تلکس خوزنا : آلودگي ۶۰ درصدي "بن‌ساي" و "لاكي‌بامبو"هاي چيني و تايلندي
شنبه، 27 آبان 1396 - 12:06     کد خبر: 72904

خبرگزاري ايسنا:رئيس سازمان حفظ نباتات اعلام كرد كه "بن‌ساي" و "لاكي بامبو" با توجه به آلوده بودنشان به آفات و بيماري‌هايي كه ممكن است خسارات ملي به بار آورند، وارداتشان از چين و تايلند ممنوع شده، چراكه ۶۰ درصد محموله‌هاي اين كشورها آلوده هستند.

محمدعلي باغستاني ميبدي اظهار كرد: گرچه واردات گلهايي مانند لاكي بامبو و بن‌ساي ممنوع شده است اما يكي از عوامل اصلي مقابله با اين مسئله خود مردم هستند. چراكه مردم هميشه مي توانند جلوتر از دولت و مسئولان به مقابله با مسائلي كه برخلاف منافع ملي است، بپردازند و دليل اينكه واردات اين گلها از چين و تايلند ممنوع شد اين بود كه ۶۰ درصد محموله‌هايي كه از اين دو كشور وارد مي شد، آلودگي داشت.

وي با اشاره به اينكه سازمان حفظ نباتات وظيفه تامين بهداشت گياهي را بر عهده دارد، افزود: مردم خود بايد به محض ديدن اين محصولات در گل فروشي‌ها يا معابر سازمان حفظ نباتات و ديگر دستگاه هاي متولي را از جمله ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه اين سازمان نيز عضوي از آن است را مطلع كند. البته پيش از اين سازمان حفظ نباتات در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نماينده نداشت اما امروز همه به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين سازمان بايد نماينده‌اي در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز داشته باشد.

رئيس سازمان حفظ نباتات در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا آفت و بيماري گلهايي مانند لاكي بامبو و بن‌ساي به ديگر گياهان نيز سرايت مي كند يا خير؟ ادامه داد: در زمينه آفات گياهي بايد از اين مسئله مطمئن بود كه به هيچ وجه به انسان خسارت و آسيبي وارد نمي كند چراكه تاكنون هيچ موردي از آفات و بيماري‌هاي مشترك بين انسان و گياهان گزارش نشده است اما چرا بن‌ساي ولاكي بامبو ممنوع شدند؟ به دليل اينكه خسارتي كه آنها به بار مي آورند در سطح ملي است و آفتي كه روي بن‌ساي وجود دارد ممكن است روي مركبات ايران نيز اثر بگذارد.

باغستاني ميبدي گفت: يك آفت قرنطينه‌اي وقتي كه به كشور وارد مي شود شناخت كافي در مورد آن وجود ندارد و تا زماني كه شناخت كامل و چگونگي مبارزه با آن صورت بگيرد، آن آفت خسارات سنگيني در كشور به بار آورده است. به همين دليل نمي توان از واردات محصولات كشاورزي كه ممكن است خطرات و مخاطرات بهداشتي و قرنطينه‌اي براي كشور داشته باشند، چشم پوشي كرد.


برگشت به تلکس خبرها