تلکس خوزنا : برنامه بزرگ چين براي مقابله با آلودگي هوا
شنبه، 27 آبان 1396 - 12:02     کد خبر: 72901

خبرگزاري ايسنا:چين براي كاهش آلودگي هوا در پكن و مناطق شمالي اين كشور دست به اجراي اقداماتي ريشه‌اي زده است.

 كاهش توليد فولاد و بتون از يك‌سو و كاهش مصرف زغال‌سنگ در كارخانه‌هاي بزرگ و منازل مسكوني از سوي ديگر از جمله اين اقدامات است.

در چين به‌ ويژه در كلان‌شهرهاي اين كشور، آلودگي هوا به حد غيرقابل تحملي رسيده است. ساكنان پكن هر روز توجه خاصي به شدت و جهت باد دارند زيرا باد تاثيري مستقيم بر كيفيت هواي پايتخت چين مي‌گذارد. بادي كه از جنوب مي‌وزد تاثيري منفي و بادي كه از شمال مي‌آيد تاثيري مثبت بر كيفيت هوا در پكن دارد.

اما مسئولان و مردم چين به‌خوبي مي‌دانند كه وزش باد راه‌ حلي جدي براي مشكل آلودگي هوا نيست. به گفته "ما جون"‌، مدير موسسه غيردولتي محيط ‌زيست در پكن، مبارزه با آلودگي هوا نياز به ابزار و وسايل ديگري دارد كه كمابيش در سال‌هاي اخير از آن استفاده شده است.

شاخص ميانگين كيفيت هوا در سال ‌جاري بهبودي قابل ‌توجه‌اي را ‌نسبت به سال ۲۰۱۳ نشان مي‌دهد. البته بايد افزود كه ۲۰۱۳ بدترين سال در زمينه كيفيت هوا در پكن به شمار مي‌آيد.

اما با فرا رسيدن زمستان، مولفه‌هاي متعددي دست به دست هم مي‌دهند تا مشكل آلودگي هوا و دود غليظ با شدت بيشتري خود را در پكن نمايان سازد. بنا به ارزيابي كارشناسان چيني براي رفع آلودگي هوا كارهاي زيادي پيش‌رو است.

 

برنامه‌اي جديد براي پاكيزگي هوا در زمستان

بنابر گزارش اخير دويچه‌وله، براي نخستين بار مسئولان چيني برنامه‌اي براي مقابله با آلودگي هوا در زمستان ارائه كرده‌اند. اين برنامه نه تنها پكن، بلكه بخش وسيعي از مناطق شمالي چين را در بر مي‌گيرد.

قرار است اين برنامه ۱۵ درصد ميزان آلودگي را در زمستان كاهش دهد. اما چه راهكارهاي مهمي در اين برنامه در نظر گرفته شده‌ است؟

مهم‌ترين اقدام براي كاهش گازهاي آلاينده كاهش توليد آهن، فولاد و آلومينيوم در مناطق شمالي چين است. توليد بسياري از كارخانه‌ها كه در فصل زمستان، سبب آلودگي هوا مي‌شوند بايد ۵۰ درصد كاهش يابد.

كارخانه‌هاي بتون‌سازي در پكن، تيانجين و ۲۶ شهر بزرگ در شمال چين بايد كاملا كار خود را در زمستان متوقف كنند.

اين راهكارها در مجموع سبب كاهش ۲۵ درصدي توليد فولاد و كاهش ۱۰ درصدي كل توليد بتون در چين مي‌شود. سازمان محيط زيست چين وظيفه نظارت بر فعاليت‌هاي اين كارخانه‌ها را برعهده دارد، تا تخلفي از برنامه اعلام‌شده رخ ندهد.

 

كاهش سوخت زغالي در منازل

دولت‌هاي محلي در چين تا كنون به دلايل اقتصادي از اجرايي كردن برنامه‌هاي محيط ‌زيستي خودداري كرده‌اند، اما به گفته مسئولان از اين پس هيچ‌گونه عذري پذيرفته نخواهد شد.

به منظور نظارت موثرتر بر اين برنامه، اداره‌اي مستقل براي پكن و مناطق شمالي چين تاسيس شده است. به گفته يكي از فعالان "گرين ‌پيس" (صلح سبز) در شرق آسيا، براي بهبود كيفيت هوا در پكن چيني‌ها بايد از مصرف زغال و زغال‌سنگ چشم‌پوشي كنند و براي پخت و پز و گرم كردن خانه‌ها از گاز يا برق استفاده كنند.

به همين منظور دولت چين تصميم گرفته است كه سوخت مصرفي ۵. ۳ ميليون خانوار را در زمستان امسال از زغال به انرژي‌هاي كمتر آلاينده تغيير دهد. كاهش استفاده از زغال و زغال‌سنگ در تمامي كارخانه‌هاي بزرگ و پروژه‌هاي عظيم ساختماني نيز به اجرا گذاشته خواهد شد.

 

بخش صنعتي مسبب بيشترين آلودگي است

صنايع بزرگ عامل اصلي آلودگي هوا در شمال چين هستند. اين صنايع مسبب توليد ۴۰ تا ۵۰ درصد از ذرات معلق در هوا محسوب مي‌شوند. به نظر كارشناسان، برنامه جديد چين جهت‌گيري درستي دارد. در منطقه پكن و تيانجين حدود ۴۰۰ ميليون تن زغال و زغال‌سنگ مصرف مي‌شود. استفاده از زغال‌سنگ در منطقه شاندونگ در جنوب پكن نيز به همين ميزان است.

مسئولان چيني بر اين باورند كه بايد هر چه زودتر از مصرف زغال‌سنگ بكاهند و براي توليد صنايع بزرگ به انرژي‌هاي پاك‌تري رو آورند.


برگشت به تلکس خبرها