تلکس خوزنا : زيرساخت بزرگترين مجتمع ماهيان خاوياري كشور در دزفول مهيا شده است
پنجشنبه، 28 دی 1396 - 07:49     کد خبر: 74643

ايرنا:مدير كل دفتر بازرسي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان شيلات كشور گفت:با پيگيري انجام شده زير ساخت بزرگترين مجتمع پرورش ماهيان خاوياري كشور در دزفول آماده شده است.

ناصر كرمي راد روز چهارشنبه در جريان بازديد از مجتمع ماهيان خاوياري دزفول افزود:در حال حاضر 82 مزرعه فعال پرورش ماهيان خاوياري در سطح كشور وجود دارد كه سه مزرعه آن در استان خوزستان واقع شده است.
وي افزود:بزرگترين مجتمع پرورش ماهيان خاوياري در سطح كشور و شايد جهان مجتمع50 هكتاري دزفول است كه قرار است 40 مزرعه 50 تني در آن احداث شود.


وي با بيان اينكه امروز نشستي با پرورش دهندگان و مشاوران اين مزارع برگزار شد و كارشناسي هاي لازم با حضور بخش خصوصي انجام شده است گفت:پتانسيل خوبي در زمينه پرورش ماهيان خاوياري در خوزستان وجود دارد و ميانگين رشد ماهيان خاوياري در استان خوزستان سه برابر شمال كشور است .
كرمي راد اضافه كرد:وجود آب، خاك و شرايط جوي بسيار خوب در استان خوزستان باعث شده اين مجتمع توسط شيلات استان و كشور حمايت شود.


اين مسئول شيلات كشور با بيان اينكه از هفت سال پيش صيد ماهيان خاوياري در درياي خزر ممنوع اعلام شده گفت: سال گذشته با تلاش بخش خصوصي سه تن خاويار پرورشي در كشور توليد شد و جاي بسي خوشحالي است كه از اين ميزان دو تن در بازار داخلي مصرف شد و فقط يك تن آن به بازار خارجي صادر شده است.
كرمي راد افزود:امسال پيش بيني مي شود بالاي چهار يا پنج تن خاويار پرورشي در كشور توليد شود كه حاصل رشد ماهيان خاوياري به صورت تصاعدي است زيرا برند خاويار ايران در جهان برند خوبي است و حتي اگر قيمت خاويار جهاني به حداقل برسد توليد خاويار در كشور ما همچنان مقرون به صرفه و سود ده است .


سرپرست فرمانداري دزفول نيز به ايرنا گفت:با راه اندازي مزارع پرورش ماهيان خاوياري دزفول 2 هزار تن گوشت ماهي خاوياري در كنار خاويار توليد خواهد شد .
ارسلان شهني افزود:عمليات اجرايي اين مجتمع آغاز شده و با پيگيري انجام شده مجوز لازم براي احداث كانال آب و شبكه برق براي اين مجتمع صادر شده ضمن اينكه عمليات تسطيح و زير ساخت آن نيز اجرا شده است .


وي افزود: شبكه برق اين مجتمع در هفته هاي آينده وصل مي شود و آب مورد نياز آن نيز بزودي تامين خواهد شد .
سرپرست فرمانداري دزفول اضافه كرد:در فاز نخست اين مجتمع 10 توليدكننده وارد عمل شده و در هر مزرعه پيش بيني توليد 50 تن گوشت خاويار شده است.
بزرگترين مجتمع پرورش ماهيان خاوياري كشور در دزفول شامل 55 مزرعه پرورش آبزيان و ماهي خاوياري است كه در فاز اول براي احداث هر مزرعه 15 ميليارد ريال از سوي بخش خصوصي هزينه مي شود.


بخش شيلات اين شهرستان براي نخستين بار امسال موفق به توليد 120 كيلوگرم خاويار از ماهيان خاوياري پرورشي شد.
هشت مزرعه پرورش ماهي گرمابي مجوزدار،يك مزرعه ماهي سردابي و مقداري مزرعه بدون مجوز در دزفول فعال است.


برگشت به تلکس خبرها