تلکس خوزنا : توليد شيري با طعم دوغ كه قادر به كاهش كلسترول است
یکشنبه، 2 مهر 1396 - 14:51     کد خبر: 71156

خبرگزاري ايسنا:رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي شمال غرب و غرب كشور از توليد شير پروبيوتيك خبر داد و گفت: نتايج تست‌هاي آزمايشگاهي و مدل‌هاي آزمايشگاهي اثرات اين محصول در كاهش كلسترول و خاصيت آنتي باكتريال آن به اثبات رسيده است.

دكتر محمد امين حجازي، مجري طرح پروبيوتيك‌ها را ميكروارگانيزم‌هايي دانست كه وقتي به صورت زنده مصرف مي‌شوند، در ميزبان اثرات مثبتي دارند و افزود: مصرف اين ميكروارگانيزم‌ها در مواد غذايي موجب ارتقاي سطح سلامت ميزبان خواهد شد.

وي با بيان اينكه بر اين اساس از 12 سال قبل تحقيقاتي را در پژوهشگاه بيوتكنولوژي كشاورزي در زمينه پروبيوتيك‌ها اجرايي كرديم، اظهار كرد: اين مطالعات در زمينه‌هايي چون جداسازي و شناسايي و ارزيابي سويه باكتري‌هاي اسيدلاكتيك بوده است؛ چراكه اين سويه‌ها داراي پتانسيل پروبيوتيك هستند.

حجازي هدف از اين مطالعات را معرفي يكسري سويه‌هاي پروبيوتيك به صنعت غذايي كشور ذكر كرد و يادآور شد: در حال حاضر عمده پروبيوتيك‌هاي موجود در بازار كشور از سويه‌هاي خارجي است و اين درحالي است كه سويه‌هاي بومي علاوه بر آنكه به توسعه اشتغال دانش‌بنيان كمك مي‌كند، داراي اثربخشي زيادي است.

به گفته مجري طرح، نتايج تحقيقات نشان داده است كه اثربخشي سويه‌هاي پروبيوتيك به ژنتيك آنها بستگي زيادي دارد، از اين رو سويه‌هايي كه از محيط پيرامون ما جداسازي شوند، داراي اثربخشي بالاتري نسبت به سويه‌هايي است كه از محيط‌هاي ديگري وارد مي‌شوند.

حجازي ادامه داد: در مرحله بعدي اين تحقيقات تلاش كرديم كه از سويه‌هايي در صنايع غذايي استفاده شود كه داراي اثرات فيزيولوژيكي چون كاهش كلسترول و خاصيت آنتي باكتريال باشند و از  عفونت‌هاي سيستم گوارش جلوگيري كنند.

وي از دستيابي به موفقيت‌هايي در اين زمينه خبر داد و گفت: در اين مطالعات توانستيم سويه‌هايي را جداسازي كنيم كه ما را به اهداف مورد نظر نزديك كند.

حجازي با اشاره به نتايج به دست آمده اظهار كرد: تست‌هاي آزمايشگاهي و آزمايش بر روي مدل‌هاي حيواني نشان داد كه استفاده از اين سويه‌ها بر كاهش كلسترول اثرات خوبي داشته است، ضمن آنكه خاصيت آنتي باكتريال آن نيز به اثبات رسيد.

اين محقق با بيان اينكه در اين مطالعات سويه‌هاي استخراج شده بر اساس بازارپسندي و ذائقه مردم ايران انتخاب و توليد شده است، خاطر نشان كرد: با استفاده از اين سويه‌ها نوشيدني را توليد كرديم كه كاهش دهنده كلسترول و كنترل كننده سيستم ايمني است؛ ضمن آنكه مورد پسند ذائقه ايراني است.

وي نوشيدني توليد شده را شير تخميري دانست و يادآور شد: تخمير اين شير بر اساس استارترها صورت گرفته و در محصول توليد شده ميزان كلسترول آن نسبت به شيرهاي معمول 50 درصد كمتر و در فرمولاسيون آن نمك كمي استفاده شده است؛ از اين رو مصرف اين محصول براي افراد مبتلا به فشار خون بالا و يا بيماري قلبي مناسب است.

حجازي با تاكيد بر اينكه شير توليدشده براي افراد مبتلا به عدم تحمل به لاكتوز قابل مصرف است، در اين باره توضيح داد: از آنجايي كه لاكتوز اين شير در طول تخمير متابوليزه مي‌شود، قابل مصرف براي افرادي كه مبتلا به عدم تحمل به لاكتوز هستند، است.

وي تاكيد كرد: تست‌هايي كه بر روي مدل‌هاي حيواني انجام شد، نشان داد كه اين محصول در كاهش كلسترول موثر است و اميدواريم به زودي با كمك شركت‌هايي كه مشتري اين محصول هستند، تست‌هاي انساني انجام شود تا اثرات كاهش كلسترول را در انسان به اثبات برسانيم.

حجازي در خصوص اينكه چرا در توليد اين شير به سمت محصولي رفتند كه عطر و طعم آن شبيه دوغ است، گفت: به دليل آنكه مردم ما شير تخمير شده را در قالب دوغ مي‌شناسند. محصولاتي در اين زمينه در دنيا توليد شده كه داراي طعم شيرين هستند كه مورد پسند كشور نيست؛ از اين رو سويه‌هايي را انتخاب كرديم كه نزديك به عطر و طعم دوغ است.

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي شمال غرب و غرب كشور با بيان اينكه در فرمولاسيون دوغ مخلوط آب و دوغ است و ميزان آب آن 50 و 40 درصد است، خاطرنشان كرد: ولي در اين محصول آب مخلوط نمي‌شود و اين محصول شيركامل است كه تخمير در آن انجام شده و از نظر عطر و طعم شبيه دوغ است؛ ولي از نظر فرمولاسيون از آب در آن استفاده نشده است.


برگشت به تلکس خبرها