تلکس خوزنا : تقلب در بازار سكه نداريم
شنبه، 27 آبان 1396 - 12:07     کد خبر: 72905

خبرگزاري ايسنا:رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان طلا و جواهر تاكيد دارد كه در سال‌هاي گذشته هيچ‌گونه دستورالعملي مبني بر لزوم فروش سكه‌ به شكل وكيوم شده صادر نشده است.

در ماه‌هاي گذشته در فضاي مجازي اخبار متعددي مبني بر فروش سكه‌هاي تقلبي در بازار منتشر شده و حتي برخي صرافي‌ها نيز نمونه‌هايي از سكه‌هاي تقلبي را روي شيشه‌هاي خود نصب كرده‌اند كه در اين باره سيد حجت شفائي به ارائه توضيحاتي در اين زمينه پرداخت و گفت: به‌عنوان فردي كه سال‌ها در اين صنف فعاليت كرده است، به هيچ عنوان بحث فروش سكه‌هاي تقلبي را قبول ندارم و تأييد نمي‌كنم.

رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان طلا و جواهر اظهار كرد: همانند طلا كه ذات پاكي دارد همكاران ما نيز افرادي پاكدست و متعهد هستند و افرادي كه شرايط دريافت پروانه كسب را دارند هيچ‌گاه اعتبار خود را زير سوال نمي‌برند و براي سودي اندك اعتبار خود را قرباني‌نمي‌كنند، چراكه در اين صنف، اعتبار حرف اول و آخر را مي‌زند.

وي ادامه داد: اين‌كه عده‌اي مي‌آيند و در فضاي مجازي موجي ايجاد مي‌كنند و مدعي مي‌شوند در بازار سكه‌هايي با هويت جعلي به فروش مي‌رسد، موضوعي است كه نياز به پيگيري دارد. اكنون ما با فيلمي مواجهيم كه در آن هيچ‌گونه سند و مدركي براي ادعاي مطرح شده وجود ندارد. بر همين اساس چنين مطلبي از نظر ما قابل استناد نيست.

شفائي همچنين اظهار كرد: اما شايد آن‌چه باعث ايجاد مشكلاتي از اين دست مي‌شود، داستان وكيوم سكه‌ها باشد. در اين صنعت و اتحاديه، ما به هيچ عنوان با وكيوم بودن سكه موافق نبوديم و خود از مخالفان جدي اين شيوه فروش هستيم، زيرا در صورت باز بودن سكه‌ها از نظر وزن مي‌توان به راحتي اصالت آن‌ها را تشخيص داد.

وي تصريح كرد: سكه اصلي براساس كاليبر ترازو، وزني بين هشت گرم و ۱۲۰ تا ۱۳۰ سوت دارد و به راحتي مي‌توان اين وزن را مورد راستي‌آزمايي قرار داد، حتي اگر عيار سكه موجود تغيير كرده باشد در اين مرحله مشخص خواهد شد؛ اما متاسفانه درمورد سكه‌هاي وكيوم شده چنين امكاني وجود ندارد و هر يك از بسته‌هاي وكيوم‌ وزن و شرايط خاص خود را دارد و از قاعده و قانون خاصي پيروي نمي‌كنند.

رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان طلا و جواهر افزود: حتي خود بانك مركزي نيز سكه‌ها را به شكل باز وارد بازار مي‌كند و آن‌چه به‌عنوان بسته‌بندي‌هايي به شكل وكيوم شده مورد استفاده قرار مي‌گيرد حاصل كاري است كه در مراحل بعدي انجام مي‌گيرد و به نظر مي‌رسد در ابتدا اين كار به منظور ارائه شكيل سكه‌هاي طلا باب شده است.

وي ادامه داد: در اين مدت در مواردي حتي مشاهده شده كه از نام و اعتبار همكاران ما سوءاستفاده شده و سكه‌هايي با نام و اثر انگشت‌ آن‌ها وارد بازار شده است.بر همين اساس برخي از اعضاي اتحاديه فروشندگان طلا حتي در اين مورد شكايت‌هايي را به مراجع قضايي تسليم كرده‌اند.

شفائي تصريح كرد: مگر ممكن است در صنفي كه يكي از شفاف‌ترين شيوه‌هاي فروش را دارد چنين تخلفاتي صورت گيرد؟ همكاران ما هنگام فروش انواع طلا، فاكتورهايي صادر مي‌كنند كه در آن تمام اطلاعات از عيار طلاي مصرفي تا وزن و قيمت آن قيد شده و همين فاكتورها چنان سندهاي مطمئني محسوب مي‌شوند كه حتي سال‌ها بعد هم هنگام فروش طلا مورد استناد قرار مي‌گيرند.

وي ادامه داد:حال عده‌اي به منظور سوءاستفاده و منفعت طلبي، نام يك صنف را زير سئوال برده‌اند، اما تاكيد ما بر آن است كه اگر سكه‌اي مشاهده مي‌شود كه در آن از مس، آهن يا آلياژهايي از اين دست استفاده شده باشد اين كالا توسط افراد سودجو وارد بازار شده و حتي ممكن است در بسياري موارد خود همكاران ما هم در اين زمينه قرباني شده باشند و براساس اعتماد به مشتري سكه‌هاي وكيوم شده‌اي را بخرند كه تقلبي است.

شفائي با تاكيد بر نظارت‌هاي مختلفي كه بر كار طلافروشان صورت مي‌گيرد، اظهار كرد: در شرايط فعلي ناظران متعددي از اداره استاندارد گرفته تا اتحاديه‌هاي صنفي و صنعتي بر بازار طلا و جواهر كشور نظارت داشته و در موارد متعدد اصالت كالاهاي موجود در واحدهاي صنفي را مورد بازبيني قرار مي‌دهند، اما معمولا به دليل وكيوم بودن سكه‌ها، اين نظارت‌ها در اغلب موارد روي طلاهاي موجود در واحدها انجام مي‌شود.

رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان طلا و جواهر در پايان گفت: با توجه به شرايط به نظر مي‌رسد كه بايد در خريد و فروش سكه دقت و نظارت بيشتري صورت گرفته و حتي مشتريان اين بازار درخواست كنند كه وكيوم سكه‌ها پيش از خريد باز شود تا امكاني باشد كه افراد براساس وزن كه يكي از شاخص‌هاي تعيين اصالت است به راستي آزمايي كالاي خريداري شده بپردازند


برگشت به تلکس خبرها