتابخواني و به‌روز كردن كتابخانه‌ها را موجب كاهش نابساماني‌ها در قشرهاي مختلف جامعه و همچنين از بين بردن اظهارنظرهاي غيركارشناسي دانست و گفت: هر اندازه كه ما بتوانيم تغذيه علمي و كارشناسي افراد را بيشتر كنيم نظرات عنوان‌شده در فضاي مجازي نيز منطقي‌تر و عالمانه‌تر خواهد بود. 

استاندار خوزستان خطاب به اعضاي شوراي كتابخانه‌هاي عمومي استان هم گفت: اميدوارم ظرفيت جذب اعتبارات به نحو احسن در شما ايجاد و در نهايت اين اعتبارات باعث تاثيرگذاري در جامعه هدف شما شود. 

وي با اشاره به اين‌كه امسال اعتبار قابل ملاحظه‌اي براي تكميل و تجهيز كتابخانه‌هاي استان در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: مبلغ اين اعتبار نزديك به 11 ميليارد تومان است كه اين ميزان بيشترين اعتبار در كل كشور بوده است. ضمن اين‌كه مبلغ پنج ميليارد تومان نيز به احداث كتابخانه‌هاي ديجيتالي در استان اختصاص داده‌ايم. 

شريعتي تاكيد كرد: هماهنگي ميان آموزش و پرورش و نهاد كتابخانه‌ها، هماهنگي بين كانون پرورش فكري و نهاد كتابخانه‌ها و راه‌اندازي كتابخانه‌هاي سيار و روستايي جزو برنامه‌هاي امسال است؛ پروژه‌هاي بسيار خوبي را در باب كتابخانه‌هاي نيمه‌كاره داريم كه به ياري خدا امسال تكميل خواهند شد. 

استاندار با بيان اين‌كه خوزستان از شاخص‌هاي برنامه پنج ‌ساله ششم بسيار عقب است، گفت: بايد اين شاخص را افزايش داد زيرا يكي از دلايل عقب‌ماندگي اين است كه كتابخانه‌هاي ما متناسب با پيشرفت‌هاي فن‌آوري دنيا رشد نكرده‌اند. 

او ادامه داد: با فعاليت‌هايي كه انجام شده است در سال 95 ميزان مشتركان كتابخانه‌هاي ما 15 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است؛ اين درحالي است كه اين ميزان در سال‌هاي قبل رو به نزول بود. 

شريعتي اظهار اميدواري كرد كه با برنامه‌هايي كه امسال براي به‌روزرساني و ديجيتالي كردن كتابخانه‌هاي استان وجود دارد رشد مشتركان كتابخانه‌ها در سال 96 نسبت به سال 95 از 15 درصد فراتر رود. 

 در ادامه اين جلسه علي‌حسين حسين‌زاده معاون سياسي اجتماعي استاندار خوزستان، نيز اظهار كرد:‌ با گسترش فرهنگ كتابخواني قطعا مي‌توان شاهد كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در همه جوامع ازجمله خوزستان بود. 

وي با بيان اين كه‌ ميزان آسيب‌هاي اجتماعي در كشور ما بالا است و راه‌ حل آن گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي و كتابخواني است، تصريح كرد: متاسفانه شاهد هستيم در كشوري كه انتخاباتي پرشور برگزار و رييس‌ جمهوري با اكثريت قاطع آرا برگزيده مي‌شود، در روز قدس كه روز وحدت است، رفتارهايي خلاف اخلاق در خصوص رييس‌‌جمهور رخ مي‌دهد. آن گسترش فرهنگي كه از آن صحبت مي‌كنيم در راستاي كاهش همين بي‌اخلاقي‌ها است؛ چون اگر فرهنگ‌سازي صورت گيرد قطعا شاهد چنين صحنه‌هايي نخواهيم بود. 

معاون سياسي اجتماعي استاندار خوزستان با ابراز تاسف از رخ دادن چنين رفتارهايي در جامعه گفت: ‌اين اتفاقات مسووليت ما را سنگين‌تر مي‌كند ولي در عين حال باعث مي‌شود كه در راستاي مبنا قرار دادن كتاب و فرهنگ در جامعه مصمم‌تر از قبل شويم. اين در حالي است كه دين ما همواره به آگاهي و ايمان تاكيد دارد.

حسين‌زاده همچنين با اشاره به تامين اعتبار اجراي برنامه‌هاي كتابخواني گفت: در اين خصوص استاندار همواره به ما گوشزد كرده است كه در حوزه فرهنگ و كارهاي اجتماعي طرح‌هاي جديد ارايه شود و همواره اين اطمينان را داده است كه اعتبارات آن را به هر نحو ممكن تامين خواهد كرد. 

وي افزود: ما اين مسير را دنبال خواهيم كرد تا در آينده شاهد گسترش هرچه بيشتر فرهنگ ‌اسلامي و عميق‌تر شدن اين فرهنگ در جامعه باشيم، چراكه اين موضوع تنها راه سعادت و سرافرازي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است. 

همچنين حجت‌الاسلام و المسلمين محمدحسين بلك، مديركل تبليغات اسلامي خوزستان، با تأكيد بر ضرورت ايجاد كتابخانه‌هاي ديجيتال و سهولت دسترسي به اين كتابخانه‌ها در استان يادآوري كرد: چند سال پيش از يك كار ابتدايي براي ايجاد كتابخانه ديجيتال در استان رونمايي كرديم و در اين زمينه تعداد زيادي كتاب در قالب كتابخانه ديجيتال آماده استفاده بود ولي در هر صورت كار به سرانجام نرسيد. در حال حاضر آمادگي و زمينه ايجاد اين كتابخانه‌ها در استان وجود دارد كه اميدواريم كار نهايي شود.
 
عضو شوراي انجمن كتابخانه‌هاي عمومي خوزستان با بيان اين كه يكي از محورهاي اصلي كتاب و كتابخواني مؤلفان هستند بيان كرد: در استان خوزستان نويسندگان زيادي وجود دارند كه براي آثار و تأليفات خود با مشكل مواجه هستند. بايد تدبيري انديشيده شود كه با كمك منابعي از مؤلفان حمايت شود تا دچار مشكل نشوند چراكه مؤلفان افراد مظلومي هستند.
 
بلك در اين زمينه پيشنهادي ارايه كرد و در خصوص آن توضيح داد: مي‌توان در دستگاه‌هاي مختلف كتابخانه‌هاي موضوعي ايجاد كرد چون در هر دستگاهي منابع زيادي موجود است. در مقوله‌هاي محيط زيست، گردشگري، مذهبي و فرهنگي چنين امكاني عملاً وجود دارد. بنابراين ما مي‌توانيم بخشي از نيازهاي دانشگاهيان، پژوهشگران و حتي كاركنان را در امر كتابخواني از اين طريق تأمين كنيم.  
 
مديركل تبليغات اسلامي خوزستان اظهار كرد: معقتدم كه براي هر اداره‌ كلي اين امكان مقدور است كه در فضاي خود مجموعه‌اي از كتاب‌هاي موضوعي و اختصاصي را تحت عنوان كتابخانه داشته باشد.
 
مدير كل كتابخانه‌هاي عمومي خوزستان نيز در اين جلسه اظهار كرد: استان خوزستان، بر عكس ساير نقاط كشور، در شش ماهه دوم سال 95 و سه ماهه اول سال 96 از لحاظ امانت‌دهي، عضوپذيري و استقبال از فرهنگ مطالعه رشدي بين 9 تا 16 درصد را شاهد بوده است. از اين رو، بايد تلاش كرد تا با مطالعه، امانت‌دهي و عضو‌گيري اين شاخص‌ها استمرار پيدا كند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمين سيد لطف‌الله سپهر با اشاره به شرايط پروژه‌هاي عمراني اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي خوزستان گفت: هم‌اكنون در كشور از لحاظ ميزان اعتبارات تخصيصي براي كتابخانه‌هاي عمومي در رتبه نخست قرار داريم. اين در حالي است كه 16 ميليارد تومان نيز مصوب شده است تا صرف ساخت‌وساز شود كه از اين مبلغ 11 ميليارد تومان آن براي سال جاري است.
 
وي با بيان اين كه برخي از پروژه‌ها در حال حاضر در مرحله مطالعه قرار دارند توضيح داد: در استان خوزستان بيش از 40 پروژه در دست احداث يا بازسازي است كه اين ميزان پروژه در سطح كشور آن هم در حوزه ساخت‌وساز كتابخانه‌ها اقدام درخور توجهي است
 
مدير كل كتابخانه‌هاي عمومي خوزستان همچنين از افتتاح چهار باب كتابخانه در شهر اهواز در سال جاري خبر داد و افزود: با گشايش اين كتابخانه‌ها شاخص زيربناي مطالعه در شهر اهواز نسبت به 30 سال اخير به ميزان شايان ملاحظه‌اي رشد خواهد يافت.
 
سپهر خاطرنشان كرد: كتابخانه‌هايي كه امسال قرار است در اهواز گشايش يابند در مناطق ملاشيه، منبع آب، غيزانيه و كوي آغاجاري خواهند بود. ضمن اين كه كتابخانه‌هايي نيز قرار است در شهرستان‌هاي ايذه و باوي به بهره‌برداري برسند.

برگشت به تلکس خبرها