تلکس خوزنا : پيش‌بيني هواي كشور در هفته اول فروردين ۹۷
سه شنبه، 29 اسفند 1396 - 04:11     کد خبر: 76425

خبرگزاري ايسنا:رييس سازمان هواشناسي شرايط جوي كشور را در هفته اول فروردين ماه پيش‌بيني كرد و گفت: در هفته آينده بارش قابل توجهي در كشور نخواهيم داشت، همچنين انتظار افزايش نسبي دما در قالب مناطق كشور وجود دارد.

 داود پرهيزكار در آخرين نشست خبري سال ۹۶، شرايط جوي كشور را در روزهاي ابتدايي فروردين ماه پيش‌بيني كرد و گفت: در هفته آينده در نوار شمالي كشور بارش‌هايي پيش‌بيني مي‌شود اما در بقيه مكانها پديده خاصي وجود نخواهد داشت.

وي ادامه داد: روز شنبه وزش باد شديد جنوبي در استان‌هاي اردبيل و گيلان خواهيم داشت كه اين وزش باد باعث افزايش دما در اين استان‌ها به ويژه استان گيلان مي‌شود. انتظار مي‌رود كه دماي رشت به ۳۰ درجه سانتيگراد برسد.

رييس سازمان هواشناسي كشور اظهار كرد: روز يكشنبه در استان‌هاي كردستان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل و گيلان بارش‌هايي خواهيم داشت. همچنين در استان‌هاي مازندران و گلستان بارش‌هاي خفيف پيش‌بيني مي‌شود.

پرهيزكار با بيان اينكه در هفته اول تعطيلات نوروز بارش قابل توجهي در كشور نخواهيم داشت، گفت: در روزهاي ابتدايي سال ۹۷ افزايش دما نيز پيش‌بيني مي‌شود.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه پيش‌بيني‌هاي هواشناسي براي بازه‌هاي طولاني دقت كمتري دارند، گفت: طبيعي است كه پيش‌بيني‌هاي فصلي خطاي بالايي داشته باشد، نهايت صحت اين پيش‌بيني‌ها حدود ۷۰ درصد است. پيش‌بيني‌هاي فصلي هواشناسي براي بهمن ماه سال ۹۶ درست از آب در آمد اما در اسفندماه تا حدودي خطا وجود داشت.

پرهيزكار با اشاره به اينكه پيش‌بيني‌هاي هواشناسي در تمام دنيا همراه با خطا است، گفت: كار پيش‌بيني با محاسبات صورت مي‌گيرد بنابراين احتمال خطا در معادلات وجود دارد براي همين هم است كه قوي‌ترين كامپيوترهاي دنيا در اختيار هواشناسي قرار مي‌گيرد همان‌طور كه قوي‌ترين كامپيوتر ايران در اختيار سازمان هواشناسي است، البته با وجود داشتن اين ابركامپيوتر باز هم نسبت به كشورهاي توسعه يافته عقب هستيم و توان پردازش كامپيوتر هواشناسي نسبت به كامپيوترهاي موجود در كشورهاي توسعه يافته يك به هزار است.

وي تاكيد كرد: واضح است كه بروز خطا در پيش‌بيني‌هاي هواشناسي تنها براي هواشناسي ايران نيست بلكه حتي در كشورهاي توسعه يافته نيز اين مشكل وجود دارد.

رييس سازمان هواشناسي در ادامه در پاسخ به پرسشي در مورد بارورسازي ابرها به منظور افزايش بارش كشور، گفت: باروري ابرها يك موضوع تازه نيست بلكه پيشينه آن در دنيا به ۷۰ سال گذشته بر مي‌گردد. در ايران نيز از قبل از انقلاب اين طرح اجرا شده است.

پرهيزكار با تاكيد بر اينكه باروري ابرها مشكل كم بارشي را حل نمي‌كند، گفت: كشورهاي توسعه يافته مثل آمريكا كه به توليد دانش در اين زمينه مي‌پردازند و هم تكنولوژي‌هاي لازم مثل هواپيما و رادارهاي پيشرفته براي شناسايي ميكروفيزيك ابرها را در اختيار دارند، اثرگذاري باروري ابرها را در افزايش چشم‌گير بارش تاييد نمي‌كنند.

وي با بيان اينكه باروري ابرها از سال ۱۳۷۵ در يزد شروع شده است، گفت: در اين پروژه هواشناسي نيز حضور داشت و تجربه ما نشان داد كه باروري ابرها اثرگذاري در افزايش بارش‌ها ندارد اما وزارت نيرو اين پروژه را طي سال‌هاي گذشته ادامه داده است، سازمان هواشناسي نيز همواره اطلاعات لازم را در اختيار آنها قرار داده است اما معتقديم كه باروري ابرها راه‌حلي براي جبران كم بارشي نيست.


برگشت به تلکس خبرها