تلکس خوزنا : توصيه‌هاي بهداشتي براي مصرف آب شرب سالم در سفر
دوشنبه، 28 اسفند 1396 - 23:34     کد خبر: 76416

خبرگزاري ايسنا:رئيس مركز بهداشت خوزستان در آستانه عيد نوروز، توصيه‌هايي را براي مصرف آب شرب سالم به شهروندان مطرح كرد.

دكتر شكرالله سلمان‌زاده با تأكيد بر لزوم توجه مسافران نوروزي به سالم بودن آب شرب مصرفي خود اظهار كرد: به مسافران و گردشگران نوروزي توصيه مي‌شود آب شرب مورد نياز خود را يا از منزل به همراه داشته باشند يا از آب شرب بسته‌بندي شده استفاده كنند و به هيچ وجه از آب خام، آب چشمه، آب رودخانه، رود، آب شير و مخازن نامطمئن استفاده نكنند.

وي ادامه داد: در سال‌هاي قبل شاهد اپيدمي‌هاي بيماري‌هاي مختلفي از جمله هپاتيت A و انواع عفونت‌هاي روده‌اي در ميان مسافران نوروزي به دليل مصرف آب شرب غيربهداشتي بوديم. بنابراين مسافران بايد از مصرف آب از منابع غيرمطمئن يا همان آب خام اكيدا پرهيز كنند.

رئيس مركز بهداشت خوزستان با اشاره به نمونه‌برداري از آب مراكز عرضه و فروش آب شرب در قالب طرح سلامت نوروزي وزارت بهداشت تصريح كرد: در قالب اين طرح، نظارت‌ها و بازرسي‌هاي بهداشتي به صورت تشديد يافته از 15 اسفند امسال تا 15 فروردين 97 انجام مي‌شود.

سلمان‌زاده ادامه داد: در اين طرح، تعداد زيادي از همكارن و بازرسان ما فعاليت دارند و ضمن تشديد بازرسي از مراكز و اماكن تهيه و توزيع و عرضه غذا، نمونه‌برداري از آب را نيز انجام مي‌دهند.

وي با اشاره به اصول بهداشتي براي شنا در رودها و رودخانه‌ها يا كانال‌هاي آب بيان كرد: مسافران و گردشگران بايد از شنا در شناگاه‌هاي غيررسمي چه رودخانه‌ها و چه استخر و كانال، اكيدا خودداري كنند زيرا علاوه بر خطر غرق‌شدگي در شناگاه‌هاي غيررسمي، ابتلا به بيماري‌هاي بسياري از جمله بيماري‌هاي پوستي، گوارشي، ريوي و چشمي در پي شنا در اين شناگاه‌ها محتمل است.

رئيس مركز بهداشت خوزستان افزود: شهروندان و گردشگران براي شنا تنها به شناگاه‌هاي رسمي كه تابلوي مركز بهداشت در كنار آنها نصب شده و آب اين شناگاه‌ها چه از لحاظ شيميايي و چه از لحاظ ميكروبي تأييد شده است، بروند. نيروهاي نجات غريق نيز در جوار اين شناگاه‌ها مستقر هستند و در صورت لزوم وارد عمل مي‌شوند.

سلمان‌زاده گفت: از شهروندان مي‌خواهيم در صورت مواجهه با هرگونه تخلف و يا مشكلات بهداشتي در مراكز تهيه، توزيع و عرضه غذا و همچنين مراكز استراحتگاهي يا عمومي و يا تفريحي، فورا مراتب شكايت خود را با سامانه تلفني 190 در ميان بگذارند تا در اسرع وقت به شكايت آنها پاسخ داده شود.


برگشت به تلکس خبرها