تلکس خوزنا : اكران فيلم خارجي در سينماها محقق مي شود؟
سه شنبه، 29 اسفند 1396 - 04:10     کد خبر: 76424

خبرگزاري ايسنا:حبيب اسماعيلي درباره اكران فيلم خارجي در سينماها گفت: اگر قرار باشد براي اكران يك فيلم خارجي آن را قلع و قمع كرد تا امكان نمايش‌ آن فراهم شود، مخاطبان زيادي را در سينما به خود جلب نمي‌كند.

با توجه به انتشار اخير نظام‌نامهي اكران سراسري سينماي ايران در قسمتي از اين نظام‌نامه به اكران فيلم‌هاي خارجي اشاره شده است. درباره جزئيات اين بخش از نظام‌نامه اكران اينگونه آمده است كه نمايش فيلم خارجي پس از اخذ پروانه نمايش و حواله اكران بر اساس شرايطي مانند اكران در سانس‌هاي فوق العاده، در پرديس‌هاي سينمايي مجاز است و تامين و توزيع فيلم خارجي در اختيار موسسه رسانه‌هاي تصويري است و سهم اين موسسه از فروش جهت كمك به هزينه‌هاي درماني و نيازهاي ضروري دست‌اندركاران سينما به حساب ويژه‌اي كه به همين منظور توسط خانه سينما افتتاح مي‌گردد، واريز مي‌شود اما وضعيت اكران فيلم خارجي و موافقان،مخالفان هميشه جاي بحث داشته است.

 

محمدقاصد اشرفي رئيس انجمن سينماداران در گفت‌وگويي با ايسنا با اشاره به نظام‌نامه جديد اكران و پخش فيلم‌هاي خارجي در سينماها بيان كرد: سينماهايي كه تعداد سالن‌هاي زيادي دارند مانند پرديس‌هاي سينماي، اين امكان براي آن‌ها ايجاد شده است كه بتوانند در سانس فوق‌العاده فيلم خارجي نمايش بدهند اما چون اين فيلم‌ها در سانس‌هاي فوق‌العاده اكران مي‌شود فكر نمي‌كنم مخاطب زيادي را به خود جلب كنند، اما مي‌شود با تبليغات آن را جا بياندازند.

او در ادامه افزود: باز هم جاي شكر دارد كه اين امكان‌سنجي را ايجاد كرده‌اند تا فيلم خارجي در سينماها اكران شود. خواسته ما اين بود كه سانس‌هاي بيشتري به فيلم خارجي اختصاص داده شود ولي اين به آن معنا نيست كه جاي توليدات ايراني را بگيرد بلكه از اين طريق مشتريان جديد به سينما آورده مي‌شوند و اين شيوه به توليدات داخلي ضرر نمي‌رساند بلكه باعث رونق آن‌ها نيز خواهد شد. اين مثل زماني است كه براي اجراي تئاتر در سينماها هم مخالفت مي‌شد اما در نهايت هم باعث رونق سينما و هم تئاتر شد.

اشرفي در پايان درباره سهم‌بندي‌اي كه از فروش فيلم‌هاي خارجي عايد سينمادار و موسسه رسانه‌هاي تصويري مي‌شود، بيان كرد: قطعا اين سهم‌بندي به نفع سينما نيست اما نكته اينجاست كه اين مقدار سهم از فروش فيلم خارجي قرار است به اهالي خانه سينما اختصاص داده شود و براي كارهاي درماني و نيازهاي ضروري آن‌ها در نظر گرفته شده است بنابراين در نهايت مشكلي ايجاد نمي‌شود و به خود سينماي ايران برمي‌گردد.

در ادامه حبيب اسماعيلي تهيه‌كننده و پخش‌كننده سينمايي درباره اكران فيلم‌هاي خارجي در سينما اظهار كرد: ما چون توليدكننده سينماي ايران هستيم قطعا اولويت‌مان بر روي فيلم‌هايي است كه ساخت كشور خودمان باشد اما مشكلي كه با آن مواجه هستيم مخصوصا در شش ماهه دوم سال كمبود سالن‌ها، تك سالن بودن سينماها، چرخشي شدن زمان اكران فيلم‌ها و فيلم‌سوزي‌هايي است كه صورت مي‌گيرد. اين نشان مي‌دهد كه عرضه و تقاضا در سينماي ايران تناسب ندارد و با اين وجود اكران فيلم‌هاي خارجي چگونه خواهد بود؟

او ادامه داد: پيش‌بيني شده كه فيلم‌هاي خارجي در سانس‌هاي محدود و يا فوق‌العاده اكران شوند. ما به عنوان سينماگر دلمان مي‌خواهد هميشه چراغ سينما روشن باشد و شرايطي بوجود نيايد كه با حضور فيلم‌هاي خارجي احاطه‌ بر سينماي ايران ايجاد شود. در نهايت اين كمبود سالن‌هاست كه باعث دلواپسي ما شده است.

اين پخش كننده با تأكيد بر اينكه "قرار است چگونه فيلم‌هاي خارجي را با توجه به معيارهاي سينماي ايران به نمايش دربياورند"، گفت: اكنون فيلم‌هاي داخلي به عناوين مختلف دچار تغيير مي‌شوند، با توجه به اينكه مردم امكان دسترسي به انواع فيلم‌هاي خارجي را دارند، آيا اصلا از اكران اين فيلم‌هاي خارجي در سينما استقبال مي‌شود؟ در ظرف يكي دو سال گذشته هم اين روش چند بار تكرار شده ولي من نديدم كه از اين فيلم‌ها استقبال شود.

اسماعيلي در پايان گفت: اگر قرار باشد براي اكران يك فيلم خارجي آن را قلع و قم كرد تا امكان نمايش‌ آن فراهم شود، قطعا مخاطبان زيادي را به خود جلب نمي‌كند و اين را هم بايد ذكر كنيم كه ما تهيه‌كننده‌ها با سينماداران رابطه نزديكي داريم و اگر سينما تماشاگر كمي داشته باشد قطعا دغدغه ما هم هست. اين سهمي هم كه از فروش اين فيلم‌ها به موسسه رسانه‌هاي تصويري تعلق پيدا مي‌كند، راهكار مثبتي است كه در نهايت قرار است به وضعيت اهالي خانه سينما كمك كند.


برگشت به تلکس خبرها