تلکس خوزنا : وام 10 ميليوني به مددجويان زلزله‌زده و افزايش ۲ برابري مستمري‌شان تا پايان سال
شنبه، 27 آبان 1396 - 16:51     کد خبر: 72919

خبرگزاري ايسنا:رئيس سازمان بهزيستي كشور از دو برابر شدن مستمري مددجويان بهزيستي در مناطق زلزله زده و پرداخت وام ۱۰ ميليوني به آنها خبر داد.

 محسني بندپي امروز در نشست خبري كه به منظور تشريح اقدامات سازمان بهزيستي در پوشش زلزله كرمانشاه انجام داده است، گفت: حادثه تلخ شامگاه يكشنبه هفته قبل كه زلزله‌اي بيش از هفت ريشتر كرمانشاه را به لرزه درآورد، باعث مرگ و مجروحيت تعداد زيادي از هموطنان شد، نمايندگان سازمان بهزيستي نيز به عنوان سازمان تخصصي و حمايتي از روز دوشنبه به سرپرستي معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي در قالب تيم‌هاي حمايت رواني و اجتماعي به همراهي مديركل مشاركت‌هاي مردمي و مدير روابط عمومي براي بررسي وضعيت مناطق زلزله زده به اين استان سفر كردند.

وي با بيان اينكه اولويت فعاليت‌هاي ما در شهرستان سرپل ذهاب و با رويكرد شناسايي افرادي كه در اين حادثه دچار معلوليت و ضايعه نخاعي شده بودند، بود، گفت: ۲۰ گروه پنج نفره تيم فوريت‌ها كه شامل ۱۰۰ مددكار مي‌شوند، تا پايان سال ۱۳۹۶ به صورت چرخشي در مناطق  زلزله زده حضور خواهند داشت.

وي با بيان اينكه تيم محب به مناطق زلزله زده با رويكرد حمايت از كودكان و زناني كه سرپرست خانوار خود را از دست داده‌اند، به منطقه اعزام شدند، گفت: تاكنون ۱۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان كمك غيرنقدي  و ۴۵۰ ميليون تومان كمك نقدي از سوي خيرين و هموطنان جمع‌آوري شده است و در كنار آن ۶۲ ماشين آفرود از البرز به مناطق صعب‌العبور و كوهستاني مناطق  زلزله اعزام شدند تا اقلام امدادي را به مناطق زلزله زده كه خودروي عادي امكان دسترسي به آن را ندارد، برسانند.

رييس سازمان بهزيستي همچنين از اسكان همراهان مجرحان زلزله زده كه به استان‌هاي البرز و تهران اعزام شده بودند، خبر داد و گفت: ‌در استان البرز ۲۰ نفر از همراهان را در مكان‌هاي مختلف اسكان داديم و به ۳۸ مصدوم كه پس از ترخيص و اتمام اقدامات پزشكي قصد بازگشت به مناطق خود را داشته، لوازم امدادي همچون چادر، اقلام بهداشتي و ... داديم.

وي با بيان اينكه ۱۱۸ نفر در پي اين زمين لرزه دچار معلوليت شدند، تاكنون شناسايي شده است، گفت: ۲۰ نفر از اين معلولان دچار ضايعه نخاعي شده‌اند و امكان افزايش تعداد معلولان نيز وجود دارد.

به گفته بندپي ۹ كانكس در مناطق زلزله‌زده به عنوان مهد كودك فعاليت خود را آغاز كرده‌اند.

وي با بيان اينكه گروه‌هاي محب و اورژانس اجتماعي در حال ارائه خدمات و حمايت‌هاي رواني و اجتماعي به زلزله زدگان هستند، گفت: سازمان نظام روانشناسي، انجمن مددكاران و انجمن روانشناسان نيز اعلام آمادگي كردند تا در كنار بهزيستي به مردم حمايت‌هاي رواني و اجتماعي بدهند تا آثار ناشي از حادثه به حداقل برسد.

وي با بيان اينكه تاكنون ۲۳۶۰ ساعت مشاوره رواني و حمايتي انجام شده است، گفت: از همه استان‌هاي كشور درخواست كرديم كه حداقل يك ماشين اورژانس اجتماعي خود را به مناطق زلزله زده ارسال كنند و همچنين از تهران نيز هشت خودروي اورژانس اجتماعي به مناطق زلزله زده اعزام شد كه در قالب اورژانس اجتماعي و تيم‌هاي روانشناختي كار خود را انجام مي‌دهند.

وي با بيان اينكه تيم‌هاي محب به بررسي آثار و مشكلات ناشي از حوادث اين‌چنيني تشكيل شده‌اند، گفت: تيم محب، مداخله رواني و حمايتي و همچنين روانشناختي دارد چرا كه ما معتقديم مددكاري يك علم است و مشاوره براي زلزله زدگان و افرادي كه بستگان خود را در حوادث اين‌چنيني از دست داده‌اند، مي‌تواند شرايطي را فراهم كند كه كمتر در معرض آسيب قرار گيرند.

بندپي با بيان اينكه ۳۶ نفر از مددجويان بهزيستي در اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند، به ايسنا گفت: تاكنون گزارشي مبني بر اينكه كودكي سرپرستان خود را از دست داده است، شناسايي نكرده‌ايم البته در فضاي مجازي كليپي مبني بر اينكه يك كودك دچار معلوليت ذهني در كنار مادر خود در روستايي دورافتاده قرار دارد،  تيم‌هاي بهزيستي نسبت به شناسايي اين مادر و كودك كه در روستاي زرده قرار داشته‌اند، شتافتند و اين در حاليست كه گروه‌هاي حامي حمايت از حقوق دارندگان كودك نيز در استان كرمانشاه مستقر شدند.

وي با بيان اينكه فردي در دامغان اعلام كرده كه ۷۰ نفر از اين كودكان را پذيرش مي‌كند، گفت: اولويت ما استقرار اين كودكان در منطقه است چرا كه شايد اين كودكان پدر و مادر خود را از دست داده باشند اما خانواده و فاميلي دارند كه كودك مي‌تواند در كنار آنها باشد.

وي با بيان اينكه استقرار و راه‌اندازي ادارات بهزيستي در مناطق زلزله زده كه دچار آسيب شده‌اند، در دستور كار قرار  دارد، گفت: اداره بهزيستي سر پل ذهاب از روز چهارشنبه فعاليت خود را آغاز كرده كه بايد بگويم اولين اداره بود كه در مناطق زلزله زده فعاليت خود را آغاز كرد و تا پايان امروز نيز ساير ادارات بهزيستي در مناطق زلزله فعاليت خود را از سر مي‌گيرند.

وي با بيان اينكه مستمري مددجوياني كه تحت پوشش بهزيستي قرار دارند تا پايان سال دو برابر پرداخت مي‌شود، گفت: همچنين معلولاني از خدمات حمايتي ما برخوردار خواهند شد و ۸۰۰ نفر از پشت نوبتي نيز زير پوشش سازمان قرار مي‌گيرند.

به گفته وي تيم تعيين شدت معلوليت بهزيستي نيز در استان كرمانشاه مستقر شده و خدمات به معلولين تا زماني كه ديگر نيازي به ارائه خدمات نداشته باشند، ادامه خواهد داشت.

وي ضمن درخواست از مردم براي واريز كمك‌هاي نقدي خود به حساب بهزيستي گفت: كانكس، والور نفتي و نايلون از ديگر اقلام مورد نياز براي مناطق زلزله زده است.

وي با بيان اينكه وام ۱۰ ميليوني براي مددجويان بهزيستي در مناطق  زلزله زده در نظر گرفته شده است، گفت: دولت اعلام كرده كه به آسيب‌ديدگان زلزله كرمانشاه وام مي‌دهد اما برخي از مددجويان ما در اين مناطق حتي امكان استفاده از اين وام ندارند كه در نظر داريم طي رايزني‌ها با بنياد مسكن، بنياد مستضعفان و خيرين شرايط را براي مددجويان بهزيستي در مناطق زلزله زده به مانند خانوارهاي دو معلوله ايجاد كنيم تا هر چه زودتر داراي مسكن و سرپناه شوند كه در حال حاضر رايزني‌ها ادامه دارد.


برگشت به تلکس خبرها