تلکس خوزنا : كنترل بهداشت محيط و بيماري‌هاي واگير در اولويت مناطق زلزله‌زده
شنبه، 27 آبان 1396 - 12:04     کد خبر: 72902

خبرگزاري ايسنا:سرپرست اورژانس كشور با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه درمان مصدومان زلزله غرب كشور، تاكيد كرد كه در حال حاضر كنترل بهداشت محيط و بيماري‌هاي واگير در اين مناطق اولويت دارد.

پيرحسين كوليوند در برنامه نبض خبر درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه درمان مجروحان زلزله كرمانشاه، اظهار كرد: ما بعد از اين حادثه هفتاد آمبولانس را به ناوگان منطقه اضافه كرديم. علاوه بر آن ۱۰۰ تيم واكنش سريع نيز همراه آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها به منطقه اعزام شدند. اورژانس هوايي نيز توانست با طلوع خورشيد كار خدمت‌رساني را آغاز كند.

وي با بيان اينكه در حال حاضر كار اصلي ما پرداختن به مسائل بهداشت محيط و كنترل بيماري‌هاي واگير است، افزود: معاونت بهداشت وزارت بهداشت براي تزريق واكسن‌هاي مختلف، پايگاه‌هاي خود را راه‌اندازي كرده است. همچنين آب آشاميدني منطقه نيز به ميزان خوبي كلرزني شده است. علاوه بر آن به شيوه دفع لاشه حيوانات، آموزش افراد، مراقبت از مادران باردار و ... نيز پرداخته  مي‌شود.

سرپرست اورژانس كشور ادامه داد: اقدامات استراتژيك اوليه  با كمك هلال احمر و اورژانس انجام و بيمارستان صحرايي مستقر شد. در كمتر از ۲۰ ساعت بيش از ۷۰۰۰ مصدوم به كرمانشاه منتقل شدند. در اين ميان  برخي قطع عضو بودند كه همه آنها تحت عمل جراحي قرار گرفتند و همه اعمال جراحي نيز موفقيت‌آميز بود. تعدادي از بيماران را نيز به تهران و البرز و همدان منتقل كرديم.

كوليوند با اشاره به بستري شدن ۳۷۷۸ نفر از ميان ۷۳۵۰ مجروح اضافه كرد: ساير مجروحان بعد از اينكه تحت درمان قرار گرفتند مرخص شدند.  طي مدت سه روز ۱۵۰۵ عمل جراحي انجام شد كه كار بسيار بزرگي محسوب مي‌شود. فقط در بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه  ۱۳۲۵ عمل جراحي در اين مدت انجام شد.

وي با اشاره به رضايت مصدومان اعزام‌شده به ساير شهرها از عملكرد وزارت بهداشت، تصريح كرد: در حال حاضر از نظر دارو و تجهيزات و دپوي خون و فرآورده‌هاي خوني اصلا دچار كمبود نيستيم. دو هواپيما نيز به عنوان اورژانس هوايي در اختيار ما قرار گرفت كه توانستيم مصدومان را به شهرهاي تهران و همدان منتقل كنيم.

سرپرست اورژانس كشور با بيان اينكه ارائه خدمت به اين تعداد مجروح در مدت زماني كوتاه كاري بي‌سابقه است، بيان كرد: در اين حوادث علاوه بر افرادي كه دچار آسيب شده‌اند، افرادي كه به عنوان خدمتگزار در اين نقاط فعاليت مي‌كنند مانند پزشك و پرستار و ... نيز نياز به حمايت‌هاي روحي و رواني دارند. وزارت بهداشت با ايجاد تيم‌هاي سلامت روان و روانه كردن آنها به محل حادثه توانسته اثرگذاري خوبي در اين زمينه داشته باشد.

كوليوند با اشاره به تجهيز ناوگان اورژانس كشور به آمبولانس‌هاي جديد از طرف وزارت بهداشت نيز گفت: در حال حاضر وزير بهداشت دستور داده است تا هر كدام از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، يك هفته با تمام توان در مناطق زلزله‌زده حضور داشته باشند و تا آخرين لحظه در كنار هموطنان خود بمانند و خدمات بهداشتي، درماني و حمايت‌هاي روحي لازم را ارائه دهند.

سرپرست اورژانس كشور به مردم توصيه كرد كه در صورت بروز سرفه، تب و اسهال در مناطق زلزله‌زده، گزش حشرات و ساير مشكلات جسمي، موضوع را با كادر درمان مستقر در اين مناطق در ميان بگذارند.


برگشت به تلکس خبرها