تلکس خوزنا : جزئيات و نحوه رجيستري گوشي مسافران
چهارشنبه، 29 فروردین 1397 - 17:18     کد خبر: 77029

خبرگزاري ايسنا:مسافران خارجي كه قصد استفاده از سيم‌كارت‌هاي ايراني را دارند، براي دريافت خدمات اپراتوري بايد تجهيز مخابراتي خود را در سامانه الكترونيكي گمرك ثبت كنند زيرا در غير اين صورت تنها ۳۰ روز قادر به استفاده از خدمات خواهند بود.

 طرح ثبت گوشي تلفن همراه يا رجيستري، به منظور مبارزه سيستمي با قاچاق تجهيزات با قابليت نصب سيم‌كارت در ايران اجرا شده است. بر همين اساس تنها تجهيزاتي مي‌توانند از خدمات اپراتوري برخوردار شوند كه شناسه ۱۵ رقمي آن‌ها در گمرك ثبت و حقوق و عوارض گمركي براي آن تجهيز پرداخت شده باشد. در غير اين صورت دستگاه تنها به مدت محدود ۳۰ روز مي‌تواند خدمات اپراتوري دريافت كند.

كساني كه از خارج از كشور گوشي تلفن همراه يا تجهيز داراي سيم‌كارت خريداري كرده و به همراه خود وارد كشور مي‌كنند، مي‌توانند شناسه بين‌المللي ۱۵ رقمي (IMEI) تجهيز خريداري‌شده را در سامانه الكترونيكي گمرك ثبت كنند. اين سامانه الكترونيكي به منظور تسهيل در ثبت شناسه بين‌المللي گوشي تلفن همراه و تجهيزات داراي سيم‌كارت همراه مسافراني كه وارد كشور مي‌شوند، ايجاد شده است و كاربران از طريق اين سامانه مي‌توانند هنگام ثبت IMEI، عوارض و حقوق گمركي اين تجهيزات را نيز به صورت آنلاين پرداخت كنند.

به محض اينكه سيم‌كارت مسافر با شبكه اپراتوري ارتباط برقرار كند، پيامكي به وي ارسال مي‌شود كه ضمن اعلام وضعيت سيم‌كارت و تجهيز، آدرسي براي كسب اطلاعات بيشتر در آن نوشته شده است. مسافر مي‌تواند به دفاتر گمرك در مبادي ورودي كشور براي ثبت تجهيز خود مراجعه كند.

شرايط رجيستري براي مسافران خارجي

مسافر خارجي كه قصد اقامت در ايران را دارد، در صورت استفاده از سيم‌كارت خارجي نياز به ثبت و رجيستري ندارد و در صورت استفاده از سيم‌كارت داخلي مي‌تواند مدت محدود ۳۰ روز بدون رجيستري استفاده كند. در آن صورت ملزم به پرداخت هزينه رومينگ است و براي هر مدتي كه بخواهد مي‌تواند از گوشي و سيم‌كارت غيرايراني خود در ايران استفاده كند. به اين بازه زماني ۳۰ روزه وضعيت خاكستري گفته مي‌شود كه كاربر مي‌تواند بدون ثبت دستگاه خود از خدمات اپراتوري استفاده كند.

همچنين در صورتي كه مسافر بخواهد از سيم‌كارت ايراني استفاده كند و بخواهد براي مدت كمتر از ۳۰ روز در ايران بماند، بدون نياز به ثبت مي‌تواند در اين مدت ۳۰ روزه از گوشي خود در ايران استفاده كند. بايد توجه داشت زمان ۳۰ روز بعد از اولين برقراي ارتباط سيم‌كارت با شبكه اپراتوري محاسبه مي‌شود. بنابراين در صورت سفر مجدد بعد از گذشت اين ۳۰ روز، براي دريافت خدمات اپراتوري، تجهيز بايد ثبت شود.

چنانچه مسافر قصد استفاده از سيم‌كات ايراني دارد و همچنين مدت حضور وي بيش از ۳۰ روز است يا به صورت متداول قصد ورود و خروج از كشور را دارد (مانند دانشجويان خارجي، مشاوران پروژه‌ها و ...)، براي دريافت خدمات اپراتوري، تجهيز بايد در دفاتر گمرك واقع در مبادي ورودي كشور ثبت شود. حقوق و عوارض گمركي بر اساس ارزش گوشي تلفن همراه مسافر تعيين مي‌شود. ارزش‌گذاري گوشي توسط گمرك صورت مي‌گيرد. در حال حاضر مجموع ميزان حقوق و عوارض گمركي، ۱۸ درصد (۶ درصد عوارض گمركي و مابقي ماليات بر ارزش افزوده و ...) است.

بنابراين در صورتي كه مسافر بخواهد از سيم‌كارت داخلي روي دستگاه ثبت‌نشده خود استفاده كند، ضمن دريافت پيامك هشدار مبني بر موقتي بودن خدمات دريافتي، مراكزي كه مي‌تواند براي ثبت دستگاه خود و پرداخت هزينه‌هاي لازم به آن‌ها مراجعه كند به وي اطلاع‌رساني خواهد شد. كاربر براي ثبت دستگاه خود در سامانه رجيستري مي‌تواند به دفاتر گمرك الكترونيك در مبادي ورودي كشور و يا دفاتر پيشخوان مراجعه كند.

خلاف‌اظهاري گوشي‌هاي مسافري و لغو درخواست

مطابق قانون و آيين‌نامه اجرايي قانون امور گمركي، تخلف گمركي اقدامي است ناشي از اظهار خلاف واقع يا تسليم اسناد نادرست كه منجر به عدم وصول حقوق گمركي، سود بازرگاني، هزينه‌هاي گمركي و عوارض به ميزان واقعي مي‌شود. بر اين اساس كميته راهبري طرح رجيستري (همتا) اخيرا از شناسايي تخلف خلاف‌اظهاري ۴۰۰۰ دستگاه تلفن همراه در سامانه ثبت گوشي مسافري خبر داد و اعلام كرد درخواست ثبت اين گوشي‌ها در سامانه همتا لغو شده و حداكثر تا ۳۰ روز آينده قطع خواهند شد و تحت هيچ عنواني امكان دريافت خدمات از شبكه‌هاي اپراتوري را نخواهند داشت.

خلاف‌اظهاري از مصاديق بارز تخلفات گمركي محسوب شده و مطابق با قوانين گمرك جمهوري اسلامي ايران با آن برخورد خواهد شد. كساني كه در اعلام برند و مدل تلفن همراه در سامانه ثبت گوشي‌هاي مسافري، خلاف‌اظهاري داشته و حقوق و عوارض گمركي متناسب با برند و مدل تلفن همراه خود را پرداخت نكرده‌اند، درصورت مسجل شدن اين موضوع، از ثبت شناسه تلفن همراه آن‌ها ممانعت به عمل ‌آمده و هزينه پرداخت‌شده نيز تحت هيچ عنواني به شخص بازگردانده نمي‌شود.

فاز نخست رجيستري گوشي موبايل از مهرماه سال گذشته آغاز شده و به تدريج برندهاي تلفن همراه و ساير تجهيزات مخابراتي داراي سيم‌كارت مشمول فرآيند اجرايي اين طرح شدند. در شرايطي كه مقرر شده تا پايان ماه فروردين، تمامي نشان‌هاي گوشي تلفن همراه موجود در بازار مشمول رجيستري شوند، لازم است مسافران نيز اقدامات لازم را در راستاي رجيستر كردن گوشي‌هاي همراهي كه قصد استفاده از آن‌ها را در ايران دارند انجام دهند.


برگشت به تلکس خبرها