تلکس خوزنا : علت وقوع خطاي ديد چيست؟
یکشنبه، 2 مهر 1396 - 16:35     کد خبر: 71167

خبرگزاري ايسنا:بسياري از ما با تصاويري مواجه شده‌ايم كه زماني كه به قسمتي از آن نگاه مي‌كنيم گويا بخش‌هاي ديگري از آن در حال حركت هستند اما چرا چنين اتفاقي رخ مي‌دهد؟

به نقل از پاپيولار ساينس، سيستم بينايي ما طوري تنظيم شده است كه ما بتوانيم در محيطي سه بعدي و سرشار از نور، سايه، رنگ، بافت و اشياء و اشكالي متنوع و متعدد در فواصل دور و نزديك ببينيم. بسياري از ما بدون توجه به اينكه ايجاد تصويري صحيح از جهان اطراف ما براي سيستم بينايي و مغز چه عمليات پيچيده‌اي به همراه دارد، ديدن را امري ساده و پيش پا افتاده تلقي مي‌كنيم.

خطاي ديد به احساس ديدن تصاويري گفته مي‌شود كه فريبنده يا گمراه كننده هستند. در اين حالت اطلاعاتي كه بوسيله چشم جمع‌آوري شده و توسط مغز پردازش مي‌گردد منجر به درك تصويري مي‌شود كه با واقعيت آن تصوير تطابق ندارد.

"آكيوشي كيتائوكا"( Akiyoshi Kitaoka) روانشناس دانشگاه "ريتسوميكان"(Ritsumeikan) در كيوتوي ژاپن تصوير جالبي براي خطاي ديد طراحي كرده است كه در آن دواير مارگونه در كنار هم قرار گرفته‌اند و با نگاه به يكي از آنها گويي دايره‌هاي كناري در حال چرخش هستند.

دانشمندان علوم اعصاب معتقدند يكي از دلايل وقوع خطاي ديد اين است كه بعضي از اشكال با نحوه پردازش كنتراست رنگ آنها توسط مغز تداخل دارند و به همين دليل زماني كه ما به اين تصوير نگاه مي‌كنيم رنگ‌هاي سفيد و سياه يك دسته از نورون‌ها را فعال مي‌كنند و در همين زمان رنگ آبي و زرد دسته ديگري از نورون‌ها را فعال مي‌كنند كه پاسخدهي آنها كمي آرام‌تر از دسته اول است.

با توجه به نحوه قرارگيري اين رنگ‌ها در تصاوير، نورون‌هاي حساس به حركت در اين زمان دچار اختلال شده و با فعال شدن خود اين پيام را صادر مي‌كنند كه تصوير در حال حركت است.

نكته جالب توجه اين است كه در زمان نگاه مستقيم به هر كدام از اين دايره‌ها، آنها ثابت به نظر مي‌رسند اما وقتي نگاه به دايره كناري منتقل مي‌شود همان دايره ثابت شروع به حركت مي‌كند.

دليل اين پديده اين است كه مردمك چشم داراي متراكم‌ترين حسگرهاي ممكن نسبت به نور است كه به ما امكان اين را مي‌دهد كه جزئيات را دقيق‌تر ببينيم و به همين دليل اختلالات نوروني در زمان نگاه مستقيم قادر نيستند تصوير را براي چشم متحرك كنند اما اين اتفاق براي دواير كناري نمي‌تواند رخ دهد.

محققان اعلام كرده‌اند كه اين خطاي ديد در گربه‌ها نيز به همين ترتيب ديده مي‌شود و آنها پس از ديدن اين تصوير تا مدتي در شكار كردن خود دچار مشكل مي‌شوند.


برگشت به تلکس خبرها