تلکس خوزنا : تقدير از پيشكسوتان علمي و فرهنگي در دزفول
شنبه، 27 آبان 1396 - 12:56     کد خبر: 72909

تقدير از پيشكسوتان علمي و فرهنگي در دزفول

به مناسبت هفته كتاب ، به ابتكار  انجمن دوستي دزفول با ساير كشورها  و با همكاري انجمن دوستداران كتاب دزفول ،  از چهره هاي برتر علمي و فرهنگي تقدير به عمل آمد .

 اين مراسم ، بيست و ششم آبان ماه  در كتابخانه دكتر پورمهدي برگزار گرديد و در اين برنامه پرفسور هرمز شمس ، از پيشكسوتان علم  چشم پزشكي در ايران  و دكتر  عبدالرحيم گواهي ، رئيس مركز پژوهش اديان ، مورد تقدير قرار گرفتند.

در اين مراسم ، نادر سعادتي ، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول ، حاج عظيم سرافراز ، رئيس شوراي شهر دزفول و جمعي از دوستداران علم و فرهنگ نيز حضور داشتند .

در آغاز برنامه عليرضا قادرپناه ، مدير انجمن دوستي ، ضمن خيرمقدم به مهمانان برنامه ، پيام تقدير رئيس انجمن هاي دوستي را  به حاضران ابلاغ نمود . وي معرفي و تكريم شخصيت هاي علمي و فرهنگي را بخشي از اهداف انجمن هاي دوستي  برشمرد و در اين راستا ، حمايت هاي از برنامه هاي فرهنگي  را مورد تاكيد قرار داد و افزود راه رسيدن به توسعه اجتماعي با  رشد فرهنگي جامعه  امكان پذير است  .

دزفول مهد  فرهنگ و تمدن

استاد محمد حسين حكمت فر ، پژوهشگر تاريخ و فرهنگ دزفول ، در زمينه تاريخچه  جندي شاپور  و قدمت فرهنگي اين ناحيه مطالبي را بيان نمود وي در بخشي از سخنان خود به  مفاخر دزفول  از جمله شيخ اسماعيل قصري و كاشف دزفولي و شاگردان آنها اشاره كرد . حكمت فر دزفول را  جايگاه ظهور تمدن و علم معرفي نمود و افزود  ويژگي هاي تاريخي و فرهنگي اين سرزمين ابعاد گوناگوني دارند كه  شناخت آنها مستلزم مطالعه و پژوهش است .

بنيانگذاران چشم پزشكي در ايران

سخنران بعدي برنامه ، پرفسور هرمز شمس بود . وي كه فرزند پرفسور محمد قلي شمس بنيانگذار علم  چشم پزشكي در ايران است ، ابتدا در باره تاريخچه علم چشم پزشكي در ايران  مطالبي بيان نمود و  نقش دانشگاه جندي شاپور را پيش از اسلام در توسعه علم پزشكي مورد تاكيد قرار داد . وي در ادامه  به نقش پدر بزرگ و پدر خود در توسعه علم چشم پزشكي در ايران اشاره كرد و افزود : پدر بزرگم از اولين كساني بود كه براي تحصيل به خارج از كشور اعزام شد و سال هاي بعد كه استاد چشم پزشكي دارالفنون گرديد ، براي توسعه اين رشته در ايران  همت گماشت . وي با كمك استادان غيرايراني دارالفنون  تعدادي از دانش اموختگان اروپايي را در رشته چشم پزشكي به ايران دعوت كرد .

 پرفسور شمس افزود بعدها پدرم نيز براي ادامه  تحصيل به پاريس رفت كه پس از بازگشت از پاريس ، براي توسعه چشم پزشكي و براي مداواي بيماران  تلاش هاي بسياري كرد .

پرفسور  محمد قلي شمس در   سال 1327  به دليل شيوع بيماري تراخم  در ايران ، تعدادي از پزشكان  اروپايي را  به ايران دعوت  نمود از جمله آنتوان رگنر ، پزشك اتريشي تبار  را به دزفول دعوت مي كند . حضور اين پزشك در دزفول و تلاش  تيم پزشكي او در مداواي  بيماران  ، از رويدادهاي مهم تاريخ دزفول به شمار مي آيد و نقش به سزايي در كاهش بيماري تراخم  داشت .

پرفسور شمس افزود ، با تلاش هاي پدرم ، در آن سالها تجهيز بيمارستان ارتش و عمل هاي جراحي چشم  و پيوند قرنيه در ايران  رقم خورد  و چند سال بعد از آن با پيشنهاد پدرم  به وزير علوم آن زمان ، بيمارستان فارابي  در تهران تاسيس شد . بعد از انقلاب نيز اين دانشگاه توسعه پيدا كرد و امروزه يكي از بزرگترين بيمارستان هاي  خاورميانه است .

پرفسور شمس در پايان ، عامل مهم در كسب موفقيت هاي پدر را  پشتكار و همت او  براي رسيدن به هدف مي داند .

گفتني است پرفسور هرمز شمس ، متولد 1317 تهران است كه تحصيلات دبيرستاني را در تهران گذراند و تحصيلات دانشگاهي را  تا مرحله فوق تخصص چشم در  امريكا و فرانسه دنبال كرد . وي چند سالي نيز در بيمارستان هاي فرانسه به طبابت مشغول بود . سپس به ايران بازگشت و در حال حاضر عضو هيئت علمي و استاد گروه چشم پزشكي بيمارستان فارابي تهران است .

دين و  زبان  دو ركن توسعه  فرهنگي

سخنران بعدي دكتر عبدالرحيم گواهي ، استاد عرفان و فلسفه  و رئيس مركز پژوهش اديان بود . وي  در سابقه فعاليت هاي خود ، دبير كل سازمان همكاري منطقه اي اكو  سال هاي (  79 تا 81 ) و سفير ايران در كشورهاي ژاپن ، سوئد ، نروزژ و فنلاند را  نيز دارد .

دكتر گواهي در آغاز به روابط گوناگون بين ملت ها اشاره كرد و رابطه فرهنگي را اساسي ترين رابطه بين ملت ها برشمرد .

وي نقش فرهنگ را در ارتباط ملت ها  مورد تاكيد قرار داد و خاطرنشان كرد  فرهنگ ايران بر دو ستون استوارست : زبان   فارسي  و دين اسلام .

دكتر گواهي افزود دين اسلام موجب شده است با شصت كشور دنيا و با بيش از يك ميليارد از جمعيت دنيا  ، زمينه مشترك داشته باشيم  و اين اشتراك ،  توسعه روابط فرهنگي را فراهم مي كند . از طرفي زبان فارسي نيز زباني است كه به جز ايران در بيست و نه كشور ديگر نيز شناخته شده است و دانشمندان معتقدند بعد از يوناني ، دومين زبان كلاسيك جهان است . رئيس مركز پژوهش اديان در ادامه ، توانايي هاي زبان فارسي را  از نظر واژه سازي ، ساخت ضرب المثل و فرهنگ لغت ،  منحصر به فرد برشمرد . وي خاطرنشان كرد آثار هنري و ادبي عامل پيوند فرهنگي ملتها هستند و كساني چون فردوسي ، سعدي ، حافظ و مولوي شخصيت هاي بزرگي در حوزه  ادبيات هستند كه نه تنها در ايران بلكه در جهان شناخته شده اند و آثارشان زمينه تبادل فرهنگ و رشد ترجمه را نيز فراهم مي سازد.

دكتر گواهي فعاليت انجمن هاي دوستي ملت ها و رايزني هاي فرهنگي را ، تلاشي ارزشمند دانست كه ملت ها را به هم نزديك مي كند و خاطرنشان كرد سالهايي كه در كشورهاي سوئد و ژاپن  سفير بودم ، دفتر دوستي ايران با ژاپن و دفتر دوستي با سوئد را نيز فعال كرده ام و كرسي هاي عرفان شناسي ، شيعه شناسي و ادبيات نيز برگزار مي كرديم .

توسعه اجتماعي در گرو آينده نگري

در بخشي از برنامه حاج عظيم سرافراز ، رئيس شوراي اسلامي شهر دزفول ، ضمن خير مقدم به مهمانان برنامه و تقدير از شبكه انجمن هاي دوستي ، ثبت جهاني  دانشگاه جندي شاپور  را با قدمت بيش از هزار و هفتصد سال نقطه عطفي در تاريخ ايران و به ويژه دزفول دانست . وي افزود قدمت فرهنگ و تمدن در جندي شاپور ، مؤيد پيشينه علمي و فرهنگي اين ناحيه است. سرافراز  خاطر نشان كرد براي توسعه اجتماعي  بايد نگاهمان به جلو باشد و از تجارب خود درس بگيريم .

************************************************************

گفتني است دعوت از پرفسور شمس به دزفول ، با پيشنهاد و پيگيري  آقاي احمد افشاريان زاده صورت گرفت . احمد افشاريان زاده از اعضاي فعال انجمن دوستي دزفول است كه  براي معرفي و تقدير از پيشكسوتان علمي و فرهنگي در اين انجمن تلاش مي كند  و زمينه اجراي چنين برنامه هايي را فراهم مي سازد .

همچنين مديريت اجرايي اين برنامه را  نيز آقاي شهروز فرحمند از اعضاي فعال انجمن دوستي  بر عهده داشتند .

در پايان اين مراسم از طرف مدير شبكه انجمن هاي دوستي دزفول ،  لوح تقدير  و هدايايي به رسم يادبود  به مهمانان اين برنامه تقديم شد .

 

فاطمه سادات   اشرفي زاده


برگشت به تلکس خبرها