تلکس خوزنا : هشتمين كميسيون مشترك برجام آغاز شد
جمعه، 30 تیر 1396 - 18:30     کد خبر: 68017

هشتمين نشست كميسيون مشترك برجام روز جمعه در حالي برگزار مي‌شود كه وزارت خارجه آمريكا با وجود همه كارشكني‌ها در مسير اجراي برجام، در نامه‌اي به كنگره پايبندي ايران به برجام را براي دومين بار تاييد كرد.

 


به گزارش ايسنا، هشتمين كميسيون مشترك برجام در سطح معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 روز جمعه در هتل كوبورگ وين برگزار شد.

 


هم‌زمان با نامه وزارت خارجه آمريكا در رابطه پايبندي ايران به برجام، تمديد تعليق بخش ديگري از تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران نيز امضا شد.

 


اقدام وزارت خارجه آمريكا در اعلام پايبندي ايران به برجام و تمديد تعليق تحريم‌ها در حالي انجام مي‌شود كه سناتورهاي آمريكايي و نمايندگان كنگره هم چنان طرح تحريم‌هاي غير هسته‌اي عليه ايران و روسيه را با هدف اعمال فشار بيروني به ايران و اجراي برجام با شديدترين تمهيدات دنبال مي‌كنند.

 


سيد عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي معاونان وزير خارجه كشورمان از سوي ايران در اين نشست شركت دارند. هم‌چنين از سوي گروه 1+5 هلگا اشميد معاون رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا حضور دارد.

 


عراقچي و تخت‌روانچي روز پنج‌شنبه در ديداري دو جانبه با يوكيا آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آخرين تحولات در راستاي اجراي برجام را مرور كردند.

 


معاون ظريف در اين ديدار از برخي بدعهدي‌هاي آمريكا در اجراي برجام انتقاد كرد.

 


يوكيا آمانو نيز ضمن تقدير از روند مطلوب و همكاري‌هاي خوب جمهوري اسلامي ايران با آژانس و انجام تعهدات مرتبط هسته‌اي از سوي كشورمان كه در گزارش‌هاي منتشر شده از سوي آژانس منعكس شده است، ابراز اميدواري كرد كه اجراي دقيق برجام از سوي همه طرف‌ها ادامه يابد.

 


بر اساس گزارش رسانه‌هاي آمريكايي استفان مال، ديپلمات عالي‌رتبه آمريكايي كه از سال ۲۰۱۵ توسط جان كري وزير خارجه وقت آمريكا به عنوان هماهنگ‌كننده ارشد در اعمال برجام در اين دفتر مشغول به كار شده بود نيز به بخش ديگري منتقل شده است .

 


علاوه بر اين وزارت خارجه آمريكا تاييد كرده كه در حال بررسي بستن دفتر "اِعمال توافق برجام" است.

 


موضوعات فني، حقوقي و سياسي در حوزه فعاليت‌هاي هسته‌اي و رفع تحريم‌ها از دستور كارهاي هشتمين كميسيون مشترك برجام است كه جزييات اين دستور كار منتشر نشده است.


برگشت به تلکس خبرها