تلکس خوزنا : كلاهبرداري در پوشش اعزام دانشجو به خارج از كشور
جمعه، 30 تیر 1396 - 21:28     کد خبر: 68028

پليس اگاهي تهران بزرگ ازدستگيري فردي كه با تاسيس شركتي به نام «دانش پژهان » به بهانه اعزام دانشجو به دانشگاههاي خارج ازكشورازآنها بيش از 3 ميليارد تومان كلاهبرداري كرده بود،خبرداد.

 


در پي طرح شكايت هاي در خصوص اخذ وجوه چند10 ميليون توماني به بهانه اعزام دانشجو به دانشگاه هاي خارج از كشور از سوي شركتي تحت عنوان شركت 'دانش پژوهان' ، پرونده اي در اين خصوص در دادسراي ناحيه يك تهران تشكيل و به دستور بازپرس شعبه دوم اين دادسرا ، پرونده جهت رسيدگي در اختيار اداره سيزدهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت .

دهها مالباخته با حضور در اداره سيزدهم پليس آگاهي تهران بزرگ در اظهاراتي مشابه عنوان داشتند كه مدير شركت 'دانش پژوهان' به نام 'سياوش . ت' در پوشش اخذ ويزاي اقامت تحصيلي و دانشجويي براي ايشان و يا اعضاي خانواده هايشان از كشورهاي آمريكا ، انگلستان ، كانادا و اسلواكي ، اقدام به اخذ مبالغ دهها ميليون تومان ( از 50 ميليون تا 200 ميليون تومان ) از آنها نموده اما پس از گذشت چندين ماه و بدون اجراي تعهداتش در اين خصوص ، از محل شركت واقع در منطقه كامرانيه متواري شده است .

 


يكي از مالباختگان در اظهاراتش به كارآگاهان گفت : ' توسط يكي از دوستانم به سياوش . ت معرفي شدم ؛ پس از مراجعه به دفتر شركت ايشان ( شركت دانش پژوهان ) در منطقه كامرانيه ، جهت اخذ ويزاي كشور انگلستان براي اقامت خودم و پسرم از طريق پذيرش تحصيلي با شركت دانش پژوهان قرارداد بستيم . دفتر شركت فاقد هرگونه تابلو بود !!!! زمانيكه علت را جويا شديم ، آقاي سياوش . ت مدعي شد كه به تازگي به اين مكان نقل مكان كرده اند ؛ در ادامه ي مذاكرات ، آقاي سياوش . ت مدعي شد كه مي تواند از طريق ثبت نام پسرم در مدارس تابستاني كشور انگلستان اقدام به اخذ ويزا براي من و پسرم نمايد و دو ماه اقامت در اين كشور را براي ما تأمين كند و به اين بهانه مبلغ 50 ميليون تومان از بنده دريافت كرد ' .

 


اين مالباخته در ادامه اظهاراتش به كارآگاهان گفت : ' پس از گذشت چندين ماه از زمان پرداخت پول به سياوش . ت ، ايشان با بنده تماس گرفت و در كمال ناباوري مدعي شد كه براي ثبت نام پسرم دير شده است !!!! ؛ تصميم به بازپس گرفتن پول خود را داشتم اما پس از يك ماه مراجعات مكرر ، نهايتا در آخرين مراجعه ي خود به دفتر شركت متوجه شدم دفتر شركت دانش پژوهان به صورت ناگهاني تعطيل شده ؛ طي اين مدت نيز در تحقيقاتي كه انجام دادم متوجه شدم كه اساسا مدرسه مورد ادعاي آقاي سياوش . ت جهت ثبت نام فرزندم در آن وجود خارجي ندارد و اين شخص به اين شيوه و ترفند اقدام به كلاهبرداري از من و بسياري از افراد ديگر نموده است ' .

 


مالباخته اي ديگر كه به بهانه ي اخذ ويزاي دانشجويي از كشور آمريكا مورد كلاهبرداري قرار گرفته بود ، در اظهاراتش به كارآگاهان گفت : ' بهمراه مادرم به مؤسسه دانش پژوهان مراجعه كرديم ؛ بابت اخذ ويزاي دانشجوي براي دانشگاه بستن ( Boston) مبلغ 2800 دلار به عنوان دستمزد پرداخت كرديم و در ادامه به بهانه هاي مختلف مجموعا بيش از 80 ميليون تومان به مؤسسه دانش پژوهان پول پرداخت كرديم ؛ پس از اخذ اين وجوهات ، مدير شركت به نام آقاي سياوش . ت مدعي شد كه ظرف چند ماه اقدام به اخذ زمان مصاحبه از سفارت آمريكا در كشور قبرس براي بنده خواهد كرد اما در زمان سررسيد عنوان شد كه سفارت آمريكا در كشور قبرس وقت مصاحبه نمي دهد و به اين بهانه از من چندين ماه ديگر فرصت خواستند تا وقت مصاحبه سفارت آمريكا در كشور اتريش را برايم هماهنگ كنند ؛ به بهانه هاي مختلف ، آقاي سياوش . ت زمان هاي ديگري را براي زمان مصاحبه بنده مطرح مي كرد تا اينكه يك روز عنوان داشت كه با روي كار آمدن رئيس جمهور جديد در كشور آمريكا اساسا امكان رفتن بنده به آمريكا وجود ندارد و به اين بهانه پيشنهاد داد تا براي ادامه تحصيل مرا به كشور انگلستان بفرستد اما پس از گذشت مدتي دفتر شركت در منطقه كامرانيه تعطيل شد و از آنزمان بنده و ديگران هيچگونه اطلاعي از آقاي سياوش . ت نداريم ' .

 


با آغاز تحقيقات پليسي ، كارآگاهان اداره سيزدهم در بررسي اساسنامه و مدارك شركت دانش پژوهان اطمينان پيدا كردند كه اين شركت فاقد هرگونه مجوز رسمي از وزارت علوم و همچنين سابقه ثبت شركت بوده و مدير متواري شركت با انتخاب عنوان دانش پژوهان براي شركت خود و سوء استفاده از تشابه اسمي با يك مؤسسه رسمي و معتبر اقدام به كلاهبرداري از افراد نموده است .

 


در ادامه تحقيقات ، كارآگاهان اطلاع پيدا كردند كه بر خلاف شيوه و شگرد رايج در امر تبليغات از طريق روزنامه هاي كثيرالانتشار ، مدير شركت دانش پژوهان از طريق ارسال پيامك هاي تبليغاتي و تبليغات در فضاي مجازي بويژه در تلگرام و اينستاگرام اقدام به انجام تبليغات نموده است .

 


با انجام اقدامات پليسي كارآگاهان موفق به شناسايي مخفيگاه 'سياوش . ت' در منطقه دزاشيب شده اما پس از مراجعه به اين محل و انجام تحقيقات پليسي اطلاع پيدا كردند كه همزمان با بسته شدن دفتر شركت ، وي از از اين مكان نيز متواري شده است .

 


با توجه به شيوه و شگرد 'سياوش . ت' در كلاهبرداري از دهها مالباخته ، نهايتا كارآگاهان با اقدامات گسترده پليسي اطلاع پيدا كردند كه شركت دانش پژوهان مجددا اقدام به از سرگيري فعاليت خود اينبار در منطقه ميرداماد نموده است ؛ كارآگاهان اداره سيزدهم با شناسايي محل دفتر شركت در منطقه ميرداماد ، به اين محل مراجعه و در تحقيقات نامحسوس پليسي خود ضمن شناسايي دقيق 'سياوش . ت' اطلاع پيدا كردند كه اين شخص از محل دفتر شركت خود به عنوان مخفيگاه خود نيز استفاده مي كند .

 


سرانجام در مورخه 14تيرماه جاري ، سياوش . ت ( 41 ساله ) كه 8 سال پيش از آمريكا به كشور بازگشته پيش از هرگونه فعاليت در خصوص كلاهبرداري از مالباختگان جديد در محل دفتر جديدش در منطقه ميرداماد ، دستگير ، به اداره سيزدهم پليس آگاهي منتقل و صراحتا به اخذ وجوهات نقد از كليه شكات و مالباختگان اعتراف كرد .

 


سردار عباسعلي محمديان ، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ ، با اشاره به ارزش 3 ميليارد توماني پرونده شركت دانش پژوهان عنوان داشت : با شناسايي دهها مالباخته و بررسي اظهارات و مدارك مستند آنها مبني بر پرداخت دهها ميليون تومان به متهم پرونده ، تاكنون ارزش مالي پرونده به بيش از 3 ميليارد تومان رسيده و به تناسب آن مقام محترم قضايي اقدام به صدور چند ميلياردي براي متهم پرونده نموده است .

 


رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ در پايان اين خبر گفت : با توجه به اعتراف صريح متهم به دريافت وجوه نقد از دهها مالباخته در پوشش شركت دانش پژوهان و در ادامه شناسايي دهها مالباخته در همان مراحل اوليه ي تحقيقات ، از كليه شكات و مالباختگاني كه بدين شيوه و شگرد و تحت عنوان شركت دانش پژوهان مور كلاهبرداري قرار گرفتند دعوت مي شود تا جهت پيگيري شكايات خود به نشاني اداره سيزدهم پليس آگاهي تهران بزرگ در خيابان وحدت اسلامي مراجعه نمايند .

 

 

 

 


برگشت به تلکس خبرها