تلکس خوزنا : فرانسه پرنفوذترين قدرت نرم جهان
جمعه، 30 تیر 1396 - 18:31     کد خبر: 68018

بر اساس تازه‌ترين ارزيابي مركز ديپلماسي عمومي دانشگاه كاليفرنياي جنوبي و دفتر ارتباطات پرتلند فرانسه قوي‌ترين «قدرت نرم» جهان است. بريتانيا و آمريكا نيز به ترتيب دوم و سوم هستند.

 


بر اساس اين گزارش كه ۳۰ قدرت نرم جهان را رتبه بندي كرده، بريتانيا رتبه سال ۲۰۱۶ خود را حفظ كرده اما آمريكا با دو رتبه سقوط سومين قدرت نرم جهان است. اين براي نخستين بار است كه فرانسه به عنوان پرنفوذترين قدرت جهان شناخته مي‌شود. به نظر مي‌رسد روي كار آمدن امانوئل ماكرون، رئيس جمهوري فرانسه، خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا از مهمترين عوامل صعود فرانسه از رتبه ۵ به رتبه نخست است. در مقابل و سياست‌هاي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري ايالات متحده موجب سقوط اين كشور از رتبه اول به سوم شده است.

 


به نوشته يورونيوز، در اين ارزيابي عوامل مختلفي مانند قدرت اقتصادي، نفوذ فرهنگي و سياسي در عرصه بين‌المللي در نظر گرفته مي‌شود، در مقابل قدرت نظامي هيچ تاثيري در تعيين «پرنفوذترين كشور جهان» ندارد. به اين منظور متغيرهاي مختلف از جمله شبكه ديپلماتيك كشور، نفوذ در حوزه ديجيتال (مانند شبكه‌هاي اجتماعي) و حتي نحوه پذيرش گردشگران مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

 


نويسندگان گزارش تاكيد كرده‌اند كه صعود فرانسه به رتبه نخست «با در نظر گرفتن پيشينه تاريخي و شبكه پرقدرت ديپلماتيك اين كشور، كه يكي از بهترين در جهان است، بود.»

 


همچنين عليرغم حملات تروريستي در فرانسه كه از سال ۲۰۱۵ تاكنون موجب كشته شدن ۲۳۰ نفر شده اين كشور همچنان با بيش از ۸۲ ميليون گردشگر نخستين مقصد گردشگري در دنياست.

 


علاوه بر اين‌ها جوان بودن آقاي ماكرون و عدم وابستگي او به احزاب سنتي فرانسه در اين رتبه‌بندي بي‌تاثير نبود.

 


از ديد جوزف ناي، تئوريسين نظريه «قدرت نرم» و استاد دانشگاه هاروارد «اروپا توانسته است بار ديگر اعتماد جهاني را جلب كند، كشورهاي آسيايي هم پيشرفت‌هايي به دست آورده‌اند.»

 


او همچنين تاكيد كرد كه شعار دونالد ترامپ يعني «اول آمريكا» از نفوذ اين كشور در عرصه جهاني كاسته است و سقوط رتبه ايالات متحده بر همين اساس توجيه مي‌شود.


برگشت به تلکس خبرها