تلکس خوزنا : فيروز نادري شماره حساب يك موسسه خيريه را منتشر كرد
شنبه، 27 آبان 1396 - 12:05     کد خبر: 72903

خبرگزاري ايسنا:فيروز نادري كه در صفحه اينستاگرام خود از تلاش براي كمك‌رساني به زلزله‌زدگان كرمانشاه خبر داده بود، شماره حساب يك موسسه خيريه براي كمك به دانش‌آموزان زلزله زده را منتشر كرد.

 فيروز نادري محقق ايراني ناسا اعلام كرد كه در تلاش است از طريق ارتباطات خود در تهران به زلزله‌زدگان كرمانشاه كمك مالي كند.

نادري در اينستاگرام خود نوشته است: من براي 10 سال عضو هيئت رئيسه بنياد "كودكان را در مدرسه نگه‌ داريد" بوده‌ام. ما سرمايه‌هايي را جهت كمك به در مدرسه ماندن دانش‌آموزان سخت‌كوش امّا محتاج مالي جمع‌آوري مي‌كنيم.

وي در ادامه آورده است : در حال حاضر از طريق سازمان همكارمان در ايران بنام انجمن يارانه دانش و مهر، بيش از 400 كودك در جنوب تهران را تحت سرپرستي قرار داده‌ايم و اين كار را زير نظر سازمان نظارت براي دارايي‌هاي خارجي(اُ اف‌ اي‌ سي) انجام مي‌دهيم.

پروفسور نادري خاطرنشان كرد: ژيلا كاشف، مدير عامل "كودكان را در مدرسه نگه‌داريد" پس از زلزله‌ مهيب سال 2003، دو ماه را در بم گذراند در حال كمك به رفع نيازهاي كودكاني است كه زندگي و تحصيلات‌شان مختل شده است.

 هيئت رئيسه "كودكان را در مدرسه نگه‌ داريد" تصميم گرفت كه از منابع اين نهاد به صورت مشابه براي كودكان كرمانشاهي نيز استفاده كند و به همين دليل به نيازهاي بلندمدت اين دانش‌آموزان توجه مي‌كنيم.

نادري ضمن اشاره به اين نكته كه پس از مدتي توجه عموم به مسائل ديگر جلب شده و زلزله‌زدگان و نيازهاي آنها فراموش مي‌شوند، گفت: بازگرداندن اين بچه‌ها به وضعيت عادي نيازمند تعهد و صبر بيشتر است.

نادري براي ايرانيان خارج از كشور آدرس سايت صندوق حمايتي خود به نشاني www.keepchildreninschool.org و براي ساكنان ايران شماره حساب موسسه انجمن يارانه دانش و مهر به شماره 81100003713006 نزد بانك پارسيان با شماره شباي IR920540123681100003713006 را منتشر كرده است و از همگان براي كمك به اين كودكان دعوت به عمل آورده است.

فيروز مايكل نادري معاون پيشين مديركل تنظيم راهبردهاي آزمايشگاه پيش‌رانش جت در ناسا و مديركل اكتشافات منظومه خورشيدي (از ۱۵ اوت ۲۰۱۱) بوده است.

فيروز نادري در ۵ فروردين ۱۳۲۵ در شيراز به دنيا آمد. وي تحصيلات متوسطه خود را در ايران به پايان رساند و پس از آن به ايالات متحده آمريكا مهاجرت كرد و تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته مهندسي برق پي گرفت. وي دوره كارشناسي خود را در دانشگاه ايالتي آيووا و كارشناسي ارشد و دكتراي خود را در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي به پايان رساند.

نادري، پس از پايان تحصيل به ايران بازگشت و ضمن گذراندن خدمت سربازي، مدتي در مركز سنجش از دور ايران فعاليت كرد. وي در مدت همكاري خود با ناسا مشاغل فني و مديريتي متعددي را در زمينه ماهواره‌هاي مخابراتي متحرك، رادارهاي سنجش از دور، رصدخانه‌هاي تحقيقاتي اختر فيزيك، اكتشاف مريخ و ساير اجرام منظومه شمسي برعهده داشت.

وي در سال ۱۹۷۶ به آزمايشگاه پيشرانش جت پيوست و به عنوان مدير آزمايش‌هاي پروازي علوم فضا و مدير طرح تفرق‌سنج (Scatterometer) ناسا به كار پرداخت. نادري از سال ۱۹۹۶ مدير برنامه منشاء حيات ناسا بود. علاوه بر اين‌ها وي در مركز مديريت ناسا، سرپرستي برنامه فناوري ارتباطات پيشرفته ماهواره‌اي را برعهده داشت و در آزمايشگاه پيشرانش جت نيز مدير برنامه ماهواره‌هاي متحرك بود. وي از سال ۲۰۰۰ نيز مديريت برنامه تازه تأسيس برنامه مريخ را برعهده گرفت. وظيفه مركز برنامه مريخ آن است كه تمام تحقيقات مربوط به مريخ را هدايت و برنامه‌ريزي كند.

وي در آوريل سال 2000 به سمت مدير پروژه‌هاي اكتشاف مريخ منصوب شد. در پي موفقيت كاوشگرهاي مريخ، نادري به سمت معاون و مدير ارشد برنامه‌ريزي مركز آزمايشگاه پيشرانش جت، از مهمترين مراكز فضايي ناسا منصوب شد و در سمت جديد به عنوان مسوول طراحي برنامه‌ها و راهبردهاي مركز، تجاربش در ماموريت‌هاي مريخ را در مطالعه ساير بخش‌هاي جهان از زمين تا كهكشان‌هاي دور به كار بسته‌ است. وي همچنين مسؤوليت طراحي چشم‌انداز راهبردي پنج تا ۲۰ ساله آزمايشگاه پيشرانش جت را برعهده دارد. وي هم‌اكنون (از سال ۲۰۱۱) به سمت مدير پژوهش‌هاي رباتيك منظومه خورشيدي منصوب شده‌ است.

وي به همراه انوشه انصاري به نمايندگي از اصغر فرهادي در مراسم هشتاد و نهمين دوره جوايز اسكار‏ در سال ۲۰۱۷ شركت كرد.

شهرت نادري بيشتر به خاطر دو كاوشگر مريخ يعني «روح» و «فرصت» بوده‌ است كه با مديريت او اطلاعات زيادي از جمله اميد بيشتر به وجود حيات در مريخ را به بشر داد. او، در سال 2000 در شرايطي كه چندين مأموريت متوالي سازمان فضايي ناسا در پرتاب فضاپيما به سوي مريخ با شكست مواجه شده بود، به مديريت برنامه‌هاي اكتشافات مريخ منصوب شد و توانست طي چهار سال، سه مأموريت مهم از جمله پرتاب دو كاوشگر مريخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقيت به انجام رساند. دريافت بالاترين نشان سازمان فضايي ناسا در بهمن ماه گذشته و انتخاب وي به عنوان موثرترين فرد ايالات متحده در سال قبل از ديگر افتخارات او است.


برگشت به تلکس خبرها