تلکس خوزنا : راهي براي يافتن گوشي‌ سرقتي
شنبه، 27 آبان 1396 - 15:02     کد خبر: 72914

خبرگزاري ايسنا:اگر مي‌خواهيد زماني كه گوشي حاوي سيم‌كارتتان مفقود شد يا به سرقت رفت، آن را بيابيد، مي‌توانيد از راهكارهايي كه اپراتورهاي تلفن در نظر گرفته‌اند استفاده كنيد.

 حتما براي شما يا يكي از آشنايانتان پيش آمده كه گوشي خود را در جايي گم كرده و يا تلفن همراهتان به سرقت رفته باشد. با هزينه‌هايي بالايي كه امروزه براي خريد گوشي‌هاي هوشمند صرف مي‌شود، لازم است راهكاري وجود داشته باشد كه بتوان با استفاده از آن، حداقل براي يافتن گوشي اقداماتي را انجام داد. در اين گزارش روش‌هايي كه توسط اپراتورها براي يافتن گوشي‌هاي مفقودشده در نظر گرفته شده، معرفي مي‌شود.

روش رديابي گوشي در اپراتور اول

مشتركان همراه اول براي رديابي گوشي مفقودشده يا به سرقت‌رفته خود مي‌توانند شماره سريال گوشي مندرج روي جعبه گوشي را از طريق خطوط دائمي همراه اول، ارسال و سرويس رديابي گوشي را فعال كنند.

سرويس رديابي گوشي تا ۱۰ روز پس از دريافت شماره سريال، به جست‌وجوي گوشي مفقودشده مي‌پردازد و در پايان در صورت موفقيت در رديابي گوشي، نتيجه را از طريق پيامك به اطلاع مشترك مي‌رساند تا مشترك ساير مراحل حقوقي را از طريق مراجع ذي‌ربط پيگيري كند. درصورت عدم موفقيت در رديابي، مشترك مي‌تواند براي رديابي مجدد گوشي خود اقدام و سرويس را مجددا فعال كند.

براي فعال‌سازي سرويس رديابي گوشي، مي‌توان از كد دستوري *۱۰*۲۱۴۱*سريال گوشي#، براي غيرفعال‌سازي اين سرويس از كد *۱۰*۲۱۴۲# و براي دريافت راهنما از كد *۱۰*۲۱۴۳# استفاده كرد. فعال‌سازي اين طرح براي مشتركان همراه اول رايگان است.

روش رديابي گوشي در اپراتور دوم

مشتركان ايرانسل نيز هنگام مواجه شدن با مشكل گم شدن يا به سرقت رفتن گوشي، بايد ابتدا سيم‌كارت خود را مسدود كنند. براي اين كار لازم است با شماره ۷۰۰ يا ۷۰۳۳ (از خط ايرانسل) يا ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ يا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ (از ساير خطوط) تماس بگيرند و براي درخواست مسدود كردن سيم‌كارت اقدام كنند.

با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، كاربر كد #۶۱۰۱*  را از يك خط ايرانسلي شماره‌گيري مي‌كند. آنگاه پيام‌هايي درباره ضوابط استفاده از سرويس، تاييديه كسر هزينه ثبت درخواست از اعتبار موجود در سيم‌كارت ايرانسل، سيم‌كارت فعال در گوشي در زمان مفقودي، مراحل و مدت زمان مسدودي سيم‌كارت برايشان ارسال مي‌شود. پس از آن كافي است كاربر شماره سريال ۱۵ رقمي گوشي (درج‌شده روي جعبه گوشي) مفقودشده را وارد كند.

درخواست رديابي از طريق اين سامانه پيامكي صرفاً بايد از طريق يك سيم‌كارت ايرانسل (به غير از سيم‌كارت مورد درخواست رديابي) صورت گيرد. همچنين براي ثبت درخواست رديابي حداقل پنج روز بايد از تاريخ مسدودي سيم‌كارت گذشته باشد. در صورت اقدام پيش از پنج روز، شماره موجود در گوشي مفقودي/مسروقه به عنوان سارق به مراجع قضايي اعلام مي‌شود كه موجب مردود شدن نتيجه رديابي خواهد شد.

هزينه استفاده از خدمات سرويس رديابي در اپراتور ايرانسل ۱۰۰ تومان به ازاي ثبت هر درخواست است. اگر سيم‌كارت شما اعتباري باشد اين هزينه از اعتبار سيم‌كارت‌تان كسر مي‌شود و در صورتي كه سيم‌كارت شما دائمي باشد، اين هزينه به صورتحساب دوره بعد شما اضافه مي‌شود. البته تا زمان تكميل فرآيند ثبت درخواست و دريافت اين پيامك، هيچ هزينه‌اي از حساب شما كسر نمي‌شود.

پس از ثبت موفق شماره سريال گوشي اين پيامك براي شما ارسال مي‌شود: «درخواست شما ثبت شد، پاسخ ظرف ۴۸ ساعت از طريق پيامك ارسال خواهد شد.» پس از ۴۸ ساعت پيامكي حاوي نتيجه رديابي دريافت مي‌كنيد. اين سرويس صرفاً مثبت يا منفي بودن نتيجه رديابي را مشخص مي‌كند و ارائه اطلاعات هويتي مربوط به فرد استفاده كننده از گوشي مستلزم ارائه دستور قضايي است.

در صورت مثبت بودن پاسخ، پيامكي مبني بر نتيجه رديابي شامل تاريخ رديابي براي شما ارسال مي‌شود. در اين صورت شما مي‌توانيد به مراجع قضايي مراجعه كنيد و براي دريافت دستور قضايي مربوط اقدام كنيد. كد پيگيري و تاريخ رديابي بايد حتما در نامه قضايي ذكر شود. حداكثر مهلت ارائه نامه مزبور به شركت ايرانسل نيز شش ماه از تاريخ وصول پيامك است. در صورت منفي بودن پاسخ، مي‌توانيد حداقل پنج روز پس از دريافت پيامك اول مجدداً درخواست رديابي خود را ثبت كنيد.


برگشت به تلکس خبرها