تلکس خوزنا : تشخيص تروماي مغزي با واقعيت مجازي توسط محقق ايراني
یکشنبه، 2 مهر 1396 - 13:04     کد خبر: 71148

خبرگزاري ايسنا:دكتر جمشيد قاجار، استاد جراحي مغز و مدير مركز صدمات مغزي دانشكده پزشكي استنفورد با استفاده از فناوري واقعيت مجازي موفق به تشخيص تروماي خفيف مغزي ناشي از ضربه شد.

 به نقل از ساينس، ضربه مغزي يك نمونه از تروماي مغزي است كه با برخورد سر به موانع و تكان شديد مغز در جمجمه ايجاد مي‌شود.

فناوري تشخيص ضربه مغزي به كمك هدست‌ واقعيت مجازي شامل حسگر بسيار دقيق تشخيص حركات چشم است كه با هدف تشخيص دقيق ضربه مغزي در كمترين زمان براي انجام هرچه سريع‌تر اقدامات درماني ساخته شده است.

هدست واقعيت مجازي مورد استفاده در اين فناوري مجهز به سيستم هماهنگ‌سازي و تشخيص سريع حركات چشم در طول يك دقيقه براي تشخيص سريع مشكلات مغزي ناشي از ضربه است.

اين فناوري سال گذشته مورد تاييد سازمان غذا و داروي ايالات متحده قرار گرفته و در حال حاضر تيم تحقيقاتي دكتر قاجار از آن براي تشخيص تروماي مغزي ناشي از ضربه در ميان فوتباليست‌ها و ساير بيماران استفاده مي‌كنند.

وي معتقد است كه با استفاده از فناوري واقعيت مجازي و سهولت استفاده از آن مي‌توان عوارض شديد تروماي مغزي در ورزشكاران را با تشخيص به موقع كاهش داد.

محققان بر اين باورند كه با استفاده از اين فناوري مي‌توان عوارض ثانويه غيرقابل درمان ناشي از تشخيص ديرهنگام ضربه مغزي در بازيكنان فوتبال زير 12 سال را نيز تشخيص داد.

مطالعات دكتر قاجار از سال 2003 آغاز شد و در سال 2009 با ثبت فناوري تشخيص حركات چشم و با دريافت سرمايه 30 ميليون دلاري از وزارت دفاع ايالات متحده با جديت دنبال شد.

تيم تحقيقاتي دكتر قاجار با تركيب فناوري رهگيري حركات چهره در هدست واقعيت مجازي و ثبت حركات چشم با دنبال كردن نقطه قرمز متحرك در نمايشگر به خوبي قابل تشخيص است.

مغز افراد سالم حركات نقطه قرمز را به خوبي پيش‌بيني مي‌كند، اما مغز آسيب‌ديده  نمي‌تواند نقطه قرمز را دنبال كند و همين ضعف به سرعت و در طول 60 ثانيه توسط فناوري واقعيت مجازي مشخص مي‌شود.


برگشت به تلکس خبرها